Trillend stuur, klapperend geluid

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Circus
Starter

Nieuw op dit forum dus even voorstellen: ik kocht ca. 2 jaar geleden een XC60 D3, Volvo companycar met weinig kilometers (13000km.) Rij met veel plezier in deze fijne auto.
Had hem nog niet zolang toen er iets vreemds mee gebeurde: tijdens een rit begon het stuur hevig te trillen en volgde er een klapperend geluid rechts voor van onder de motorkap. Ik was er van overtuigd dat ik rechts voor een lekke band had. Auto op de vluchtstrook gezet en wat bleek, geen lekke band? Voorzichtig verder gereden, nergens meer last van. Auto liep als een zonnetje. Wel gemeld bij de dealer (auto zat nog in de garantie) die het afdeed als een incident. Zo kan je het wellicht noemen ware het niet dat een half jaar later (15000-20000km. verder) het zich weer voordeed.Stuur begint te trillen, er komen een paar onregelmatige klappen vanonder de motorkap. Als mijn gas los laat loopt de auto netjes recht door en klappert niet. Als ik gas geef begint het allemaal weer hevig te klapperen. Op de vluchtstrook gezet, stationair laten draaien, flink gas gegeven: niks te horen. Wegenwacht erbij, niks kunnen vinden. Voorzichtig verder gereden, auto loopt als een zonnetje. Weer zeker 10.000km. mee gereden tot het vorige week weer twee keer gebeurde. Volgende week afspraak (eerder kon niet, er gaan kennelijk nogal wat Volvo`s stuk in deze periode van het jaar....) bij de dealer die op voorhand al aangeeft er weinig mee te kunnen.
Iemand die hier raad mee weet?
Ab S
5th Gear member

..Reed de auto tijdens dat trillen van het stuur ook onreglematig (verlies aan trekkracht of stoterig)? zo niet, dan waarschijnlijk niet de motor, maar wellicht, wielophanging, stuurinrichting,..
Als dealer niets onderneemt, wat jammer zou zijn, zou je naar de ANWB-keuring kunnen gaan voor second opinion.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”