S80 2.0T als caravantrekker.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Vorig jaar zijn we met de BMW + caravan op pad geweest en dat is zeer goed bevallen omdat we eindelijk van het lawaai van de Defender af waren en het uiteraard qua comfort prima voor elkaar was. De BMW 730d is intussen ingeruild op een Z4 en daar kan echt geen caravan achter.
Omdat we eigenlijk niet meer met de combinatie Defender + caravan op pad willen, althans geen ritten naar bijv. Nederland, overweeg ik om een trekhaak onder de S80 te laten zetten. Met de zoekfunctie heb ik niets kunnen vinden maar uiteraard ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die met een S80 + caravan rijden.

Op www.caravantrekker.nl heeft men bedenkingen v.w.b. onze combinatie. (S80 2.0T 163 pk z/BSR-tuning + Chateau Cantara CT 520) De prestaties leveren geen probleem op maar dit:

De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting zelfs bij een goede belading maar klein. Alleen als u kennis heeft over, en ervaring heeft in het rijden met een caravan (en belading!) kunt u met een dergelijke combinatie (niet te snel!!) rijden


roept, ondanks mijn ruime ervaring met het rijden met een caravan, toch wel vraagtekens op. Ik zit n.l. beslist niet te wachten op een instabiele combinatie! Op die website heb ik ook de uiteenlopende ervaringen gelezen. ("geen enkel probleem"; "goed te doen" ; "geen fijne combinatie" enz.)
Ik hoor echter ook graag ervaringen van forumleden met een dergelijke combinatie waarbij het gewicht van de beladen caravan natuurlijk een grote rol speelt.

Vragen:

- is hetgeen men op caravantrekker.nl schrijft juist?
- zakt de auto erg door? (heb standaardveren en schokbrekers)
- is de 5de versnelling bruikbaar?

Helaas ken ik hier niemand met een S80 om e.e.a. evt. uit te proberen.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4049
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

antwoorden:
- is hetgeen men op caravantrekker.nl schrijft juist?
Het zijn indicaties: geen enkele auto van zelfde merk/type is ook werkelijk hetzelfde
laat staan met de soort belading van trekauto en caravan.
- zakt de auto erg door? (heb standaardveren en schokbrekers)
Ga eens op de rand van je openstaande kofferbak zitten en meet het.
Ga daarna nog eens even 'wippen'. (weet je wat hij gaat doen als je een spoorwegovergang in een helling tegenkomt)
- is de 5de versnelling bruikbaar?
vlakke weg voor de wind ja
anders nee
en bovendien: ga gewoon nooit onder de 2500 toeren zitten ivm je koeling.
Waarom zou je trouwens 5 versnellingen willen gebruiken;
Hardlopen met bepakking op je rug vraagt toch ook om een andere 'overbrenging' in jouw lijf.....
En als je dat nooit doet, denk dan aan een vol winkelwagentje dat je duwt.

Ik kende een iemand die met een S80 2,4 140pk een 1400kg caravan trok.
Zei dat het prima ging naar Italië.

Gewoon lekker proberen en genieten van je combi
Een S80 is toch zeker geen C3'tje......
En je caravan is gewoon een middenklasser.
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hebben ze bij die caravanclub wel eens met zo'n auto gereden? Die vijfpitter is van nature al soepel, zeker met de LPT erop. Koppelkromme is eigenlijk ideaal en vermogen is prima. Snap werkelijk niet waar die zuurpruim zijn verhaal vandaan haalt... Geschreven door de vriendin van Superfunky waarschijnlijk.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Volvo-Cees
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
Locatie: Noordwijk Z-H

Bij caravantrekker.nl letten ze niet alleen op motorvermogen maar ook de gewichtsverdeling.
En die laten ze 'zwaar' wegen, en terecht, op papier zal de Chateau waarschijnlijk veel mogen wegen incl. laadvermogen.
En dat gewicht is dan weer te zwaar om comfortabel/veilig te rijden. Zodoende komen hun aan het advies.
Het is dus zaak goed naar je belading te kijken, hoe lichter de caravan en hoe zwaarder de auto des te beter.
De auto blijft dan altijd de baas ipv de caravan.

Qua trekvermogen en souplesse zul je niet te klagen hebben met een 5-cilinder LPT. En ik zie dat hij ook nog eens getuned is, hoeveel PK en NM heb je nu bij hoeveel toeren?
En wat is het leeggewicht van de caravan en wat mag ie maximaal wegen? En wat zijn de gewichten van je auto?

Gr. Cees
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Volvo-Cees schreef:En ik zie dat hij ook nog eens getuned is, hoeveel PK en NM heb je nu bij hoeveel toeren?
Zie mijn onderschrift. Bij welk toerental weet ik zo even niet. Ik heb overigens de keuze om met of zonder tuning te rijden.
Het is een Portugese S80 d.w.z. dat de 2.0T motor in deze vorm in Nederland nooit leverbaar is geweest. Het oorspronkelijke aantal pk's bedraagt 163 maar helaas kan ik niet zo snel achterhalen wat het koppel is.
Volvo-Cees schreef:En wat is het leeggewicht van de caravan en wat mag ie maximaal wegen? En wat zijn de gewichten van je auto?
Belangrijk om te weten is dat de gehele combinatie Portugees is d.w.z. op Portugees kenteken staat en ik me dus te houden heb aan de gegevens die op de Portugese kentekenbewijzen staan.

Leeggewicht caravan: 1175 kg
TMM caravan: 1500 kg

Leeggewicht auto: 1638 kg
TMM auto: 2050 kg
Max. toegestane trekgewicht: 1800 kg
Wat het gewicht van een combinatie mag zijn ("treingewicht") wordt niet vermeld.

Het eerste deel van je reactie is mij helemaal bekend en ook duidelijk. Zoals ik al geschreven had was de combinatie met de BMW totaal geen probleem om over de Defender maar te zwijgen. Met caravan is deze op een helling niet vooruit te branden maar dat er iets achter hangt daar merk je qua gewicht niets van maar ja dat ding mag dan ook 3500 kg trekken. Het treingewicht mag 6550 kg bedragen. Als ik op caravantrekker.nl kijk bij andere S80's (anders gemotoriseerd maar wel met een vergelijkbaar aantal pk's/koppel) dan blijft het advies/de conclusie hetzelfde.
De motor is geen probleem maar de stabiliteit is laten we zeggen twijfelachtig.

Vandaar dat ik gehoopt had hier wat (onderbouwde) ervaringen te kunnen lezen.
mees schreef:Gewoon lekker proberen en genieten van je combi
Ja, goed idee maar dan moet er wel eerst een trekhaak onder zitten. In geld uitgeven waarvan uiteindelijk blijkt dat het weggegooid blijkt te zijn heb ik niet zo'n zin.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Volvo-Cees
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
Locatie: Noordwijk Z-H

Ik heb zojuist bij caravantrekker even jouw combinatie ingevuld.
En de door jouw opgegeven gewichten ingevoerd, en dan kom ik op 4,5 groene sterren.
Ik heb dan in de caravan 250 kg belading gedaan en ook in de auto.
De gewichtsverdeling is dan 75% wat als uitstekende combi word benoemd...!
Laatst gewijzigd door Volvo-Cees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Volvo-Cees schreef:Ik heb zojuist bij caravantrekker even jouw combinatie ingevuld.
Dan heb ik kennelijk iets gemist of verkeerd gedaan. Kun je nog aangeven welke S80 je hebt ingevoerd want ik ben nu natuurlijk zeer nieuwsgierig geworden?
O ja, uiteraard erg bedankt voor het meedenken en de genomen moeite!

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Volvo-Cees
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
Locatie: Noordwijk Z-H

Ik krijg de link niet gekopieerd, dus dan maar even zo...

Ik heb een Volvo S80 2.0T met 180pk uit 2002 (4e van onder in het rijtje).

Dan een Chateau ingevoerd; Cantara CT 520 uit 2007 met een leeggewicht van 1340.

Als je dit bevestigt hebt, kun je op de volgende pagina, de gewichten nog aanpassen.
Dat gedaan aan de hand van de gewichten die jij opgaf.

Zo kom je tot een duidelijk beeld...

Succes, Cees
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

Bij het zien van onderstaand plaatje kan ik mij niet voorstellen dat een S80 niet geschikt is om caravans te trekken...
Ja...hij zakt iets door...maar dat kun je beperken door je kogeldruk goed te meten.
Voor comfortabel rijgedrag is zoals eerder aangegeven de gewichtsverdeling natuurlijk van doorslaggevend belang. En als dat niet uit zou komen bied een stabilisator kop uitkomst ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4049
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

@Storm480: wat een geweldige caravan/combi heb je geplaatst.

Onderstaande combi's kwam ik tegen in de jaren 90.
Een gewone 245 en 744 met dubbelassers.
Die 744 stond op de Noordkaap en de tunnel naar dat laatste eiland is steiler dan menig 'vakantie-helling' naar Zuid Europa.
Hoop de twijfel van TS weggenomen te hebben.........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10757
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wel alles valt en staat met de belading. Ram je de caravan helemaal vol of niet? En je auto stop je daar ok wat in ja of nee? als de caravan fors zwaarder is dan de auto zou je wat uitdagingen kunnen krijgen. En dan nog de hamvraag wat voor rijder ben je? wil je doorstampen en in een korte tijd van A naar B gaan? Of accepteer je de rust van het reizen en blijf je achter een vrachtwagen hangen?

Als je met verstand de combinatie rijdt en de belading goed in orde hebt dan voorzie ik geen problemen. Je zult niet als eerste boven zijn, en het inhalen op een provinciale weg zou wat langer kunnen duren. De schakelmomenten zullen wat vaker zijn. Maar goed dat is zoals het is. En dat is hetgeen er geschreven wordt. Lekker mee gaan rijden en net als iedere caravanrijder dat zou moeten doen het gevoel en de kop erbij houden.

Bij mij zit alles in de caravan. Voortent enzo heb ik niet. Achterin de auto zit een bruine Labrador en een gereedschap koffer. Extra bijzet tentjes, slaapzakken, matjes, stoelen, reservewiel, houtblokken, haringen enz. enz. enz. Caravan weegt dik 1500kg. Auto zal met 4 personen rond de 300/350kg beladen zijn. Mondeo weegt 1485kg dus de verhouding houdt niet over maar is oké.

Succes!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Iedereen bedankt voor de reacties/adviezen e.d. en ook ......... voor het opentrappen van openstaande deuren ;-)
Volvo-Cees schreef:Ik heb een Volvo S80 2.0T met 180pk uit 2002 (4e van onder in het rijtje). Dan een Chateau ingevoerd; Cantara CT 520 uit 2007 met een leeggewicht van 1340.
Heb ik intussen ook gedaan en dat geeft inderdaad een geheel ander, positief, resultaat. Ook even met m'n ruim 90 kg op de rand van de kofferbak gaan zitten (zover mogelijk naar achteren) en dan zakt de vering 3 á 4 cm in. Lijkt mij acceptabel. Blijft op dit moment het nadenken over het wel of geen trekhaak laten monteren of ......... toch de Defender maar pakken.
Wat ook erg meeweegt is de prijs van een trekhaak bij de dealer. Ik ga onder een intussen 16 jaar oude auto, gezien het prijskaartje, echt geen afneembare trekhaak meer laten monteren die hoogstens 2x per jaar gebruikt gaat worden! De caravan wordt wel veel gebruikt maar dat is dan hier in Portugal achter de Defender omdat we dan vaak naar ons bekende plaatsen rijden (dagtoerisme) die met een gewone auto met caravan onbereikbaar zijn.
Maar goed, eerst maar eens kijken wat een niet-afneembare kost.

En sinds gisteren is de auto motorisch ook een beetje ziek. Dus dat moet ook eerst weer in orde zijn. In dit topic kun je daar meer over lezen.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Plaats reactie

Terug naar “S80”