Chiptuning + snelheidsbegrenzing
- lint
- Geartronic member
Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- R-driver
- 2nd Gear member
Het is niet dat ik het als tekortkoming zie.lint schreef: Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
Ik rijd 50000 kilometer per jaar, en regelmatig met een aanhanger, dat verklaart misschien wat meer mijn opmerking.
Als ik lekker wil door rijden dan pakken we de tweewieler.

Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
V50 2.0d 2008 -
-
- 1st Gear member
Hogere top hoeft voor mij niet perse, aantal keer over 200 is wel gaaf maar om daar een gewoonte van te maken dat weet ik niet. Vond 195 op cruise control al niet echt prettig.
Wat betreft meer vemogen heb je met zo'n dubbele turbo wel redelijk waar voor je geld. Het verschil is aardig groot vergeleken met een enkele turbo. Maar zou ik eerder voor polestar gaan, met garantie etc. Aangezien het lease is heb ik dan mss meer kans dat ze akkoord gaan XD.
Wat betreft meer vemogen heb je met zo'n dubbele turbo wel redelijk waar voor je geld. Het verschil is aardig groot vergeleken met een enkele turbo. Maar zou ik eerder voor polestar gaan, met garantie etc. Aangezien het lease is heb ik dan mss meer kans dat ze akkoord gaan XD.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
je wilt boven de 200 rijden met je aanhanger begrijp ik ? Die D4 is al errug snel en heeft een bult aan koppel wanneer je gaat tunen om dat vervolgens te gaan gebruiken met een aanhanger heb ik serieus medelijden met je koppeling, dm vliegwiel e.d.R-driver schreef:Het is niet dat ik het als tekortkoming zie.lint schreef: Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
Ik rijd 50000 kilometer per jaar, en regelmatig met een aanhanger, dat verklaart misschien wat meer mijn opmerking.
Als ik lekker wil door rijden dan pakken we de tweewieler.![]()
- R-driver
- 2nd Gear member
NielsPHEV schreef:je wilt boven de 200 rijden met je aanhanger begrijp ik ? Die D4 is al errug snel en heeft een bult aan koppel wanneer je gaat tunen om dat vervolgens te gaan gebruiken met een aanhanger heb ik serieus medelijden met je koppeling, dm vliegwiel e.d.R-driver schreef:Het is niet dat ik het als tekortkoming zie.lint schreef: Ach, je moet ook eens tevreden zijn met wat je hebt en niet altijd meer willen hebben. Dit heb ik ook pas sinds ik ouder ben geworden.
Als ik lekker wil door rijden dan pakken we de tweewieler.![]()
Nee volgens mijn begrijp je het niet.
De D4 is vlug, maar niet snel, op dit moment heb ik 440Nm koppel in de V50, de teller staat op ca. 213000 kilometer.
En nog steeds de zelfde koppeling / vliegwiel etc. zonder problemen.
Misschien heb je zelf een andere rijstijl of ervaring?
Huidig V60CC B5 (21)
V50 2.0d 2008 -
V50 2.0d 2008 -
- drowel
- 5th Gear member
Gister even gesproken. Tuning nog niet beschikbaar. Eind deze week de twee jongen terug van vakantie die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling (kraken) van de software. Mogelijk daarna snel een update. Ben benieuwd. Auto word vrijdag geleverd.
-
- 2nd Gear member
Na tuning kun je mbv je rechtervoet je auto slopen. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de weg ligt open.
Zonder tuning kun je dit vrijwel niet
Is de keuze dan moeilijk?
Van leaserijders is het een beetje egoistisch, evt schade hoef je als je geluk hebt toch niet zelf te betalen.
Advies: tune nooit! Ook niet door merktuners als polestar, heico of rica. Er zijn vrijwel altijd onderdelen in de ketting van motor naar wiel die niet op het extra vermogen berekend is.
Heb zelf wat ervaring met redelijk professionele tuning, geen externe box maar ecu tuning. Tuners hielden rekening met limieten van koppeling, vliegwiel, temperaturen e.d.
Na nog geen 1000km gereden te hebben slipte ik door de vrijwel nieuwe koppeling (auto was vrijwel nieuw), bij lage toeren begon het vliegwiel enorm te stoten, 1 homokineet moest vervangen worden en een versnellingsbaklager was versleten.
Het verwijderen vd tuning loste de eerste 2 problemen op.
Al deze ellende is die extra duw in de rug niet waard, kun je geen snellere auto betalen tune dan in ieder geval niet en spaar door voor vermogen af fabriek.
Is de keuze dan moeilijk?
Van leaserijders is het een beetje egoistisch, evt schade hoef je als je geluk hebt toch niet zelf te betalen.
Advies: tune nooit! Ook niet door merktuners als polestar, heico of rica. Er zijn vrijwel altijd onderdelen in de ketting van motor naar wiel die niet op het extra vermogen berekend is.
Heb zelf wat ervaring met redelijk professionele tuning, geen externe box maar ecu tuning. Tuners hielden rekening met limieten van koppeling, vliegwiel, temperaturen e.d.
Na nog geen 1000km gereden te hebben slipte ik door de vrijwel nieuwe koppeling (auto was vrijwel nieuw), bij lage toeren begon het vliegwiel enorm te stoten, 1 homokineet moest vervangen worden en een versnellingsbaklager was versleten.
Het verwijderen vd tuning loste de eerste 2 problemen op.
Al deze ellende is die extra duw in de rug niet waard, kun je geen snellere auto betalen tune dan in ieder geval niet en spaar door voor vermogen af fabriek.
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
Ik rijd nu 2 jaar in een Polestar 185/205pk 400/450nm D5 en daar is helemaal niets mis mee.
GT heeft geen problemen met de extra pk en nm en de driveabillity is gewoon net even smeuïger dan bij de std 185pk.
GT heeft geen problemen met de extra pk en nm en de driveabillity is gewoon net even smeuïger dan bij de std 185pk.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- drowel
- 5th Gear member
Precies. Hier ook vrijwel elke auto getuned (sommige zelfs behoorlijk ver). En tot dusver nooit problemen gehad. Oftewel.. die tuning komt er gewoon op als die beschikbaar is. 190 naar wintersport is geen optieCHRISITO schreef: Ik denk als je normaal rijdt het geen probleem kan zijn! natuurlijk zal het meer slijtage meebrengen! een bekwame tuner houdt rekening met de koppeling.

- pdw
- 2nd Gear member
Met die eerste opmerking sla je de plank zo enorm mis. Zonder dollen, ELKE auto is binnen 1000km helemaal verrot te rijden, zonder problemen. Getuned of niet... Maar in beide gevallen, als je de wagen netjes warm rijdt, geen "geintjes" met de koppeling uithaald en de auto netjes onderhoud geeft, hoeft er niets aan de hand te zijn.V40-4ever schreef: Na tuning kun je mbv je rechtervoet je auto slopen. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de weg ligt open.
....
De tweede opmerking ben ik overigens wel volledig met je eens. Bij mij zou wel de begrenzer eraf mogen (puur voor het gevoel en die 2-3x/jaar dat ik in DLD ben), maar meer PK's/Nm's? Nah....
-
- 2nd Gear member
<<<Na nog geen 1000km gereden te hebben slipte ik door de vrijwel nieuwe koppeling (auto was vrijwel nieuw), bij lage toeren begon het vliegwiel enorm te stoten, 1 homokineet moest vervangen worden en een versnellingsbaklager was versleten.
Het verwijderen vd tuning loste de eerste 2 problemen op. >>>
Als ik bovenstaande lees ga ik toch echt twijfelen aan de rijvaardigheid.. Het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin om bovengenoemde aan de tuning te verwijten. Of dit moet bij een prutser gebeurt zijn.
Het verwijderen vd tuning loste de eerste 2 problemen op. >>>
Als ik bovenstaande lees ga ik toch echt twijfelen aan de rijvaardigheid.. Het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin om bovengenoemde aan de tuning te verwijten. Of dit moet bij een prutser gebeurt zijn.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor de volgende kwalificaties:
Het is natuurlijk de grootst mogelijke onzin
Met die eerste opmerking sla je de plank zo enorm mis
Ten eerste is interpretatie een vak, dat blijkt maar weer, evenals lezen.
Maar om het nog wat te verduidelijken, de gemiddelde zoals jullie met 'verstand' van tuning gaan er bij voorbaat van uit dat problemen na tuning alleen kunnen optreden als je onbeheersd het gas(benzine/diesel)-pedaal bespeelt.
Misschien hebben jullie nog nooit een Dyno uitdraai bestudeerd, daar is toch duidelijk op te zien dat de meeste turbo motortjes van tegenwoordig al bij 2000 toeren hun maximale koppel leveren, en daarboven neemt het koppel al weer af.
Oftewel, als jullie brave nette rijders denken rustig laag in de toeren te rijden kun je toch de koppeling + vliegwiel al enorm belasten, terwijl je denkt supernetjes met je auto om te gaan.
Ook al geef je nog zo rustig gas, als er meer vermogen in zit dan de aandrijflijn kan hebben gaat het vroeg of laat kapot.
En @bemmelbommel, je kan wel zeggen dat een tuner die buiten de limieten tunet een prutser is, maar dat doen ze allemaal.
Vrijwel alle turbomotoren krijgen na standaard tuning een koppel wat tussen de 20% en 40% hoger dan standaard ligt, dat is zo enorm veel dat gedeelte van de aandrijflijn hier absoluut niet voor gemaakt zijn.
Als je het extra vermogen vrijwel niet aanspreekt blijft het uiteraard heel.
Er zijn enkele tuners die turbomotoren binnen de limieten tunen, alleen daar wil niemand heen omdat ze dan zogenaamd te weinig merken, maar het is wel de enige veilige manier van tuning.
Maar om het nog wat te verduidelijken, de gemiddelde zoals jullie met 'verstand' van tuning gaan er bij voorbaat van uit dat problemen na tuning alleen kunnen optreden als je onbeheersd het gas(benzine/diesel)-pedaal bespeelt.
Misschien hebben jullie nog nooit een Dyno uitdraai bestudeerd, daar is toch duidelijk op te zien dat de meeste turbo motortjes van tegenwoordig al bij 2000 toeren hun maximale koppel leveren, en daarboven neemt het koppel al weer af.
Oftewel, als jullie brave nette rijders denken rustig laag in de toeren te rijden kun je toch de koppeling + vliegwiel al enorm belasten, terwijl je denkt supernetjes met je auto om te gaan.
Ook al geef je nog zo rustig gas, als er meer vermogen in zit dan de aandrijflijn kan hebben gaat het vroeg of laat kapot.
En @bemmelbommel, je kan wel zeggen dat een tuner die buiten de limieten tunet een prutser is, maar dat doen ze allemaal.
Vrijwel alle turbomotoren krijgen na standaard tuning een koppel wat tussen de 20% en 40% hoger dan standaard ligt, dat is zo enorm veel dat gedeelte van de aandrijflijn hier absoluut niet voor gemaakt zijn.
Er zijn enkele tuners die turbomotoren binnen de limieten tunen, alleen daar wil niemand heen omdat ze dan zogenaamd te weinig merken, maar het is wel de enige veilige manier van tuning.
- diesel01
- Geartronic member
Dan laat jij toch het tunen voor wat het is en doe je niet.....tis niet zo moeilijk..V40-4ever schreef: Bedankt voor de volgende kwalificaties:
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 2nd Gear member
Beste V40-4ever.Beetje zielig gedrag om te gaan lopen schelden als er mensen zijn die er anders over denken als uw persoontje.En @bemmelbommel, je kan wel zeggen dat een tuner die buiten de limieten tunet een prutser is, maar dat doen ze allemaal.
Kleutergedrag. Verder einde discussie!
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Het is toch zo eenvoudig.
De fabrikant heeft bepaalde grenzen bedacht. Zo heeft hij de auto gebouwd en zo wordt er door 95% van de kopers mee gereden.
Dan heb je de 5% die daar niet genoeg aan heeft en de auto laat tunen.
Die 5% slaat de kennis en kunde en de door de fabrikant gestelde grenzen in de lucht en gaat doelbewust die grenzen verleggen.
Hij neemt daarbij het risico dat hij de boel stuk maakt.
Volvo heeft Polestar gekozen als tuner die samen met Volvo de grenzen optimaliseert.
Andere tuners hebben niet die samenwerking met Volvo.
Ieder neemt het risico dat hij (financieel) dragen kan.
Als je naar een niet-Volvo tuner gaat weet je dat dat risico er is.
Mijn keus lijkt me duidelijk.
En verder gaan we hier normaal met elkaar om, zonder te schelden etc.
En voor de nieuwkomers, lees je even in, in de sfeer op het forum voordat je helemaal los gaat. dankjewel.
De fabrikant heeft bepaalde grenzen bedacht. Zo heeft hij de auto gebouwd en zo wordt er door 95% van de kopers mee gereden.
Die 5% slaat de kennis en kunde en de door de fabrikant gestelde grenzen in de lucht en gaat doelbewust die grenzen verleggen.
Volvo heeft Polestar gekozen als tuner die samen met Volvo de grenzen optimaliseert.
En voor de nieuwkomers, lees je even in, in de sfeer op het forum voordat je helemaal los gaat. dankjewel.
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- Geartronic member
Exact! Daarom heb ik gekozen voor Polestar.Ben schreef: Het is toch zo eenvoudig.
Die geeft de auto een klein beetje meer adem en daardoor gewoon lekker bij de les.
De auto is een liter op de 100km zuiniger geworden maar geeft bij het inhalen net even die extra kick onder de kont, snel en veilig wanneer het even nodig is maar doorgaans gewoon met het verkeer cruisend.
V90 T6 Recharge Rdesign