Ik heb een Volvo V70 2.5 10v op LPG uit 1998 (470.000km) en heb een vreemd probleem bij de koude start. De auto start op benzine en schakelt daarna over op lpg. Het probleem doet zich dus voor bij het starten op benzine en gebeurt alleen bij een buitentemperatuur van 6 graden en lager. Starten bij een temperatuur van 7 graden of hoger; geen vuiltje aan de lucht.
Het gaat als volgt:
- contact aan, lampjes op dashboard en lpg-meter branden
- starten, motor slaat aan, lampjes van lpg-meter gaan uit, motor slaat na een paar seconden af
- contact uit en weer aan, starten, zelfde verhaal
- doorstarten zonder contact uit, motor slaat niet aan
- contact uit en weer aan, starten, zelfde verhaal
Afhankelijk van de buitentemperatuur herhaalt dit zich een aantal keer; hoe lager de buitentemperatuur, hoe langer het duurt. Bij 6 graden moet ik tussen de 5 en de 10 keer starten voordat de motor blijft lopen. Bij 1 graad of kouder moet ik het wel een keer of 50 herhalen.
Er is nog een onverklaarbare bijkomstigheid; de keer voordat de motor blijft lopen klinkt er een luid geratel uit het dashboard. Het is lastig het geluid te lokaliseren, maar het klinkt alsof er een relais heel snel tikt. Als het geluid klinkt blijven de lampjes op de lpg-meter branden en blijft de motor gewoon lopen alsof er niets aan de hand was. Dus zonder geratel, niet starten.
Als de auto gereden heeft is er niets meer aan de hand en start normaal, behalve als het erg koud is en ik rijd een kort stukje. Dan treedt het probleem weer op, maar dan korter zoals wanneer het 6 graden is.
Het starten zelf gaat overigens probleemloos, hij blijft alleen niet lopen.
Ik heb (volgens mij) alle zekeringen en relais gecontroleerd en alles lijkt in orde en ik heb de lpg gereset.
Wie komt dit bekend voor of heeft enig idee waar ik het zoeken moet?
Gr. Arthur
Vreemd probleem bij koude start
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Tja, ik zou eens een andere antennering proberen, al heb ik de combinatie temperatuur - haperende antennering nog niet eerder meegemaakt.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
lijkt mij dat het ratelende relais de veroorzaker is, bijv van brandstof of hoofdrelais (103). Probeer te lokaliseren welk relais er zo hard tikt en haal die uit elkaar. Kans is groot dat er een soldering los is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01.01.2015 - 21:01
Bedankt voor de reacties.
Voor zover ik weet zit er geen relais in het dashboard/naast het stuur. Dat lijkt meer de plaats waar de antennering dan zit. Maakt die ook zo'n ratelend/tikkend geluid als die 'half' werkt?
Volgende vraag: hoe kom ik bij de antennering en hoe controleer ik of die het daadwerkelijk is? Zijn daar ook ergens foto's van te vinden?
Edit: ik heb hier meer info gevonden over de antennering dus ga morgen eens kijken of ik er iets bijzonders aan kan vinden.
Voor zover ik weet zit er geen relais in het dashboard/naast het stuur. Dat lijkt meer de plaats waar de antennering dan zit. Maakt die ook zo'n ratelend/tikkend geluid als die 'half' werkt?
Volgende vraag: hoe kom ik bij de antennering en hoe controleer ik of die het daadwerkelijk is? Zijn daar ook ergens foto's van te vinden?
Edit: ik heb hier meer info gevonden over de antennering dus ga morgen eens kijken of ik er iets bijzonders aan kan vinden.
Laatst gewijzigd door airhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Antennering gewoon vervangen, desnoods van een demontagebedrijf. Het is toch een kwestie van elimineren van mogelijke oorzaken. Als je de kappen rondom de stuurkolom weghaalt, vind je de antennering.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01.01.2015 - 21:01
Vandaag eindelijk tijd gehad om het probleem verder uit te zoeken. In m'n achterhoofd blijft de antennering de eerste verdachte, maar ....
Ik heb het geratel/getik kunnen lokaliseren. Het komt van het volgende onderdeel (zie foto's). Heeft iemand enig idee wat dat is en waarom het zou kunnen tikken/ratelen?
Ik heb het geratel/getik kunnen lokaliseren. Het komt van het volgende onderdeel (zie foto's). Heeft iemand enig idee wat dat is en waarom het zou kunnen tikken/ratelen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er zitten een paar relais achter die stekkers als ik het goed kan localiseren op je foto. Er zit oa een relais die mbv een beugel is vastgezet. Kijk daar even goed achter met een spiegeltje oid.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- id20driver
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09.08.2013 - 00:51
Op het grote gele stekkerblok zitten de verbindingen van de motorruimte naar het dashboard.. Ik zie daar op je foto ook enkele verbindingen gemaakt met scotch bloks. Op de rood/ groene draden. Misschien zijn deze verbindingen de oorzaak van het probleem.
Wat ook wel eens voorkwam is dat de stekkerverbinding op de immobilisereenheid die zich links tegen de stuurkolom bevindt slecht contact maakt. (Groene multistekker).
Wat ook wel eens voorkwam is dat de stekkerverbinding op de immobilisereenheid die zich links tegen de stuurkolom bevindt slecht contact maakt. (Groene multistekker).
C 70 T5 AUT Convertible Prestige. Turquoise Pearl (422). MY 2001. Beige softleather. Black soft-top. Claret Wood insert. Dolby Surround Pro Logic. Parkeerkachel.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01.01.2015 - 21:01
Bedankt voor de reacties. Ik kan weer even verder puzzelen.
Retseknal: relais 103 had ik al gecontroleerd en lijkt in orde. De brandstofpomp werkt ook gewoon.
id20driver: wat jij aanziet voor scotch blocks op de rood/groene draden zijn gewoon tie-wraps om de draden bij elkaar te houden.
Retseknal: relais 103 had ik al gecontroleerd en lijkt in orde. De brandstofpomp werkt ook gewoon.
id20driver: wat jij aanziet voor scotch blocks op de rood/groene draden zijn gewoon tie-wraps om de draden bij elkaar te houden.
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
- Locatie: Emmen
Vrijdag precies hetzelfde gehad (al heb ik geen LPG), auto starte niet na het uitzetten met warme motor, bleek inderdaad relais 103 te zijn, direct onder het raam aan de bestuurders kant zitten wat zekeringen, als je de 4 T25 schroeven los draait, kan het zwarte kapje eraf, hier zitten wat relais voor de verlichting, cruise control en ook brandstofpomp (nummer 103 een rode, kan niet missen), vervang die is met 1 van de sloop, ik had gelukkig nog 3 relais liggen even omwisselen en weer starten zonder problemen! Je relais is waarschijnlijk gewoon kapot.
altijd makkelijk als je zo'n relais in het handschoenen vakje hebt liggen met een T25 schroevendraaier, zo kan het onderweg ook voorkomen en kun je het probleem zo verhelpen.
altijd makkelijk als je zo'n relais in het handschoenen vakje hebt liggen met een T25 schroevendraaier, zo kan het onderweg ook voorkomen en kun je het probleem zo verhelpen.
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
- Locatie: Emmen
Haha mooi op tijd! Mijn S70 rijdt inmiddels ook op LPG (nieuw systeem in laten bouwen vanwege de vele kmters per dag), heb nooit geen problemen meer gehad met het relais en loopt nog steeds als een zonnetje, inmiddels 3085000 gelopen. Heb wel altijd voor de zekerheid een 103 relais bij mij zodat ik deze onderweg snel en eenvoudig kan vervangen indien nodig. Oja sinds ik op LPG rijd is mijn motor wel wat moeilijker te starten (slaat niet direct aan), op benzine sloeg het blok eigenlijk direct na het draaien van de sleutel aan, nu op LPG met koude motor slaat hij niet direct meer aan, ik moet de startmotor wat langer laten draaien voordat hij aanslaat. Volgens de LPG specialist kwam het doordat er nog wat druk op de injectoren van de LPG staat en juist niet op die van de benzine doordat deze alleen bij het starten actief zijn. Hierdoor duurt het wat langer voordat ik mijn auto kan starten op benzine, maar goed hij start nog wel elke keer en loopt verder hartstikke goed.
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
- Locatie: Emmen
Overigens kun je, IN NOOD GEVAllEN, je motor altijd starten door relais 103 te vervangen door een jumper kabeltje, hierdoor is je brandstofpomp altijd aan. Let wel dat je dit alleen doet om een klein stukje te rijden en niet om mee op vakantie te gaan. Op LPG zou het zelfs zo kunnen zijn dat je na het starten en de overschakeling op LPG de jumper weer kunt verwijderen en dan doorrijden op LPG, je hebt immers toch geen brandstofpomp meer nodig want je rijdt op LPG en die heeft een eigen systeem.
Laatst gewijzigd door TheDutchTango op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01.01.2015 - 21:01
Ik had het relais ook al een paar keer gecontroleerd en de brandstofpomp sloeg gewoon aan met het contact aan. Ik realiseerde me pas (veel) later dat hij dan ook weer gelijk stopte. En dat klopt weer met het wel elke keer starten, maar gelijk weer afslaan.
Het is me alleen nog een raadsel waarom het alleen onder een bepaalde temperatuur gebeurde, vorig jaar onder de 7 graden en dit jaar zelfs al onder de 12 graden.
@dutchtango: ik heb geen last van een vertraagde start met lpg. Start gewoon direct op benzine.
Het is me alleen nog een raadsel waarom het alleen onder een bepaalde temperatuur gebeurde, vorig jaar onder de 7 graden en dit jaar zelfs al onder de 12 graden.
@dutchtango: ik heb geen last van een vertraagde start met lpg. Start gewoon direct op benzine.