Chiptuning + snelheidsbegrenzing
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3982
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
En er zijn tuners, die zo verstandig zijn om de auto niet te tunen.
Omdat er bijvoorbeeld een slechte geartronic in zit.
Wie? Hij adverteert op dit forum......
Dank: mijn auto rijdt nog steeds;
heeft af-fabriek al genoeg vermogen als trekauto (met 1530kg aan de haak) om in te halen
en over steile wegen door hete gebieden te gaan, door ijlere luchten.
Omdat er bijvoorbeeld een slechte geartronic in zit.
Wie? Hij adverteert op dit forum......
Dank: mijn auto rijdt nog steeds;
heeft af-fabriek al genoeg vermogen als trekauto (met 1530kg aan de haak) om in te halen
en over steile wegen door hete gebieden te gaan, door ijlere luchten.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Slechte geartronic ????
Wat een onzin, ik heb al 5 Volvo's met geartronic gehad en geen enkel probleem gehad...
De enige Volvo die een bak probleem had was een Powershift !
Wat een onzin, ik heb al 5 Volvo's met geartronic gehad en geen enkel probleem gehad...
De enige Volvo die een bak probleem had was een Powershift !
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30.10.2014 - 20:21
Volgens mij is het bij APEC al verkrijgbaar voor €700
Zie: http://www.apec-chiptuning.be/product/d4-190-vea/
Ik heb het wel nog niet nagevraagd, momenteel zelf ng geen interesse
Zie: http://www.apec-chiptuning.be/product/d4-190-vea/
Ik heb het wel nog niet nagevraagd, momenteel zelf ng geen interesse
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Hoe lossen de tuners de afwijkende overbrengingsverhoudingen op?
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dus zal er weinig veranderen voor die € 695,--, alleen de 3e versnelling is gelijk aan de niet gelimiteerde D4, de 190pk 14% D4 heeft na de ingreep nog steeds 190pk en aan de overbrengingen wordt niets veranderd, en die verhalen dat hij zoooooooooooveel sneller geworden is... echt grappig
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20
Zou jij voor die mensen kort uit kunnen leggen waarom er dan geen verschil zou zijn voor de D4 14% ? Meer koppel en meer vermogen gaat hij toch gewoon sneller door zijn toeren heen ?lint schreef: Helaas zijn er mensen die je alles kan wijsmaken, een soort van goedgelovigheid.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29553
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het effect van meer koppel en vermogen is zeker merkbaar maar het maximale effect van de tuning wordt niet gehaald door de overbrengingsverhoudingen in de bak/eindoverbrenging.JustO schreef:Zou jij voor die mensen kort uit kunnen leggen waarom er dan geen verschil zou zijn voor de D4 14% ? Meer koppel en meer vermogen gaat hij toch gewoon sneller door zijn toeren heen ?lint schreef: Helaas zijn er mensen die je alles kan wijsmaken, een soort van goedgelovigheid.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44
Door ervaring wijs geworden blijf ik aanraden niet te tunen omdat niet alle onderdelen in de aandrijflijn op het extra koppel berekend is. Nu zullen leasende tuners weinig last hebben omdat tegen de tijd dat extra slijtage kosten mee gaat brengen de auto al weer verkocht is door de leasemaatschappij.
Als je je eigen autos tunet en zelf voor onkosten moet opdraaien wordt je snel minder enthausiast over de ogenschijnlijk goedkope pk's.
Kijk bv eens op dit forum wat er zoal kan gebeuren: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56584&page=1
Als je je eigen autos tunet en zelf voor onkosten moet opdraaien wordt je snel minder enthausiast over de ogenschijnlijk goedkope pk's.
Kijk bv eens op dit forum wat er zoal kan gebeuren: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56584&page=1
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20
Er zitten altijd marges op een mechanische constructie waardoor wat extra vermogen gewoon moet kunnen zolang je niet lomp met je koppeling omgaat en alles netjes laat warm worden.V40-4ever schreef: Door ervaring wijs geworden blijf ik aanraden niet te tunen omdat niet alle onderdelen in de aandrijflijn op het extra koppel berekend is. Nu zullen leasende tuners weinig last hebben omdat tegen de tijd dat extra slijtage kosten mee gaat brengen de auto al weer verkocht is door de leasemaatschappij.
Als je je eigen autos tunet en zelf voor onkosten moet opdraaien wordt je snel minder enthausiast over de ogenschijnlijk goedkope pk's.
Kijk bv eens op dit forum wat er zoal kan gebeuren: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56584&page=1
Dat voorbeeld met die T5 is ook niet echt van toepassing hier. Neem aan dat de meeste mensen hier als ze de motor laten tunen dit bij een erkend bedrijf doen met een product waar het bedrijf een aantal maanden mee bezig geweest is om het te testen en te verifieren.
Natuurlijk zullen de koppeling en de banden harder slijten maar de aandrijflijn in de soep draaien lijkt mij niet. Tenzij de tune niet is getest en geverifieerd over een langere periode.
Ik zie ook wel dat het een risico is en daarom zou ik het ook alleen laten doen bij Polestar. Beetje net als het laten laseren van je ogen, besparen door naar Turkije te gaan maar waar bespaar je op ? Het zijn toch je ogen, spaar gewoon even door en loop minder risico met betere nazorg.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Er zijn wel meer auto's die in de hoogste versnelling de topsnelheid niet halen en de D4 zal wel zeker een stuk harder gaan zonder de begrenzer. Wanneer de remmen en onderstel gelijk zijn en de banden geschikt zou ik de Vmax er af halen (ik zou hem niet verder tunen). Wel moet je netjes aan de eigenaar van de auto vragen of ie akkoord gaat en daar zal in de meeste gevallen de schoen wringen aangezien de meest D4 piloten slechts bestuurder zijn en het niet hun eigen auto is.IkeV70 schreef: En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??
-
- 4th Gear member
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30
- edbure
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 14.01.2015 - 22:40
Er komt nieuws medio februari. Vandaag bericht gehad van een rica dealer dat ze met de D4 VEA motor aan het testen zijn vorvzowel de 181 als de 190 pk versie en dat de tuning binnen een aantal weken beschikbaar komt.
Zou om ca +50 pk gaan en +55 nm.
Zou om ca +50 pk gaan en +55 nm.
The only V40 polestar 

- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13766
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
de D4 met 85gr CO2 uitstoot heeft een maximaal vermogen van 190pk bij 4250t/min en een koppel van 400Nm bij 1750t/min, de D4 met 99gr CO2 uitstoot heeft exact dezelfde waarden, het verschil zit steeds in de overbrengingsverhoudingen en is een mechanische beperking.IkeV70 schreef: En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
In een eerder topic valt te lezen dat de D4 14% begrensd is op 200 km/h. Geen mechanische beperking .OGA244 schreef:
de D4 met 85gr CO2 uitstoot heeft een maximaal vermogen van 190pk bij 4250t/min en een koppel van 400Nm bij 1750t/min, de D4 met 99gr CO2 uitstoot heeft exact dezelfde waarden, het verschil zit steeds in de overbrengingsverhoudingen en is een mechanische beperking.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=64897&page=1
-edit
Ik snap natuurlijk dat een andere overbrengingsverhouding tot andere topsnelheid leidt, dat er dus altijd verschil zal zijn tussen de twee versies. Maar zonder begrenzer zal de 14% versie echt harder lopen dan nu. Daar hoeft de overbrengingsverhouding niet voor worden aangepast.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 30.11.2014 - 09:11
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Volgens mij is hier sprake van een misverstand van jouw kant uitOGA244 schreef:de D4 met 85gr CO2 uitstoot heeft een maximaal vermogen van 190pk bij 4250t/min en een koppel van 400Nm bij 1750t/min, de D4 met 99gr CO2 uitstoot heeft exact dezelfde waarden, het verschil zit steeds in de overbrengingsverhoudingen en is een mechanische beperking.IkeV70 schreef: En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??

De motoren van de 99gr en de 85gr versie zijn volgens de specificaties volledig identiek.
De versnellingsbakverhoudingen zijn anders ja.
Zie hieronder voor een vergelijking tussen de 99gr en de 85gr versie:
Bij de 85gr versie is het zo als je 2000rpm draait dat je aan de volgende snelheden zit:
Code: Selecteer alles
Tyre Diameter = 1999.55 mm
1st Gear = 18.76 km/h
2nd Gear = 32.79 km/h
3rd Gear = 53.05 km/h
4th Gear = 80.21 km/h
5th Gear = 108.93 km/h
6th Gear = 131.79 km/h
Code: Selecteer alles
Tyre Diameter = 1999.55 mm
1st Gear = 18.8 km/h
2nd Gear = 32.61 km/h
3rd Gear = 50.23 km/h
4th Gear = 73.33 km/h
5th Gear = 97.62 km/h
6th Gear = 117.86 km/h
Hierdoor is het zo dat je sneller in het 'ideale' toerengebied komt van de motor.
Om een mooi voorbeeld te geven

Máár dit betekend niet dat dít nou dé beperking is in topsnelheid of iets dergelijks in vergelijking met elkaar perse.
Ja de 99gr versie van de D4 zal ten allen tijde hoger in de toeren zitten en dus potentieel makkelijker gebruik kunnen maken van eventueel nóg meer vermogen maar dat betekend niet dat de 85gr versie daar niet ook van kan profiteren

Zie ook hieronder voor de vermogen/koppel curve:

In theorie zou de 85gr versie bij 3500 rpm op 230.63 km/h uitkomen om exact diezelfde snelheid te halen bij de 99gr versie moet die 3913.5 rpm draaien.
Nou mocht je nou de 85gr versie gaan tunen, meer vermogen en koppel dus, dan zou het zomaar goed mogelijk zijn dat je doordat je dat doet méér power hebt in dat gebied en dus gewoon die snelheid kan halen

-2007-2007: (MY1993) Renault 19 16v Sedan
-2007-2008: Peugeot 206 1.4 16v (lease)
-2008-2009: (MY1999) Renault Laguna 1.8 16v RXE
-2008-2009: (MY1993) Renault 19 16v 5drs Hatchback
-2009-2009: (MY2009)Volkswagen Polo 1.6 TDI (lease)
-2009-2010: (MY2009)Volkswagen Golf 2.0 TDI (lease)
-2010-2011: (MY2009) Seat Ibiza 1.2 12v (lease)
-2013-2014: (MY2013) Renault Clio 0.9 TCE (lease)
-Dec 2014-heden: (MY2015) Volvo V40 D4 Business Summum(Power Blue), Business Pack Connect, Sport Chassis, Premium Audio, 17" Freja(lease)
-2007-2008: Peugeot 206 1.4 16v (lease)
-2008-2009: (MY1999) Renault Laguna 1.8 16v RXE
-2008-2009: (MY1993) Renault 19 16v 5drs Hatchback
-2009-2009: (MY2009)Volkswagen Polo 1.6 TDI (lease)
-2009-2010: (MY2009)Volkswagen Golf 2.0 TDI (lease)
-2010-2011: (MY2009) Seat Ibiza 1.2 12v (lease)
-2013-2014: (MY2013) Renault Clio 0.9 TCE (lease)
-Dec 2014-heden: (MY2015) Volvo V40 D4 Business Summum(Power Blue), Business Pack Connect, Sport Chassis, Premium Audio, 17" Freja(lease)