Chiptuning + snelheidsbegrenzing

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
R-driver
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30

lint schreef: Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
Het is niet dat ik het als tekortkoming zie.

Ik rijd 50000 kilometer per jaar, en regelmatig met een aanhanger, dat verklaart misschien wat meer mijn opmerking.

Als ik lekker wil door rijden dan pakken we de tweewieler. :-)
Huidig V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion

V50 2.0d 2008 -
JustO
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20

Hogere top hoeft voor mij niet perse, aantal keer over 200 is wel gaaf maar om daar een gewoonte van te maken dat weet ik niet. Vond 195 op cruise control al niet echt prettig.

Wat betreft meer vemogen heb je met zo'n dubbele turbo wel redelijk waar voor je geld. Het verschil is aardig groot vergeleken met een enkele turbo. Maar zou ik eerder voor polestar gaan, met garantie etc. Aangezien het lease is heb ik dan mss meer kans dat ze akkoord gaan XD.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

R-driver schreef:
lint schreef: Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
Het is niet dat ik het als tekortkoming zie.

Ik rijd 50000 kilometer per jaar, en regelmatig met een aanhanger, dat verklaart misschien wat meer mijn opmerking.

Als ik lekker wil door rijden dan pakken we de tweewieler. :-)
je wilt boven de 200 rijden met je aanhanger begrijp ik ? Die D4 is al errug snel en heeft een bult aan koppel wanneer je gaat tunen om dat vervolgens te gaan gebruiken met een aanhanger heb ik serieus medelijden met je koppeling, dm vliegwiel e.d.
Gebruikersavatar
R-driver
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30

NielsPHEV schreef:
R-driver schreef:
lint schreef: Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
Het is niet dat ik het als tekortkoming zie.

Ik rijd 50000 kilometer per jaar, en regelmatig met een aanhanger, dat verklaart misschien wat meer mijn opmerking.

Als ik lekker wil door rijden dan pakken we de tweewieler. :-)
je wilt boven de 200 rijden met je aanhanger begrijp ik ? Die D4 is al errug snel en heeft een bult aan koppel wanneer je gaat tunen om dat vervolgens te gaan gebruiken met een aanhanger heb ik serieus medelijden met je koppeling, dm vliegwiel e.d.

Nee volgens mijn begrijp je het niet.

De D4 is vlug, maar niet snel, op dit moment heb ik 440Nm koppel in de V50, de teller staat op ca. 213000 kilometer.

En nog steeds de zelfde koppeling / vliegwiel etc. zonder problemen.

Misschien heb je zelf een andere rijstijl of ervaring?
Huidig V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion

V50 2.0d 2008 -
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Gister even gesproken. Tuning nog niet beschikbaar. Eind deze week de twee jongen terug van vakantie die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling (kraken) van de software. Mogelijk daarna snel een update. Ben benieuwd. Auto word vrijdag geleverd.
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Na tuning kun je mbv je rechtervoet je auto slopen. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de weg ligt open.
Zonder tuning kun je dit vrijwel niet

Is de keuze dan moeilijk?

Van leaserijders is het een beetje egoistisch, evt schade hoef je als je geluk hebt toch niet zelf te betalen.

Advies: tune nooit! Ook niet door merktuners als polestar, heico of rica. Er zijn vrijwel altijd onderdelen in de ketting van motor naar wiel die niet op het extra vermogen berekend is.

Heb zelf wat ervaring met redelijk professionele tuning, geen externe box maar ecu tuning. Tuners hielden rekening met limieten van koppeling, vliegwiel, temperaturen e.d.
Na nog geen 1000km gereden te hebben slipte ik door de vrijwel nieuwe koppeling (auto was vrijwel nieuw), bij lage toeren begon het vliegwiel enorm te stoten, 1 homokineet moest vervangen worden en een versnellingsbaklager was versleten.
Het verwijderen vd tuning loste de eerste 2 problemen op.

Al deze ellende is die extra duw in de rug niet waard, kun je geen snellere auto betalen tune dan in ieder geval niet en spaar door voor vermogen af fabriek.
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik rijd nu 2 jaar in een Polestar 185/205pk 400/450nm D5 en daar is helemaal niets mis mee.
GT heeft geen problemen met de extra pk en nm en de driveabillity is gewoon net even smeuïger dan bij de std 185pk.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een D5 motor met een milde tuning is natuurlijk iets heel anders dan de tuning van een D2 eco motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

We hebben het nu toch ook over de 2.0 D4 ipv de 1.6 d2?
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

Ik denk als je normaal rijdt het geen probleem kan zijn! natuurlijk zal het meer slijtage meebrengen! een bekwame tuner houdt rekening met de koppeling.
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

CHRISITO schreef: Ik denk als je normaal rijdt het geen probleem kan zijn! natuurlijk zal het meer slijtage meebrengen! een bekwame tuner houdt rekening met de koppeling.
Precies. Hier ook vrijwel elke auto getuned (sommige zelfs behoorlijk ver). En tot dusver nooit problemen gehad. Oftewel.. die tuning komt er gewoon op als die beschikbaar is. 190 naar wintersport is geen optie ;) .
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

ik heb mijn T3 vorige maand laten voorzien van de nodige vitamientjes :)
en ik vlieg nu :)
Gebruikersavatar
pdw
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 14.07.2014 - 16:10

V40-4ever schreef: Na tuning kun je mbv je rechtervoet je auto slopen. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de weg ligt open.
Zonder tuning kun je dit vrijwel niet
....
Al deze ellende is die extra duw in de rug niet waard, kun je geen snellere auto betalen tune dan in ieder geval niet en spaar door voor vermogen af fabriek.
Met die eerste opmerking sla je de plank zo enorm mis. Zonder dollen, ELKE auto is binnen 1000km helemaal verrot te rijden, zonder problemen. Getuned of niet... Maar in beide gevallen, als je de wagen netjes warm rijdt, geen "geintjes" met de koppeling uithaald en de auto netjes onderhoud geeft, hoeft er niets aan de hand te zijn.

De tweede opmerking ben ik overigens wel volledig met je eens. Bij mij zou wel de begrenzer eraf mogen (puur voor het gevoel en die 2-3x/jaar dat ik in DLD ben), maar meer PK's/Nm's? Nah....
Afbeelding - V40 D4 Business, Ocean Race, Black Sapphire metallic, Zwart interieur + zwarte hemel, Business Pack Connect, Scandinavian Line, Security Line, 18" Ixion...
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

<<<Na nog geen 1000km gereden te hebben slipte ik door de vrijwel nieuwe koppeling (auto was vrijwel nieuw), bij lage toeren begon het vliegwiel enorm te stoten, 1 homokineet moest vervangen worden en een versnellingsbaklager was versleten.
Het verwijderen vd tuning loste de eerste 2 problemen op. >>>

Als ik bovenstaande lees ga ik toch echt twijfelen aan de rijvaardigheid.. Het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin om bovengenoemde aan de tuning te verwijten. Of dit moet bij een prutser gebeurt zijn.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Bedankt voor de volgende kwalificaties:
Het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin
Met die eerste opmerking sla je de plank zo enorm mis

Ten eerste is interpretatie een vak, dat blijkt maar weer, evenals lezen.

Maar om het nog wat te verduidelijken, de gemiddelde zoals jullie met 'verstand' van tuning gaan er bij voorbaat van uit dat problemen na tuning alleen kunnen optreden als je onbeheersd het gas(benzine/diesel)-pedaal bespeelt.
Misschien hebben jullie nog nooit een Dyno uitdraai bestudeerd, daar is toch duidelijk op te zien dat de meeste turbo motortjes van tegenwoordig al bij 2000 toeren hun maximale koppel leveren, en daarboven neemt het koppel al weer af.
Oftewel, als jullie brave nette rijders denken rustig laag in de toeren te rijden kun je toch de koppeling + vliegwiel al enorm belasten, terwijl je denkt supernetjes met je auto om te gaan.
Ook al geef je nog zo rustig gas, als er meer vermogen in zit dan de aandrijflijn kan hebben gaat het vroeg of laat kapot.

En @bemmelbommel, je kan wel zeggen dat een tuner die buiten de limieten tunet een prutser is, maar dat doen ze allemaal.
Vrijwel alle turbomotoren krijgen na standaard tuning een koppel wat tussen de 20% en 40% hoger dan standaard ligt, dat is zo enorm veel dat gedeelte van de aandrijflijn hier absoluut niet voor gemaakt zijn.
Als je het extra vermogen vrijwel niet aanspreekt blijft het uiteraard heel.
Er zijn enkele tuners die turbomotoren binnen de limieten tunen, alleen daar wil niemand heen omdat ze dan zogenaamd te weinig merken, maar het is wel de enige veilige manier van tuning.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V40-4ever schreef: Bedankt voor de volgende kwalificaties:
Het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin
Met die eerste opmerking sla je de plank zo enorm mis

Ten eerste is interpretatie een vak, dat blijkt maar weer, evenals lezen.

Maar om het nog wat te verduidelijken, de gemiddelde zoals jullie met 'verstand' van tuning gaan er bij voorbaat van uit dat problemen na tuning alleen kunnen optreden als je onbeheersd het gas(benzine/diesel)-pedaal bespeelt.
Misschien hebben jullie nog nooit een Dyno uitdraai bestudeerd, daar is toch duidelijk op te zien dat de meeste turbo motortjes van tegenwoordig al bij 2000 toeren hun maximale koppel leveren, en daarboven neemt het koppel al weer af.
Oftewel, als jullie brave nette rijders denken rustig laag in de toeren te rijden kun je toch de koppeling + vliegwiel al enorm belasten, terwijl je denkt supernetjes met je auto om te gaan.
Ook al geef je nog zo rustig gas, als er meer vermogen in zit dan de aandrijflijn kan hebben gaat het vroeg of laat kapot.

En @bemmelbommel, je kan wel zeggen dat een tuner die buiten de limieten tunet een prutser is, maar dat doen ze allemaal.
Vrijwel alle turbomotoren krijgen na standaard tuning een koppel wat tussen de 20% en 40% hoger dan standaard ligt, dat is zo enorm veel dat gedeelte van de aandrijflijn hier absoluut niet voor gemaakt zijn.
Als je het extra vermogen vrijwel niet aanspreekt blijft het uiteraard heel.
Er zijn enkele tuners die turbomotoren binnen de limieten tunen, alleen daar wil niemand heen omdat ze dan zogenaamd te weinig merken, maar het is wel de enige veilige manier van tuning.
Dan laat jij toch het tunen voor wat het is en doe je niet.....tis niet zo moeilijk..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

En @bemmelbommel, je kan wel zeggen dat een tuner die buiten de limieten tunet een prutser is, maar dat doen ze allemaal.
Beste V40-4ever.Beetje zielig gedrag om te gaan lopen schelden als er mensen zijn die er anders over denken als uw persoontje.
Kleutergedrag. Verder einde discussie!
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41029
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Het is toch zo eenvoudig.
De fabrikant heeft bepaalde grenzen bedacht. Zo heeft hij de auto gebouwd en zo wordt er door 95% van de kopers mee gereden.
Dan heb je de 5% die daar niet genoeg aan heeft en de auto laat tunen.
Die 5% slaat de kennis en kunde en de door de fabrikant gestelde grenzen in de lucht en gaat doelbewust die grenzen verleggen.
Hij neemt daarbij het risico dat hij de boel stuk maakt.

Volvo heeft Polestar gekozen als tuner die samen met Volvo de grenzen optimaliseert.
Andere tuners hebben niet die samenwerking met Volvo.

Ieder neemt het risico dat hij (financieel) dragen kan.
Als je naar een niet-Volvo tuner gaat weet je dat dat risico er is.
Mijn keus lijkt me duidelijk.

En verder gaan we hier normaal met elkaar om, zonder te schelden etc.
En voor de nieuwkomers, lees je even in, in de sfeer op het forum voordat je helemaal los gaat. dankjewel.
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ben schreef: Het is toch zo eenvoudig.
De fabrikant heeft bepaalde grenzen bedacht. Zo heeft hij de auto gebouwd en zo wordt er door 95% van de kopers mee gereden.
Dan heb je de 5% die daar niet genoeg aan heeft en de auto laat tunen.
Die 5% slaat de kennis en kunde en de door de fabrikant gestelde grenzen in de lucht en gaat doelbewust die grenzen verleggen.
Hij neemt daarbij het risico dat hij de boel stuk maakt.

Volvo heeft Polestar gekozen als tuner die samen met Volvo de grenzen optimaliseert.
Andere tuners hebben niet die samenwerking met Volvo.

Ieder neemt het risico dat hij (financieel) dragen kan.
Als je naar een niet-Volvo tuner gaat weet je dat dat risico er is.
Mijn keus lijkt me duidelijk.

En verder gaan we hier normaal met elkaar om, zonder te schelden etc.
En voor de nieuwkomers, lees je even in, in de sfeer op het forum voordat je helemaal los gaat. dankjewel.
Exact! Daarom heb ik gekozen voor Polestar.
Die geeft de auto een klein beetje meer adem en daardoor gewoon lekker bij de les.
De auto is een liter op de 100km zuiniger geworden maar geeft bij het inhalen net even die extra kick onder de kont, snel en veilig wanneer het even nodig is maar doorgaans gewoon met het verkeer cruisend.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V40”