Keuze Volvo V70 D4 GT en XC60 D4 GT FWD

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Ik ben aan het overwegen een Volvo V70 D4 GT (Geartronic) of een XC60 D4 FWD GT aan te schaffen.
Beide zijn fijne auto's, waarbij mij opgevallen is dat ik met mijn lengte van 1,98 in de XC60 met schuifdak prima kan zitten.

Bij de V70 is dit minder ruim voor de bestuurder, schuifdak wat een mooie optie is zou dan moeten verdwijnen.

De XC60 heb ik mijn twijfels over het brandstofverbruik, het is een grotere en zwaardere wagen. Inmiddels is mij duidelijk dat de opgave van brandstofverbuik van Volvo zelf volkomen onrealistisch is.

Met een V60 haal ik gecombineerd verbruik van 5,5 (borad computer) en 5,8 nagerekend. Dit vind ik mooie waardes zeker omdat ik in Duitsland ook wel eens wat vlotter doorrij.

Wat zijn jullie ervaringen en wat kunnen jullie aangeven over het brandstofverbruik?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29539
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zijn twee verschillende auto's, een grote station en een SUV met elk hun specifieke kenmerken. Gewoon in beide types gaan proefrijden en je keus maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Persoonlijk zou ik voor de XC60 gaan. Dat vind ik echt een hele mooie Volvo :-)
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

ik heb 5jaar met eenXC60(2.4fwd175pk)gereden,verbruik inde zomer iets onder de 7 liter,in de winter iets boven de 7liter,nu rij ik al een 6tal maanden rond met een XC70 D4(5cyl 163pk)2wd en het verbruik zit tussen de 6 en 6.5 liter.de nieuwe D4 motor is ook een stuk zuiniger in verbruik dan de oudere 5cyl. motoren
tussen de XC70 en de V70 zit er niet veel verschil(vanbinnen)de ruimte is gigantisch(al is de XC60 nu ook geen kleine wagen)het verschil zit hem vooral in het comfort(de XC60 is hard afgeveerd,deV70 heeft een zachte vering,
ik wens u veel succes met uw keuze(want het zal niet gemakkelijk zijn)een testrit kan misschien meer duidelijkheid brengen
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ik zou voor de XC60 gaan...mits u gecharmeerd bent van de aanzienlijk steviger demping (standaard heeft de XC60 een 'dynamic chassis'). Instap, zicht..echt super. Qua bagageruimte wint de V70 dan weer.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn XC60 MY11 D3 AWD (2.4 163pk 5 cyl biturbo) haalde met moeite 7,9l/100km, meestal zat ik rond de 8.1 gemiddeld.

Nu met de XC70 MY12 D3 AWD (zelfde motor) een dikke halve liter minder per 100km.

Kofferruimte is even breed (rubbermat van de XC60 pas in de XC70) alleen is de koffer ongeveer 20cm dieper in de XC70, de mat is dus te kort in de diepte.

De XC70 is veeeeel comfortabeler dan de XC, beide op 18" velgen.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Proefrit met XC60 181 pk en GT staat gepland voor maandagmiddag. Kijken hoe het rijdt en of het evrbruik mee/tegen valt.

To be continued...
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Eigenlijk moet een "XC" ook altijd AWD zijn, anders is het meer een "wannabe XC"....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29539
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

BlackcurrantV70 schreef: Eigenlijk moet een "XC" ook altijd AWD zijn, anders is het meer een "wannabe XC"....
Dat was vroeger ook zo maar de veranderde fiscale regelgeving heeft aanleiding gegeven om ook FWD XC's te gaan maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Klopt en door ook een FWD te gaan leveren gaan er wel meer klanten overstag voor een XC, alleen staat het wel erg knullig als je met je XC (FWD) vast komt te zitten in de winter...

Ik herken dit uit mijn legertijd, het Belgische leger had destijds 2 types jeeps, een Minerva 4WD uit de jaren '50 en Landrovers RWD uit de jaren '80.

De stokoude Minerva's lieten de nieuwe Landrovers keer op keer een poepje ruiken als we offroad moesten...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Vastzitten doe ik niet zo snel, het is hier nogal vlak lan...

Vandaag een proefrit gemaakt in de XC 60 D4 GT FWD, het rijden is erg goed. Wel het gevoel van een grote auto, vooral bij het acceleren, terwijl als je naar de afmetingen kijkt de auto nauwelijks groter is als een V60.
Zitpositie is erg positief, evrgelijkbaar met de V60 en een stuk beter dan de V70.

Het brandstofverbruik valt mee, antuurlijk afhankelijk van je rijstijl, maar ik zou willen zeggen iets hoger (0,5-1 L) ten opzichte van de V60.

Wel vind ik de vering erg gericht op comfort en ben ik geintereseerd in het sportonderstel om het iets strakker te laten sturen.

Eerst eens een nachtje slapen en er overnadenken...
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

quickstep schreef: Vastzitten doe ik niet zo snel, het is hier nogal vlak lan...

Vandaag een proefrit gemaakt in de XC 60 D4 GT FWD, het rijden is erg goed. Wel het gevoel van een grote auto, vooral bij het acceleren, terwijl als je naar de afmetingen kijkt de auto nauwelijks groter is als een V60.
Zitpositie is erg positief, evrgelijkbaar met de V60 en een stuk beter dan de V70.

Het brandstofverbruik valt mee, antuurlijk afhankelijk van je rijstijl, maar ik zou willen zeggen iets hoger (0,5-1 L) ten opzichte van de V60.

Wel vind ik de vering erg gericht op comfort en ben ik geintereseerd in het sportonderstel om het iets strakker te laten sturen.

Eerst eens een nachtje slapen en er overnadenken...
Ik zou voor de XC60 gaan; een halve generatie moderner dan de V70; beter chassis (hoewel m.i. S/V/XC60 nog gebaseerd zijn op de S80/V70 bodemplaat) en daardoor waarschijnlijk ook strakkere wegligging, ondanks de hoogte.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”