Slecht starten D5

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Hoi jeroen,

Even mijn gedachten bij jouw vraag opgeschreven. Ben geen monteur natuurlijk...
Dat de spanning onderuit gaat is vrij normaal. Hoeveel exact, dat durf ik niet te zeggen, maar ik ga meer af de toeren die je startmotor maakt.
Dit klinkt vilgens mij niet echt alsof het te traag gaat, als ik het vergellijk met mijn auto.
Wel duurt het moment van aanspringen idd lang. Vwb de verstuivers, ik denk dan zelf eerder aan gloei spiralen, hoewel je dan vaak hoort dat de auto op die cilinder nog niet loopt, terwijl de anderen al pakken. Zo klinkt het niet echt.
Hoe zit het met de rook meteen nadat je start? Duidt dit op onverbrande diesel agv lekkende of versleten verstuivers?

Edit: Trouwens, nu ik filmpje nogmaals kijk voor je start, staat de accu dan op 11, 8 oid? Das inderdaad niet overmatig, maar dan nog , ronddraaien klinkt niet echt als slapjes.

Benieuwd wat anderen er van vinden
Laatst gewijzigd door sanco op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9122
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Rook moet ik even bekijken, weet ik zo niet. Accu zakt naar 8,9 tijdens het starten.
Ik zal nog eens proberen met meerdere keren voorgloeien.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

8,9 is erg laag....zie:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... #last_post

Nieuwe accu dus zo te zien.
Gr. Marc
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Bedoel de spanning onbelast Jeroen, auto op contact maar verder niets. Zou denk ik eigenlijk ook boven 12-13volt moeten zitten. Kan dat in filmpje net niet goed zien. Anderzijds weet ik ook niet hoe nauwkeurig de opnemer is natuurlijk. Komt dat ca overeen met de voltmeter?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9122
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Uit het andere topic van MN-NL:
edraket schreef:Je kunt de startspanning opmeten. Als deze onder de 10 volt raakt is de accu echt aan vervanging toe. Wel ook de laadspanning bij stationair meten, deze moet uiteraard ok zijn (14,5V).
Dan is de 8,9 erg laag inderdaad. De accuspanning van het filmpje komt van de CFE, die haalt het gewoon van de canbus of whatever, iig van de auto zelf dus dat zal wel goed zijn.
Onbelast staat hij op 11,1-11,0.
Kan ik met startkabels naast een andere auto er van uit gaan dat hij 13-14 volt heeft om te starten? Als het dan goed/snel gaat moet er maar een nieuwe accu komen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ja.

Accu moet bij motor uit iets van 12,5 ~ 12,8 volt doen, bij draaiende motor hoor je ong. 13,4 te zien.

Bij gebruik startkabels wel zorgen voor goed contact bij de knijpers.

Marc
Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Accu is gewoon op. Monteer maar eens een nieuwe, dat is sowieso nodig. Grote kans dat hij ook weer direct aanslaat.
In de nieuwere diesels zitten gewoon heel veel sensoren die eerst een signaal aan de ecu moeten geven voordat er brandstof wordt ingespoten. En bij zo'n lage spanning komt er gewoon geen of laat signaal van de sensoren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9122
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Om nog maar even verder te gaan in dit topic, scheelt weer een nieuwe.

Ik heb nu een nieuwe accu, en het is duidelijk te horen dat de startmotor sneller draait. Accu blijft rond 11,5 V tijdens starten.
Toch blijft hij moeilijk starten, soms echt 4-5 seconden.
Ik kan geen rookpluim ontdekken achter de auto.
Na 5 keer voor gloeien geen verschil, start net zo belabberd.
Als de motor een minuut gelopen heeft, uit, aan, start binnen 1 seconde.
Net even gedaan, bij +14 graden net zo slecht starten als bij kou.

Nogmaals het filmpje, behalve de accuspanning nog hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=mWRuZXpTMwU
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

zijn je gloeispiralen nog goed?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9122
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hoe kan ik die testen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

doormeten, bij een peugeot zette ik er een stroompotloodje voor 12 volt op
volvodiesel ken ik niet daar ik op gas rij
misschien een handige harry/henkie op het forum die je kan voorlichten in dezen

maar je kan ze er ook uit draaien, ik heb het 2 maal meegemaakt dat de gloeistiften compleet waren weggesmolten.....
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”