distributieriem vervangen?

Plaats reactie
hendrik38
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.12.2012 - 11:01

Mijn auto krijgt aankomende week een beurt. Er staan inmiddels 130.000 km op de 2.4 liter diesel uit juni 2008. De volvo dealer gaf het advies om een kleine beurt te laten doen. Nu vraag ik me af of ik eigenlijk niet de distributieriem behoor te laten vervangen.
Volgens mij staat deze bij 180.000...maar hij is inmiddels ook al 6 jaar oud.

Wie kan hierin advies geven?

Thnx
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik!

En het advies luidt: Doen.
Waarom: Riem is inmiddels 6 jaar oud, vliegt hij nu kapot ben je behoorlijk aan de beurt qua kosten en die wegen niet op tegen die 500 euro voor een nieuwe distributieset.

Alternatief: Gokje wagen en wachten tot de 180 k op het klokje staat.......maar ik doe dat dus niet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is verstandig om de distributie te vervangen. Het advies van Volvo is volgens mij 180.000 km of 8 jaar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Tsja, aangezien je een diesel rijdt, zal je ook wel 20.000 km in een jaar doen.

Zelf is 130000 , ipv 180000 wat aan de vroege kant, ook gezien de leeftijd.
Misschien is het te overwegen waard om bij de grote beurt (is rond de 150000 - 155000 km) het dan wel te doen.

Maar je kan/moet ook op je gevoel afgaan.

Zelf zat ik jaren geleden ook met dat dilemma: de stand was 298000 bij een beurtje (vlak voor de vakantie naat italië) en de vervanging moest bij 320000.
Ik heb het niet gedaan, mede door tijdgebrek, ern 2 maanden later (op 304000) reed iemand hem totasl loss.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Uit m'n hoofd dacht ik bij 165.000 km. of 120 maanden.
Doen dus. Tegelijk uiteraard ook de spanrollen, waterpomp, en multiriem vervangen nu de boel toch open ligt.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
renehaarlem
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 13.07.2009 - 13:59

Geen tip maar dringend advies: Gewoon laten doen omdat je het risico niet wil en kan lopen. (tenzij geld geen rol speelt maar dan had je wel een nieuwe gekocht of zat je niet op dit forum :-) )
V70 D5 Geartronic '08 RHD

Mini Cooper Parklane '05
V70 T5 Geartronic '01
C70 convertible T5 '00
Saab 900 convertible '97
Lancia Kappa
Lancia Delta HPE
Lancia Delta
Lancia Thema 2.0 turbo
Lancia Thema 2.5 td
Fiat Croma 2.5 td
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Voor mijn 2007 D5 geeft het onderhoudsschema in Vida aan 180.000 km of 10 jaar. Ik neem aan dat Volvo geen Russisch roulette speelt met onze auto's en dan is wisselen bij 130.000 km en 6 jaar wel wat erg aan de vroege kant. Aan de ander kant is natuurlijk ook van belang hoe lang je nog met de auto blijft rijden. Als je b.v. nog 5 jaar doorrijd en 'em dan inruilt dan is een vroege wissel misschien wel weer slim. Je rijdt dan de komende jaren safe en de kosten krijg je in die periode toch een keer.

Tom
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De 2008 2.4D heeft ook 180.000 km en 10 jaar. Gewoon bij die stand doen, Volvo geeft niet voor niets deze opgave. Het is wel erg belangrijk dat de auto geen tsjilpende geluiden maakt bij de start, dat duidt vaak op een slecht lager van een (span)rol. In dat geval zou ik de vervanging wat naar voren trekken. De distributie riem ziet er bij die stand vaak nog erg goed uit, het is meestal een rol of de multiriem die de distri eraf laat lopen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Als je nog wat jaren wilt blijven rijden in je auto, dan het zekere voor het onzekere, je kunt dan weer 150.000km vooruit
Km zeggen niet alles, wel draaiuren...heb je veel file dan lopen je draaiuren hard op tov de km's
Over distributieriemen gesproken (mijne moest bij 160.000 en bij 145.0000 laten doen), waar kan ik onderhoudsschema's vinden van de benzine en diesel motoren?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
hendrik38
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.12.2012 - 11:01

Vandaag opnieuw gebeld met dealer. Advies voor dit type motor is inderdaad 180.000 km of bij tien jaar leeftijd zoals jullie al aangaven. Dan is het bij 6 jaar leeftijd ff te vroeg voor mijn gevoel.

Zoals een ander ook al terecht zei spelen ze geen russisch roulette neem ik aan en hebben ze dit onderbouwd. Als ik de auto door blijf rijden doe ik het bij de 150.000 beurt. Toch bestaat er ook wel een kans op een inruil over een jaartje.

Bedankt voor jullie adviezen.
Laatst gewijzigd door hendrik38 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”