Dreun D5 motor stationair
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18.01.2015 - 17:32
Beste allemaal. Dit is mijn eerste Volvo, een XC70 D5 uit 2009, en wat me meteen opviel is dat de motor heel stil is behalve als hij stationair draait. Dat is bij 700 toeren en dan gaat er een dreun door de auto. Net alsof je in een bestelbusje rijdt. Het went wel, maar ik vind het niet echt passen bij een auto van deze prijsklasse. Of is er iets anders aan de hand? Nogmaals, boven stationair toerental is er niets aan de hand.
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
- Locatie: Zug, Zwitserland
- Contacteer:
Het zou te maken kunnen hebben met het "twee massa" vliegwiel. Deze is aan slijtage onderhevig, en kan defect raken. Bij het starten zou u dan ook een trilling of dreun kunnen waarnemen. Ik zou er even me langs de dealer rijden, en die laten luisteren...
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Als het vliegwiel aan zijn einde loopt dan hoor je de auto stationair draaien met een geluid alsof er een oude tractor staat te stampen. Je voelt het ook in de koppeling, die trilt dan niet allen maar klappert bijna en als je ontkoppelt....dan is het geluid weg en draait hij mooi stationair.
Ik herken dat overigens niet, de mijne heeft nu 210 op de klok, maar de vorige V70N deed het al bij aanschaf op 136 K. En toen ik hem met een dikke ton meer inruilde deed hij het nog steeds en dus het advies: wat niet kapot is niet repareren.
Ik herken dat overigens niet, de mijne heeft nu 210 op de klok, maar de vorige V70N deed het al bij aanschaf op 136 K. En toen ik hem met een dikke ton meer inruilde deed hij het nog steeds en dus het advies: wat niet kapot is niet repareren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Onze D5 draait stationair ook ca 700tpm, dat lijkt mij normaal voor deze motor en dus niet het probleem.manneke-D schreef: Is 700 tpm stationair niet een beetje weinig?
Misschien dat daar het probleem ligt.
Wellicht inderdaad verstandig een kenner/expert mee te laten luisteren en eventueel e.e.a. inspecteren. Over het algemeen kan nl. gesteld worden dat geen een D5 het zelfde klinkt, maar het is naar mijn ervaring ook niet de meest stille motor bij stationair draaien
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Heb een V70 2.4D uit 2008 (MY08) met 220K op de teller. Dual massa vliegwiel is aan het slijten, hoor hem rammelen bij het starten en bij het afslaan. En hij draait ook slechts 700 tpm stationair, maar ik hoor geen gedreun.
Ik had overigens wel een irritant geklapper (klinkt ook als gedreun) bij stationair toerental, werd veroorzaakt door een slappe multiriem als gevolg van een versleten spanner. Is keurig opgelost door de dealer. Hoeft niet per se spanner te zijn, kan ook vrijlooppoelie van de dynamo zijn.
Ik had overigens wel een irritant geklapper (klinkt ook als gedreun) bij stationair toerental, werd veroorzaakt door een slappe multiriem als gevolg van een versleten spanner. Is keurig opgelost door de dealer. Hoeft niet per se spanner te zijn, kan ook vrijlooppoelie van de dynamo zijn.