Traction control gevoel bij maximaal insturen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Google en zoekfunctie brachten me niet verder, vandaar dat ik er een topic aan waag.

Soms bij manoeuvres waarbij ik maximaal moet insturen (wegrijden, parkeren) lijkt het binnenste wiel even te reageren alsof de traction control in moet grijpen. Dus eventjes een paar bokjes bokje in het gedrag van de wiel. Aangezien het ook gebeurt bij zeer matig gas lijkt het mij niet te liggen aan de traction control die 'gewoon' ingrijpt om niet te gaan slippen.
Motorisch bokt er niets, het zit puur in het wiel!

Iemand een idee of herkenning in bovenstaand verhaal?
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik denk dat dat in je banden zit. Heb je zomerbanden? En merk je het voornamelijk bij koud weer, als je net wegrijdt?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik denk dat het ligt aan het feit dat je maximaal ingestuurd bent, plus verminderde grip.

Bij maximaal insturen is het spoor dat de band moet rollen niet optimaal, én is het wiel enigszins gekanteld door het sturen. Daardoor heb je slechte grip op de weg bij dat betreffende wiel. Tel daarbij een nat wegdek, kinderkopjes, wellicht een zomerband en je voelt dat de band een beetje 'springt'. De spanning die in de band gewrongen wordt door het sturen ontlaad zich als het ware. Bij normale droge weg is de band in staat om wel grip te houden, en zal de band meer vervormen in de bocht.

Doet elke auto in meer of mindere mate trouwens, kijk eens naar het voorwiel van een 2CV bij maximale stuurkhoek :-)

(Voor de liefhebbers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe)
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Bedankt voor jullie antwoord jongens, ik zal het eens in de gaten gaan houden.
Het betreffen inderdaad zomerbanden, ik zal -mocht het wegdek ooit nog droog worden- proberen wat ze doen als ik met warme banden op een droog wegdek rij. Tegen die tijd laat ik mijn bevindingen hier nog wel weten; wellicht interessant voor het nageslacht ;)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik herken het ook bij de zomerbanden met maximale stuuruitslag. En bij mij voelt het dan ook ietwat "bobbelig" in het stuur.

Nu met de winterbanden ook wel. Vooral op de glasse vloeren van parkeergarages, dan hoor je het wringen/schuren/piepen en schrapen. Bij iets meer gas lijkt het alsof de wielen met een licht piepend geluid spinnen.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is meer het wringen van de banden en als de traction control in werking treedt zie je het controlelampje aangaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Vermoedelijk heeft een en ander ook te maken met de ouderdom van de band. Naarmate de band ouder wordt, wordt hij ook harder. De soepelheid verdwijnt. Een nieuwe band zal het springerig gevoel niet hebben wegens de soepele flanken. Daarom zal een oudere band ook minder aan slijtage onderhevig zijn. Kijk maar naar de verschillende soorten tijdens F1-wedstrijden. "Soft"-banden gaan veel minder lang mee. Dus: een oude band is minder sletig doch minder baanvast. Vroeger reed ik wel eens met 2de-hands die per definitie ouder waren, resultaat: springen. Dat met de extremere geometrie van moderne ophangingen verklaart alles. De leeftijd staat als een cijfercode op de flank van elke band.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”