s80 1999 2.9 / remmenvraagje

Plaats reactie
dh105
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 03.04.2013 - 20:44
Locatie: Amersfoort

Ik rijd alweer een jaar of 2, inmiddels een kilometer of 50.000 (staat nu bijna op 300.000!) in deze mooie bolide. Alles gaat als een trein.

De afgelopen APK op een te vervangen motorsteun (dat ding bovenop) na fluitend doorgekomen. Dat was in mei, inmiddels weer een half jaar geleden. Wat ik me afvraag: hoevaak / wanneer moeten de rembloken en remschijven vervangen worden?

De wagen remt nu nog prima, ook als even écht moet (laatst nog van 140 naar 0 in voor m'n gevoel 1 seconde, op de snelweg), maar wil niet iets missen wat misschien langzaamaan wel moet. Geeft de S80 hier zelf een melding over bij slijtage (remmen service - achtige melding?) of moet ik zelf ergens rekening mee houden?

En... wat kosten die dingen zo'n beetje, incl montage bij een vakman niet-zijnde dealer?

Even nieuwsgierig :), bedankt vast voor het delen van jullie ervaring!
Volvo 740 2.3 benzine
Volvo V70 2.5 benzine
Volvo S80 2.4 LPG (total loss, wat een klap..)

Volvo S80 2.9 - 1999 - 285.000km and counting!
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Heb gisteren mijn voorremmen (schijven en blokken) vervangen. Bij Skandix besteld, Zimmerman schijven (€105 voor de set, loodzwaar) zo te zien identiek aan de originele, en Volvo blokken (€50). Was goed te doen, alleen de klemmetjes die de buitenste remblokken vasthouden waren een beetje lastig op hun plek te krijgen; daar is vast een trucje voor. Het 'inremmen' is erg belangrijk volgens de bijgeleverde instructie, dus dat gaan we zometeen even doen (een stuk of vijftien remcycli van 100 naar 50 km/u gevolgd door nog eens 15 van 100 naar 25).
Dit was voorzover ik kan zien de eerste keer dat schijven en blokken zijn vervangen, na 145 duizend, meest lange-afstand en snelweg kms. Ze waren er wel aan toe, er zat niet veel meer op de blokken (mm of 3). Ik kreeg geen melding op het dashboard.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Theo Oberndorff
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.07.2007 - 18:00
Locatie: Bunde

Mijn recente ervaring met een s80 d5 uit 2004: geen melding van de boordcomputer, 4 schijven en de blokken voor de eerste keer vervangen bij 175.000 km.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27673
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik vraag mij af of er nog wel een slijtageindicator op zit.
Loopt ook geen draad of wat ook naar de remmen zoals dat vroeger wel het geval was.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Geen slijtage indicator op die van mij. Er is vast een minimum dikte van de schijven, mag geen lip op de rand zitten en dat soort zaken. De remblokken zijn vrij gemakkelijk te zien als het wiel eraf is en je ziet meteen of er nog een beetje materiaal op zit of niet.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27673
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Van zowel de schijven als remblokken is er een minimum hoeveel ze nog moeten zijn.
Eens in de zoveel tijd een blik erop en je weet aardig in te schatten wanneer ze aan vervanging toe zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
syswichers
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.01.2014 - 19:38

Wanneer ie slechter gaat remmen is het pas tijd...toch? ;-)

Net wat Fredhead aangeeft, controleer af en toe zelf even. Zelf doe ik dat één maal per jaar, naast de check die gedaan wordt tijdens de APK. Moet mijns inziens bij 'normaal' gebruik voldoende zijn!

Ik raad je wel aan om de schijven bij de Volvo dealer te bestellen. Zijn bij mij de enige schijven die niet krom trekken.
V40 2.0
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

apk checkt alleen remwerking, niet de slijtage van de remdelen....met een beetje geluk krijg je een adviespunt als de blokken te dun zijn maar dat is het wel.

Daarnaast lijkt mij de 175 tkm op één setje blokken hoogst onwaarschijnlijk.

Slijtage van schijven en blokken is gemaximeerd, de vervangwaarde / minimum dikte staat bijv. op de site van forumsponsor parts4swedes. Zelf checken dus, of de garage je onderhoud laten doen. Metaal op metaal bij totaal versleten blokken remt niet best namelijk.
Plaats reactie

Terug naar “S80”