Ik heb al een avondje gezocht maar kan het zo niet vinden
Mijn egr klep heeft er aan moeten geloven, volvo kan hem vervangen voor 345,00 waarvan de egr klep 205,95.
Als ik het onderdeelnummer intoets op de auto onderdelen bestel maar site
Dan ben ik klaar voor 155,00 inclusief verzenden (zelfde typenummer)
Ik wil dit risico wel nemen om hem zelf in en uit te bouwen maar weet nog niet precies waar de egr zit van de 1.6D
kan iemand mij op een foto aangeven waar dat ding zit?, van de 2.0 is zat te vinden maar van de 1.6d helaas niet.
De auto is van 2007 en niet de drive-e versie
Als er mensen zijn met ervaring over het in en uitbouwen van dit type dan hoor ik dat uiteraard ook graag.
Plek egr klep voor 1.6d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Vincent,
Misschien handig dat je een Haynes Owners Workshop Manual aanschaft, staat veel in
Volvo Diesel S40 & V50
July 2007 to 2013 (07 to 13 reg)
EGR valve/cooler
1.6 litre (80kw) engine
31. To remove the EGR valve, start by removing the plastic cover on top of the engine.
32. Slacken the clamp for the air pipe at the EGR valve, undo the 2 bolts securing the pipe to the inlet manifold at the right-hand end of the cylinder head, undo the bolt for the support bracket, and remove the pipe.
33. Disconnect the wiring plug, undo the 2 securing bolts, and remove the EGR valve
Misschien handig dat je een Haynes Owners Workshop Manual aanschaft, staat veel in

Volvo Diesel S40 & V50
July 2007 to 2013 (07 to 13 reg)
EGR valve/cooler
1.6 litre (80kw) engine
31. To remove the EGR valve, start by removing the plastic cover on top of the engine.
32. Slacken the clamp for the air pipe at the EGR valve, undo the 2 bolts securing the pipe to the inlet manifold at the right-hand end of the cylinder head, undo the bolt for the support bracket, and remove the pipe.
33. Disconnect the wiring plug, undo the 2 securing bolts, and remove the EGR valve
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.09.2014 - 15:10
Dit klinkt bijna te makkelijk
bedankt ik ga morgen meteen even kijken

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
.. en even je ervaring posten ..
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.09.2014 - 15:10
Het blijkt dat er 1km van mijn huis een tuningsbedrijf zit wat ik nooit heb geweten, ik ben er vandaag even langs gereden met de vraag of zij dit wilde vervangen.
De ervaring die ik nu heb is dat ik hem beter kan laten uitschakelen, dit kost minder dan een nieuwe en heb ik er nooit meer gedonder van, los gelaten van alle discussies dat dit niet zou mogen...
Het mooie is dat hij er meteen een nieuwe softwaremap inzet waardoor de motor zuiniger gaat rijden en meer pk en nmetjes extra erbij krijg en tussen de 6% en 12% brandstof besparing. Gezien hij dan toch al de software moet programmeren kon hij voor 100,00 dit erbij doen. Totaal 250,00
Het kost dus in totaal minder dan dat volvo er een nieuwe egr kan inbouwen en goedkoper dan dat ik dit zelf moet gaan doen en meer nm en pk.
Mijn excuus om het te doen is dat ik minder snel aan de pomp sta en dus milieuvriendelijker ben dan dat ik al was.
ps. Ben er vergeten bij te vermelden dat de plek van de EGR lijkt alsof je er makkelijk bij kan, dit is echter niet zo eenvoudig, je moet de bovenkap eraf schoeven en dan zit hij tussen het schutbord en het motorblok, je kan er dus erg lastig bij, met name de onderste bouten zijn erg moelijk. ook kan het zijn dat de klep alsnog weer ingeregeld moet worden door Volvo, je bent er dus niet met alleen vervangen, maar over het wel of niet inregelen zullen er vast experts op het forum te vinden zijn die dat exact weten.
De ervaring die ik nu heb is dat ik hem beter kan laten uitschakelen, dit kost minder dan een nieuwe en heb ik er nooit meer gedonder van, los gelaten van alle discussies dat dit niet zou mogen...
Het mooie is dat hij er meteen een nieuwe softwaremap inzet waardoor de motor zuiniger gaat rijden en meer pk en nmetjes extra erbij krijg en tussen de 6% en 12% brandstof besparing. Gezien hij dan toch al de software moet programmeren kon hij voor 100,00 dit erbij doen. Totaal 250,00

Het kost dus in totaal minder dan dat volvo er een nieuwe egr kan inbouwen en goedkoper dan dat ik dit zelf moet gaan doen en meer nm en pk.
Mijn excuus om het te doen is dat ik minder snel aan de pomp sta en dus milieuvriendelijker ben dan dat ik al was.

ps. Ben er vergeten bij te vermelden dat de plek van de EGR lijkt alsof je er makkelijk bij kan, dit is echter niet zo eenvoudig, je moet de bovenkap eraf schoeven en dan zit hij tussen het schutbord en het motorblok, je kan er dus erg lastig bij, met name de onderste bouten zijn erg moelijk. ook kan het zijn dat de klep alsnog weer ingeregeld moet worden door Volvo, je bent er dus niet met alleen vervangen, maar over het wel of niet inregelen zullen er vast experts op het forum te vinden zijn die dat exact weten.
Laatst gewijzigd door vincentV50 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Basbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
- Locatie: Borne
Iedereen is er nu natuurlijk erg nieuwsgierig naar over welk tuningsbedrijf je het hebt.
Ik neem je niet kwalijk dat je voor deze oplossing hebt gekozen, heb dezelfde keuze gemaakt
.
Ik neem je niet kwalijk dat je voor deze oplossing hebt gekozen, heb dezelfde keuze gemaakt

Laatst gewijzigd door Basbas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T6 R-design 2020
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.09.2014 - 15:10
Vragen mag altijd
het is Bullpower in Dronten
Voor 295,00 kon hij ook nog op de bank voor een vermogen test vooraf en achteraf, hij vertelde dat hij veel ervaring heeft met deze psa blokken en dat het bij deze niet direct nodig is. Dus dat scheelt weer 45,00 euro.
Het gaat mij er ook niet om het exact te weten, voor die 100,00 wil ik het gewoon graag een keer proberen.

Voor 295,00 kon hij ook nog op de bank voor een vermogen test vooraf en achteraf, hij vertelde dat hij veel ervaring heeft met deze psa blokken en dat het bij deze niet direct nodig is. Dus dat scheelt weer 45,00 euro.
Het gaat mij er ook niet om het exact te weten, voor die 100,00 wil ik het gewoon graag een keer proberen.
Laatst gewijzigd door vincentV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.09.2014 - 15:10
a.s. Zaterdag om 13:00 gaan ze hem ombouwen.
de toename van pk is afgesproken het niet te hoog in te zetten omdat de auto 180.000 erop heeft staan, we gaan voor 25 a 35 pk extra, dat is wel van 110PK naar max 145PK
de toename in trekkracht zal ongeveer 50NM zijn
ben benieuwd naar het verschil
de toename van pk is afgesproken het niet te hoog in te zetten omdat de auto 180.000 erop heeft staan, we gaan voor 25 a 35 pk extra, dat is wel van 110PK naar max 145PK
de toename in trekkracht zal ongeveer 50NM zijn
ben benieuwd naar het verschil

Laatst gewijzigd door vincentV50 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Basbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
- Locatie: Borne
Ik kan het goed merken in ieder geval, vind het super rijden.
Met name met de caravan erachter zijn de extra Nm's erg prettig.
Ook mijn auto had al over de 200dkm gereden en om die reden ook niet tot het uiterste gegaan.
Wel zat ik onlangs aan een nieuwe koppeling en 2-massa vliegwiel.
Heb me natuurlijk afgevraagd of het een met het ander te maken had
.
Met name met de caravan erachter zijn de extra Nm's erg prettig.
Ook mijn auto had al over de 200dkm gereden en om die reden ook niet tot het uiterste gegaan.
Wel zat ik onlangs aan een nieuwe koppeling en 2-massa vliegwiel.
Heb me natuurlijk afgevraagd of het een met het ander te maken had

Volvo V60 T6 R-design 2020
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.09.2014 - 15:10
Ik denk dat het wel een verband heeft met elkaar
Het verbruik van de auto valt mij nu overigens vies tegen, ik hoop echt dat dit hiermee iets beter gaat worden
Gemiddeld zit ik nu op 6.3 op de 100km voor een diesel vind ik dit echt tegenvallen.

Het verbruik van de auto valt mij nu overigens vies tegen, ik hoop echt dat dit hiermee iets beter gaat worden
Gemiddeld zit ik nu op 6.3 op de 100km voor een diesel vind ik dit echt tegenvallen.
- Basbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
- Locatie: Borne
Ik zou geen schokkende brandstof besparing verwachten.
Bij mij heeft het iig minimaal verschil gemaakt.
Bij mij heeft het iig minimaal verschil gemaakt.
Volvo V60 T6 R-design 2020
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.09.2014 - 15:10
Vandaag is ie dan gechipt! Wat een koppel extra! Trekt goed weg en loopt veel beter dan voorheen
Er is 75nm koppel bijgekomen, ben blij dat ik het gedaan heb.
Inmiddels een heel stuk gereden, het gemiddelde is van 6.5 naar 5.1 gegaan, gecombineerd stad/80 en snelweg.
Benieuwd of dit stand houdt
Er is 75nm koppel bijgekomen, ben blij dat ik het gedaan heb.
Inmiddels een heel stuk gereden, het gemiddelde is van 6.5 naar 5.1 gegaan, gecombineerd stad/80 en snelweg.
Benieuwd of dit stand houdt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door vincentV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26.11.2014 - 22:23
Mooi resultaat,
Ben vandaag zelf ook bij Bullpower in Dronten geweest, EGR uitgeschakeld en nieuwe software erin.
Super tevreden met het resultaat, een kleine 145PK en 345Nm na tunen!
Op de weg naar Rotterdam, 150km gemiddeld 120km/u gereden bij een gemiddeld verbruik van 4,4L/100 (tegen een gemiddelde van 5,8L/100 voor tunen)
is natuurlijk maar een kleine sample, maar het verschil in weggedrag en verbruik is duidelijk merkbaar
Ben vandaag zelf ook bij Bullpower in Dronten geweest, EGR uitgeschakeld en nieuwe software erin.
Super tevreden met het resultaat, een kleine 145PK en 345Nm na tunen!
Op de weg naar Rotterdam, 150km gemiddeld 120km/u gereden bij een gemiddeld verbruik van 4,4L/100 (tegen een gemiddelde van 5,8L/100 voor tunen)
is natuurlijk maar een kleine sample, maar het verschil in weggedrag en verbruik is duidelijk merkbaar

V50 1.6d DRIVe S/S Kinetic (MY10) (High Perfomance Audio | RTI | 17" Mannan | Powered by Bullpower)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.09.2014 - 15:10
Nice!
Aardige kerel ook bij bullpower, heeft er veel verstand van.
Hij gaf bij mij aan dat de aanpassing die gemaakt zijn voor dit motorblok eigenlijk beter voor het blok is dan de oude waardes omdat hij mooier afgesteld is dan de fabriekswaardes, je rijdt dus standaard in een geknepen motor
Boven de 150pk gaat de slijtage toenemen, met name koppeling en turbo. Daaronder is het alleen maar leuk
Aardige kerel ook bij bullpower, heeft er veel verstand van.
Hij gaf bij mij aan dat de aanpassing die gemaakt zijn voor dit motorblok eigenlijk beter voor het blok is dan de oude waardes omdat hij mooier afgesteld is dan de fabriekswaardes, je rijdt dus standaard in een geknepen motor
Boven de 150pk gaat de slijtage toenemen, met name koppeling en turbo. Daaronder is het alleen maar leuk

Laatst gewijzigd door vincentV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.