Toerentallen diverse XC motoren

mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Hoi mannen....

Wie van de XC90 rijders wil eens op zijn toerenteller kijken voor mij.
Ik ben me aan het orienteren op een XC90. Nou hou ik nogal van laagtoerige motoren en de huidige S80 doet 2400rpm bij 120km (op de teller).

Wat is het toerental bij 120km/u op de klok voor een:
2.5T
2,9
V8

De V8 zal vanwege de aanschafkosten wel afvallen maar wie weet komt er plots eentje voor het juiste bedrag langs....
Je weet het nooit he... Motorisch twijfel ik tussen de 2.5 en V8...
Vanuit het verleden reed ik veel USA autos en dus heeft een V8 altijd een streepje voor maar mijn huidige 5pitter is ook een zaaaaaaalig degelijk blok.
Dillemma dillema... :D
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

aan het toerental kan ik je niet helpen maar de v8 schijnt wel de meest zuinige te zijn,mede door de aut6. de t6 heb ik zelf gehad maar is door de aut4 een dure jongen qua benzineconsumptie. de 2.5t heeft een aut5 maar zal wat harder moeten werken om de 2000kg op gang te houden...

door de hoge brandstofkosten en mrb zijn ze allen aardig betaalbaar aan het worden...

suc6
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een Audi A8 3,7 doet 2150 rpm bij 120 km/h. Bijna stationair te noemen. Of te wel: minder dan 4000 rpm bij 200 km/h.

Ik heb die info van de site van .. kuch .. autoweek.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29489
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Msuidgeest schreef: Een Audi A8 3,7 doet 2150 rpm bij 120 km/h. Bijna stationair te noemen. Of te wel: minder dan 4000 rpm bij 200 km/h.

Ik heb die info van de site van .. kuch .. autoweek.
Dat zal deze informatie wel erg waar zijn, is een betrouwbare bron :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Hou er wel rekening mee dat de motortoerentallen ook afhankelijk zijn van de bak (handmatig 5/6, automaat 5/6). Het is dus handig om ook het versnellingsbaktype te vermelden.

Wat zuinigheid betreft: Mijn V8 is minder zuinig dan de 2.5T die ik hiervoor had (beide S80). Misschien dat dat bij een XC90 net even anders is omdat de 2.5T dan wat harder moet werken en de V8 nog steeds uit zijn neus staat te eten.

Als het verbruik je niet kan schelen, zou ik naar een V8 zoeken (alles vóór modeljaar 2007 voorbijlopen). :)
Laatst gewijzigd door M@rcel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Dom dom ik vergeet dus te zeggen dat het om een automaat moet gaan....

Als ik wat rond ik kijk is er bijna niemand die zijn t5 onder gemotoriseerd vind..
Dat je met de v8 beter lees sneller van de plek komt snap ik maar je ziet niet veel v8jes te koop he...

Waarom is de v8. van voor 2007 zo'n slechte keuze trouwens?
Laatst gewijzigd door mad2000 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

mad2000 schreef: Waarom is de v8. van voor 2007 zo'n slechte keuze trouwens?
Die is er simpelweg niet volgens mij :D Toch wel :-|

De V8 en T6 zijn altijd met automaat, daar heb je geen keuze. De 2.5T was geloof ik wel als handbak leverbaar, maar ik zou een dergelijke auto inderdaad ook als automaat rijden. Ik denk dat de V8 de beste keuze is gezien de bak, het karakter van de motor icm het gewicht en qua verbruik scheelt het allemaal niet zoveel en zal de V8 op de snelweg ongetwijfeld de fijnste motor zijn.
Laatst gewijzigd door Thuurc op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

mad2000 schreef: Waarom is de v8. van voor 2007 zo'n slechte keuze trouwens?
Bij de eerste versies van de V8 was er een probleem met water dat zich nestelde in één van de lagers van de balans-as.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ure-thread

Vanaf modeljaar 2007 is dit verholpen. Modeljaar 2007 was het eerste jaar dat de S80 met V8 geleverd werd, dus daar is geen probleem. De XC90 werd een jaar eerder al met de V8 geleverd.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De xc90 V8 heeft toch een 4-bak automaat?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2385
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

V8 is altijd icm een GT6, waarbij V8, als ik het goed heb vanaf halverwege MY05 (obv. prijslijst feb 05) al leverbaar was.
T6 (2.9L) was er in de XC90 enkel met GT4.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Jers3n schreef: V8 is altijd icm een GT6, waarbij V8, als ik het goed heb vanaf halverwege MY05 (obv. prijslijst feb 05) al leverbaar was.
T6 (2.9L) was er in de XC90 enkel met GT4.
yup, V8 heeft een zesbak. Motor is ook een stuk korter dan een T6.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12902
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Niet geïnteresseerd in een D5? Draait 2200 rpm bij 120km/h icm 6-traps GT.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: toerental van mijn V8 is 2000 t/m bij 120 km/h, lekker laag dus motor geluid is dus ook minimaal, terwijl er nog altijd een heel groot koppel beschikbaar is.
Kortom ik zou voor een V8 gaan. Zeker nu de LPG prijzen zo laag zijn, zijn de operationele kosten veel lager dan van een diesel (die ook niet slecht is)
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

De diesel heeft te hoge wegenbelasting voor mijn jaarkilometrage.... ik rij niet veel, mischien net 8 a 9000km.
Woon/werk doe ik met de trein namelijk. Lekker relaxt, krantje lezen... heerlijk.. Het maakt het rijden met de Volvo daarna nog lekkerder :-)

Qua toerentallen is een diesel zeker een goede keus maar de v8 loopt dus nog rustiger lees ik.
Had ik ook wel verwacht want mijn Corvette vroeger deed 1700/1800 rpm bij 120km/u.... Bij 80km/u op een binnenweg liep hij helemaal rustig met zo'n 1100rpm

Nou heeft de 2.5turbo zijn maximale trekkrachtal/koppel vanaf 1500rpm..... Geeft dat niet ook een hele relaxte auto ??
De v8 heeft zijn maximale trekracht/koppel pas bij veel hogere toerentallen dus je zou verwachten dat de v8 bij lagere toerentallen een vergelijkbare hoeveelheid trekkracht heeft..
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
marlonhaumersen
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 02.04.2014 - 21:45

Hallo,

ik ben ook een poos op zoek geweest naar een geschikte XC90. Heb daarbij proefgereden in verschillende uitvoeringen en motoriseringen en natuurlijk het forum gevolgd 2.5T, D5 en V8. Is voor mij uiteindelijk vorige week een V8 goworden.

Ik vond de D5 bij snelwegsnelheid te veel geluid produceren hoorbaar in het interieur. Ook vond ik dat de D5 automaat de motor verder door trok in toeren als de 2.5T.
2.5T vond ik erg rustig rijden in toeren. Als ik me goed herinner bij 100km/h 2500 toeren. D5 lag in diezelfde orde van groote.
Oke, een V8 lust wel wat meer benzine ( LPG ), maar ik vind hem kwa karakter veel rustiger rijden. Bij redelijk doortrappen met optrekken schakelt de bak bij net iets meer dan 2300 toeren. Bij rustig rijden wordt er al geschakeld bij 1600 - 1700 toeren. Op de snelweg met 120 / 130 km/h ongeveer 1700 / 1800 toeren. Ik lees wel eens bij testen en reviews dat met de GT6 die aan de V8 zit wat nerveus vind. Is mij totaal niet opgevallen. Zelfs bij wat gasgeven schakelt hij niet meteen terug. Heerlijk motor en bak. :-)

Veel succes met de zoektocht
Laatst gewijzigd door marlonhaumersen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 V8 Executive LPG/G3 2006
Citroen C5 1.8 LPG/G3 Ligne Prestige
Citroen Xantia 2.0 LPG
raymond_XC90T6
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 19.09.2014 - 16:44
Locatie: Houten, Utrecht

T6 doet 2100 à 2200 toeren bij 120 kmph
volvo XC90 T6 MY2003 Pearl Black Exclusive 168.000 km - ? Geartronic 50.000km -?
Beige leer, moonroof, High performance audio, RTI 2014, PDC, stoelverw, inklapbare spiegels, Bi-xenon

Volvo XC90 V8 MY2009 Icy White 128.000 Miles
Beige leer, moonroof, High performance Audio, 7-seater, PDC, Stoelverw. Xenon, Rear Airco, BRC LPG installatie, Navigatie, Parrot MK9200, Elec.verst.stoelen voor
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Uit de kunst Raymond...... Dat is lager als ik nu doe in de S80...
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
Henkie N
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.02.2011 - 21:49
Locatie: Goeree Overflakkee

Ik val halverwege in de discussie en het valt me op dat de 3.2 niet wordt genoemd. Ik heb sinds een paar weken zo'n ding. Een 3.2 aut6
Ik kom van een V70R (N) en wat we opvalt na twee tankbeurten is dat ie behoorlijk dorstig is.
Ik zal een keer de toeren bij 100 en bij 120 noteren.
Henk
Hard rijden is geen kunst, op tijd stoppen wel.
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4

XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
raymond_XC90T6
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 19.09.2014 - 16:44
Locatie: Houten, Utrecht

Hoi henk,
Ja, dorstig is wel en juiste omschrijving. De 3.2 zal het niet veel beter doen dan de t6, dunkt me.
Het zijn sowieso dorstige auto's, de xc90. Ze ontlopen elkaar niet erg veel, de verschillende uitvoeringen.
Maar je moet maar zo denken; het rijgenot is superieur en dat mag best wat kosten :)
Nu in de winter is het verbrui trouwens een stuk hoger dan in de zomer. Dat is echt goed te merken. Zo'n 10% meer is wat ik ervaar.
Zal wel door de wind komen en het langer duren eer de motor op temp is.
volvo XC90 T6 MY2003 Pearl Black Exclusive 168.000 km - ? Geartronic 50.000km -?
Beige leer, moonroof, High performance audio, RTI 2014, PDC, stoelverw, inklapbare spiegels, Bi-xenon

Volvo XC90 V8 MY2009 Icy White 128.000 Miles
Beige leer, moonroof, High performance Audio, 7-seater, PDC, Stoelverw. Xenon, Rear Airco, BRC LPG installatie, Navigatie, Parrot MK9200, Elec.verst.stoelen voor
Apejoekie
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 15.03.2008 - 09:17
Locatie: Purmerend

Mijn 2.5t draait 2150 tpm bij 100 echte km's per uur. 120 weet ik niet, dat rijd ik bijna nooit. Harder wel maar dan let ik niet op het toerental.
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”