lekke verstuiver V70 D5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 13.09.2009 - 10:58
Een aantal weken terug haalde ik na een jaartje weer eens de afdekkap van de motor eraf. Gewoon weer effe kijken plus de egr reinigen. Zag ik tot mijn grote schrik een lekkende verstuiver! Hoe lang is dat al aan de gang dacht ik. Ik had namelijk geen diesellucht in de auto, hij starte gewoon goed, geen vermogenverlies, en je hoorde hem ook niet lekken ofzo. Allemaal van die zwarte drap erom heen! Ik heb hem bij mijn volvo specialist laten maken en die hebben er een ruil verstuiver in gezet. Kosten ruilverstuiver: 278 euro, montageset van 22 euro, en dan zit ie er nog niet eens in! vond ik best prijzig aangezien ik hier op het forum ook bedragen tegen kom van 150 tot 250 euro nieuw! en op internet heb ze ook zat gezien voor die bedragen. Maar goed, afgelopen dinsdag dacht ik weer eens te kijken onder de kap, want ik had dit keer wel last van diessellucht binnen in de auto, is de verstuiver ernaast ook gaan lekken! dit keer hoor je ook echt lucht eruit komen en weer die zwarte drap. ik dacht eerst dat het die zwarte drap van de vorige keer nog was omdat ik wist dat ze dat niet schoongemaakt hebben, maar dat blijkt dus echt van de verstuiver ernaast. Nu lees ik hier op het forum over brandplaatjes en onderlegplaatjes? Zitten die er nou wel of niet bij een D5, en volstaat enkel vervangen van brandplaatjes of is echt een nieuwe verstuiver nodig en gaan ze nu allemaal achter elkaar lekken of kapot of is dit gewoon toeval? Gezien mijn km stand (345.000km) zijn ze misschien wel aan vervanging toe. Nu wil ik zelf die verstuiver gaan vervangen en bij de overige de brandplaatjes (als ze er zitten natuurlijk) Zijn die brandplaatjes gewoon bij de dealer te koop? Ik zie ze namelijk niet op internet. En als je een verstuiver op internet koopt zit er zeker geen motageset bij?
Volvo V70 D5 bj. 2003 Edition II, 345.000km
Volvo V70 2.5D bj. 2000, 386.000km
Volvo V40 1.9TD bj. 1998
Volvo V70 2.5D bj. 2000, 386.000km
Volvo V40 1.9TD bj. 1998
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27379
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met jouw kilometerstand is het niet heel schokkend dat de verstuivers een keertje op zijn, ze hebben het tenslotte al een behoorlijke poos gedaan 
Of een montageset geleverd wordt bij een verstuiver op internet kan je waarschijnlijk het beste navragen bij de verkopende partij zelf.
De D5 heeft ook brandplaatjes op de verstuivers zitten. Je zou ook kunnen kijken of je ergens voor een leuk bedrag nog gewoon 4 nieuwe/kort gebruikte kan krijgen.
Is alles weer fris en weet je zeker dat je er weer een hele lange periode tegenaan kan.

Of een montageset geleverd wordt bij een verstuiver op internet kan je waarschijnlijk het beste navragen bij de verkopende partij zelf.
De D5 heeft ook brandplaatjes op de verstuivers zitten. Je zou ook kunnen kijken of je ergens voor een leuk bedrag nog gewoon 4 nieuwe/kort gebruikte kan krijgen.
Is alles weer fris en weet je zeker dat je er weer een hele lange periode tegenaan kan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Mijn ervaring is dat het meestal de brandplaatjes zijn. De drap weghalen gaat het makkelijkste door de motor goed warm te rijden (liefst minimaal 100km) vervolgens de drap in te spuiten met hg ovenreiniger en vervolgens af te spuiten met een hoge druk spuit. De verstuivers die kapot gaat lekken meestal inwendig (veel diesel in de retour), gevolg is dan meestal slecht lopen en starten.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 13.09.2009 - 10:58
Oké, dus het loont wel de moeite om het eerst alleen met de brandplaatjes te doen. Ik zat te denken om het eerst inderdaad met een ovenreiniger of misschien remmenreiniger? En dan schoonblazen met perslucht?
Volvo V70 D5 bj. 2003 Edition II, 345.000km
Volvo V70 2.5D bj. 2000, 386.000km
Volvo V40 1.9TD bj. 1998
Volvo V70 2.5D bj. 2000, 386.000km
Volvo V40 1.9TD bj. 1998
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Hoge druk spuit (met water dus)
EN ten aanzien van de ooraak van het lekken ga ik volledig mee met de brandplaatjes, was bij de mijne/vorige ook het geval.
EN ten aanzien van de ooraak van het lekken ga ik volledig mee met de brandplaatjes, was bij de mijne/vorige ook het geval.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- johnnyS
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02
het beste middeltje om drap / roet / egr-zooi weg te halen als niets meer werkt : HG barbecue-reiniger. Deze tip heb ik van een leverancier van autohulpmiddelen, spuitbussen, remmenreiniger en wondermiddeltjes. Na twee van zijn producten te hebben gebruikt zonder het gewenste resultaat kwam hij hier mee aan.... en werkt nog ook !
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Alleen de bouten niet, de rest wel
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De zittingen waar de injectoren op rusten die moeten gereinigd en gevlakt worden met het daarvoor bestemde gereedschap,alleen schoonspuiten helpt dus niet.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zou je alsjeblieft geen advies willen geven als je niet weet waar je over praat!V70/2.4D/2003 schreef: Alleen de bouten niet, de rest wel
Als de spanbeugel niet wordt vervangen is de aanlegdruk van de injector veel te laag en zal de injector weer snel gaan lekken met alle gevolgen van dien. Soms gaat zelfs de injector klapperen en slaat het schroefdraad stuk.
Nogmaals, niemand is erbij gebaat door "vanachter een pc goedbedoelde adviezen" op te volgen. Als dit fout gaat gaat het goed fout en de herstelkosten zijn dan niet te overzien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
@edraket: Heb het niet zelf verzonnen mijn waarde!
Bij de reparatie van een lekkende verstuiver tgv een versleten brandplaatje bij mijn vorige V70 dieseltje door een gecertificeerde Volvo-monteur en bij de Volvo-dealer werden, na vervanging van het brandplaatje en na reiniging van het geheel, slechts de bouten vervangen. Geen spanbeugel, geen brandstofleiding, niets van dat alles. De man zei: "Als je weet wat je doet dan hoeft dat niet. Volvo schrijft het wel voor maar als je met zorg werkt, geen probleem."
Aldus en waarvan akte......en doe niet zo lelijk.
Bij de reparatie van een lekkende verstuiver tgv een versleten brandplaatje bij mijn vorige V70 dieseltje door een gecertificeerde Volvo-monteur en bij de Volvo-dealer werden, na vervanging van het brandplaatje en na reiniging van het geheel, slechts de bouten vervangen. Geen spanbeugel, geen brandstofleiding, niets van dat alles. De man zei: "Als je weet wat je doet dan hoeft dat niet. Volvo schrijft het wel voor maar als je met zorg werkt, geen probleem."
Aldus en waarvan akte......en doe niet zo lelijk.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik doe niet lelijk in mijn ogen, alleen wordt ik soms een beetje verdrietig van alle adviezen die gegeven worden van mensen die nooit een sleutel aanraken. Ik heb het al eens eerder geschreven, maar heel veel mensen nemen hetgeen er op internet geschreven wordt voor 100% waar aan en volgen de adviezen letterlijk op. Als een advies dan niet correct of zelf pertinent onjuist is wat dan?
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar constateer dat er veel adviezen worden gegeven die heel vaak niet juist zijn, en in het geval van een injector is het niet ondenkbaar dat de injector volledig uit de kop wordt geslagen en met een schade die niet te overzien is.
De injectoren worden vastgezet met een spanbeugel welke de injector met de juiste kracht in de kop drukt. Deze is echt voor eenmalig gebruik, aangezien deze van een rekbaar metaal is. Deze platen zijn erg duur en kosten 15 euro per stuk (je hebt er 5 nodig). Waarschijnlijk heeft Volvo deze speciaal laten vervaardigen op specificatie.
De boutjes kunnen veel eerder nogmaals gebruikt worden, dit zijn nl geen rekbouten, maar ook die adviseert Volvo te vervangen. Wat de leidingen betreft: als er eentje mocht lekken heb je alleen wat diesel over het blok heen, ook niet fijn, maar zorgt niet voor vervolg schade. Een injector die eruit klapt daarentegen....
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar constateer dat er veel adviezen worden gegeven die heel vaak niet juist zijn, en in het geval van een injector is het niet ondenkbaar dat de injector volledig uit de kop wordt geslagen en met een schade die niet te overzien is.
De injectoren worden vastgezet met een spanbeugel welke de injector met de juiste kracht in de kop drukt. Deze is echt voor eenmalig gebruik, aangezien deze van een rekbaar metaal is. Deze platen zijn erg duur en kosten 15 euro per stuk (je hebt er 5 nodig). Waarschijnlijk heeft Volvo deze speciaal laten vervaardigen op specificatie.
De boutjes kunnen veel eerder nogmaals gebruikt worden, dit zijn nl geen rekbouten, maar ook die adviseert Volvo te vervangen. Wat de leidingen betreft: als er eentje mocht lekken heb je alleen wat diesel over het blok heen, ook niet fijn, maar zorgt niet voor vervolg schade. Een injector die eruit klapt daarentegen....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Who cares, ik heb hem twee jaar geleden ingeruild...... 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Denk juist dat de topic starter niet vrolijk wordt van een dergelijk berichtje, hoe "licht" het ook bedoeld is 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30.05.2013 - 14:27
Getuigt van een hoop karakter!V70/2.4D/2003 schreef: Who cares, ik heb hem twee jaar geleden ingeruild......![]()

V70d5 Summum my05 mt5
Renault Clio 2012
VW Passat 2003 1.9tdi 130 Highline
Skoda Superb 2004 1.8T Elegance
VW Bora variant 1.9tdi Highline
Renault Clio 2003 1.5 dci
Volvo V70 d5 my05 momentum
Renault Clio 1992
Volvo S60 d5 my07 editII
Nissan Sunny 1991
VW Passat 1999 highline
Volvo S70R 1998
Seat Toledo 1.8 20v 1999
BMW 520 1994
Fiat Marea Weekend 2.4 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Renault Clio 1.2 1991
Toyota Starlet 1.0 12v 1986
Renault Clio 2012
VW Passat 2003 1.9tdi 130 Highline
Skoda Superb 2004 1.8T Elegance
VW Bora variant 1.9tdi Highline
Renault Clio 2003 1.5 dci
Volvo V70 d5 my05 momentum
Renault Clio 1992
Volvo S60 d5 my07 editII
Nissan Sunny 1991
VW Passat 1999 highline
Volvo S70R 1998
Seat Toledo 1.8 20v 1999
BMW 520 1994
Fiat Marea Weekend 2.4 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Renault Clio 1.2 1991
Toyota Starlet 1.0 12v 1986
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zijn die "technische" adviezen dan ook grappig bedoeld?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95