Hallo, Ik heb tot hiertoe met plezier met mijn Volvo gereden. Er staan nu 254000 km op. Technische controle in November nog gepasseerd. Nu laats heb ik links de wiellager laten vervangen. Nu tijdens de Kerstvakantie een probleem gehad met de keerring van de nokkenas. Men heeft deze vervangen, ook aan de schakelbak. Ik heb geen olieverlies meer. Sindsdien heb ik een nieuw probleem. Vanaf 1800 tot 2200 toeren valt het vermogen gewoon weg en krijg ik de foutmelding Motor Management service spoed.
Dit gebeurd enkel als ik vrijsnel optrek en niet als ik traag vertrek dan gaat hij gewoon door en kan normaal rijden. Ik ga dan aan de kant staan zet de motor af , start opnieuw en vertrek zonder problemen, foutmelding weg. Als ik gas geef komt er vanuit de motorruimte en zuigend geluid dit enkel bij rijden, bij stationair draaien doet hij normaal en kan je de motor zonder problemen in de toeren jagen. Af en toe vooral bij warme motor heb ik dit probleem bij koude motor niet. Ook stokt de motor dan alsof hij naar lucht hapt.
Als ik traag optrek en voorbij de 2200 toeren ga kan ik zelfs op zijn staart trappen en gebeurd er niets fout.
Alvast bedankt,
Geert
V70 D5 2003 163pk - MOTOR MANAGEMENT SERVICE SPOED
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29553
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het is verstandig om het in en uitlaattraject van de motor goed te controleren op defecten. Je kan de auto ook laten uitlezen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Auto al laten uitlezen? Zou daar mee beginnen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10.01.2015 - 12:43
Hallo,
Ik heb nu ook gemerkt dat als ik vertrek mijn boordcomputer een onwaarschijnlijk hoog verbruik aangeeft. Het schommelt tss de 25 en 99.99 liter/100 km.
Daarna valt het terug op zijn normale 4-6 liter.
Ik ben met de motor niet zo goed bekent in praktijk doch waar kan ik de turboslang vinden? Waarschijnlijk domme vraag, maar alleen zo kan ik leren.
De lekke intercooler hoe kan ik die kontroleren?
In het bakje van de koelvloeistof zit genoeg in.
Nu geeft hij geen zwarte rook meer als ik doortrap op de gas.
Daarvoor wel een beetje zoals je soms ook bij andere diesels ziet.
Alvast bedankt,
Geert
Ik heb nu ook gemerkt dat als ik vertrek mijn boordcomputer een onwaarschijnlijk hoog verbruik aangeeft. Het schommelt tss de 25 en 99.99 liter/100 km.
Daarna valt het terug op zijn normale 4-6 liter.
Ik ben met de motor niet zo goed bekent in praktijk doch waar kan ik de turboslang vinden? Waarschijnlijk domme vraag, maar alleen zo kan ik leren.
De lekke intercooler hoe kan ik die kontroleren?
In het bakje van de koelvloeistof zit genoeg in.
Nu geeft hij geen zwarte rook meer als ik doortrap op de gas.
Daarvoor wel een beetje zoals je soms ook bij andere diesels ziet.
Alvast bedankt,
Geert
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Dat 'enorme' verbruik is normaal, je start met een te rijk mengsel en je rijdt langzaam. Is weg voor je de hoek van de straat bereikt, als het erg koud is buiten bij de 2e hoek 
Intercooler zit voor de radiator, google maar eens plaatjes van 'D5 intercooler' dan wordt het duidelijker. Of gebruik de zoekfunctie van het forum, dan vind je topics met veel info zoals:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30973&page=1
Marc

Intercooler zit voor de radiator, google maar eens plaatjes van 'D5 intercooler' dan wordt het duidelijker. Of gebruik de zoekfunctie van het forum, dan vind je topics met veel info zoals:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30973&page=1
Marc
- johnnyS
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02
turboslang en intercooler wat lastiger te controleren. Het makkelijkste is om dit met twee personen te doen. Iemand gaat in de auto zitten en trapt het gaspedaal in en de ander luistert onder de motorkap of er een blazend geluid hoorbaar is en waar dat dan vandaan komt. Iemand die weet waar je moet kijken kan ook de slangen en de intercooler inspecteren, slangen scheuren vaak ter hoogte van aansluitingen of op plaatsen waar deze kunnen doorschuren. Een slechte intercooler "hangt"vaak wat door, je ziet dit dan ook aan de lammelbanen deze lopen dan niet meer mooi horizontaal maar in een bochtje.
Mijn ervaring is da d intercooler vaak de boosdoener is. Maar het is altijd lastig om een diagnose te stellen op basis van een stuk tekst.
Mijn ervaring is da d intercooler vaak de boosdoener is. Maar het is altijd lastig om een diagnose te stellen op basis van een stuk tekst.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Heel erg uit mijn richting. Maar er is vast iemand van het forum uit de buurt die de basis dingetjes kan controlereren.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Snellebaksteen
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
- Locatie: Standdaarbuiten
Vervang eerst het brandstof filter maar eens. Water en vuiligheid in het filter geeft een te lage druk aan de HDI pomp en dat creëert een noodloop.
Dummy's love Volvo's!
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Intercooler is vrij simpel te controleren. je kunt vanaf de bovenzijde langs de radiateur naar beneden kijken en vaak zie je dan een vette laag op de beplating zitten. dat is de meegevoerde olie die vanuit de onderkant van de intercooler naar achteren geblazen wordt. Je kunt vanaf de onderkant met een lamp kijken tussen de beplating en de intercooler. staat hij bol dan is hij vaak ook al stuk.
mocht het je brandstoffilter zijn, dan is dat met Vida simpel uit te lezen als 'lage brandstofdruk'
mocht het je brandstoffilter zijn, dan is dat met Vida simpel uit te lezen als 'lage brandstofdruk'