1.6 T4 met 4 cyl versus 2.4 140pk met 5 cyl

HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Hallo
ik heb nu een v70 met 140 pk die goedbevalt. Ik kijk weleens naar wat anders maar heb mijn twijfels over een 1.6 T4 van 2013 met betrekking tot kracht in de bergen, meer lawaai door hoger noodzakelijk toerental? En duurzaamheid van het geheel. Iemand die hier meer over kan vertellen en ervaring heeft met T4.
Alvast bedankt, Hans
Laatst gewijzigd door HansEindhovenV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb met de V70 T4 gereden en het is een fijne motor maar je hebt minder reserves dan bij een T5. Jij hebt nu een 5 cilinder motor en die is niet te vergelijken qua rijgedrag met de nieuwere generatie motoren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een 1.6 T4 is vlotter en zuiniger dan een 140 pk 2.4 5 cil duurzaamheid is lastig te beoordelen aangezien de motoren nog niet zo oud zijn. Ik zou me daar overigens geen zorgen over maken. Het is evident dat een T5 meer vermogen heeft maar een T4 in een V70 is echt meer dan prima. Alternatief zou nog een 2.0 T kunnen zijn die in iets vroegere modeljaren als r edition is geleverd die is wel wat dorstiger maar kan met polestar naar T5 specificaties.

De emotie van de 5 cilinders, daar is al veel over geschreven maar we hebben geen keus en de prestaties van de nieuwe 4 cilinders zijn echt beter
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Is die 1.6 T4 de ecoboostmotor van Ford?
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ja, en lang geen naar blok
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Mijn ervaring is dat een 5 cylinder ook stationair heel erg mooi loopt en eigenlijk niet trilt... met 4 cylinders is dat naar mijn idee meer. Hoe is dat met de T4?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

tikkert stationair iets door de directe inspuiting
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Bij toeval heb ik, verkondiger van het 5-cylinder geloof, vorige week een V70 T4 van een kennis mogen berijden. Niet omdat ik niet weet hoe een NN rijdt maar omdat ik stiknieuwsgierig was naar de motor. En ik kan u zeggen, beminde mede-gelovigen, dat valt absoluut niet tegen! Sterker nog, ik was positief verrast, Maar......hij lust hem wel, die paardjes in het vooronder hebben best wel dorst maar dat zo'n ding best wel van zijn plek wil komen moge duidelijk zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Ik denk (let wel: denk) dat het praktijkverbruik elkaar niet zo veel zal ontlopen. Moderne motoren zijn op papier een stuk zuiniger maar in de praktijk valt het zwaar tegen.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3105
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik heb eerder diverse 5-cilinders van Volvo gereden in Een 850, in een C70 en in meerdere V70's. Nu ben ik 'veroordeelt' tot een 4-cilinder T5 (met Powershift, dus nog de Ford motor) en kan niet anders zeggen dat die trekt als een leeuw en erg stil is en mooi trillingvrij is.

De 5-cilinder had natuurlijk wel wat, vooral in de 850 was het geluid daarvan ongeëvenaard, maar die 5 cilinders moeten we echt massaal gaan vergeten.....
Niets mis met de 4 cilinders. Over 10 jaar hebben we daar juist weer heimwee naar want dan is de norm 3-cilinder.....
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Erik V70 schreef: Ik denk (let wel: denk) dat het praktijkverbruik elkaar niet zo veel zal ontlopen. Moderne motoren zijn op papier een stuk zuiniger maar in de praktijk valt het zwaar tegen.
Ik heb ook het vermoeden dat de nieuwe generatie 4 cilinder motoren iets zuiniger zijn maar dat de optimistische fabrieksopgave zelden of nooit wordt gehaald.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ik heb de stap vorig jaar gemaakt van 140pk 2.4 naar 1.6 T4. Beide handgeschakeld.
Op zicht helemaal geen verkeerde motor die T4. Voelt duidelijk krachtiger aan door de overboost van 270nm. Alleen in de 6e versnelling (die de 2.4 niet heeft) is de T4 sloom onder de 2000 toeren (100km/u). In de bergen ook meer kracht dan de 2.4 (turbo verliest veel minder vermogen op hoogte). Alleen haarspeldbochten in 2e versnelling zijn soms wat teveel gevraagd. De 2.4 doet ook al wat va 1200 toeren, de T4 heeft meer toeren nodig.
En dan het geluid. Jammer de bammer geen mooie roffel meer. De T4 is wel stiller, meestal keurig op de achtergrond, maar het geluid klinkt nooit echt mooi. Beetje rommelig geluid. Doet me denken aan de focus 1.6 die mijn vrouw ooit als tijdelijk lease auto had, maar dan stiller. Blijkt in de basis ook hetzelfde blokje te zijn.
Trillingen zijn minder, want zo'n 5 cilinder heeft toch wat onbalans.

En dan het verbruik. Valt toch een beetje tegen. Ik haalde met de 2.4 8.6 l/100km (over 130.000km gmeten), met al die nieuwe technologie haal ik 7.9 l/100km. Daarbij teken ik aan dat ik voor de korte ritjes (<15km) meestal de fiets pak. Met korte ritjes met koude motor is de T4 wel duidelijk minder onzuinig dan de 2.4
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Over de duurzaamheid van die motor kan waarschijnlijk nog niemand iets van zeggen? Ik zou zelf verwachten dat zo'n zwaar opgeblazen 1.6 motor met flinke turbo, die vaak veel toeren moet maken, niet zo'n lange levensduur heeft? Een 5 cylinder is heel erg overdimensioneerd en kan probleemloos heel erg veel aan. Zeker de 140 of 170 pk zonder Turbo kan erg weinig aan kapot en kunnen heeeeeeeel veel km's maken. De tijd zal het leren maar mijn idee is dat het met zo'n 1.6 T4 bij de 250 dkm echt ophoud waar een 5 cylinder net ingereden is zeg maar.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Amice HansEindhovenV70: Ik deel uw gevoelens en vermoedens maar de tijd zal het moeten leren. Dit omreden van het feit dat mijn kristallen bol de geest heeft gegeven en de Tarotkaarten het stempel 'leugenachtig" verdienen.

Maar desondanks: 5 cilinder rules
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

De tijd zal het leren!

Een 4 cilinder kan in mijn ogen nooit tippen aan 5,6 of meer cilinders. Het voelt gewoon minder rijk, minder onkwetsbaar aan. 3 cilinders lopen de rillingen me helemaal van over de rug! Dat wil je als liefhebber toch niet? Opgevoerde brommers zijn het.

Ze zullen schoner zijn maar zoals hier al eerder, terecht, opgemerkt vallen de verbruikscijfers enorm tegen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20984
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

ZES cilinders is nog prettiger.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je hebt altijd baas boven baas maar je hebt wel weer helemaal gelijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

En 8 cilinders is NOG fijnerderder :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
evert_cap
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.07.2007 - 21:18

Zoals de Amerikanen zeggen (zeiden?): There is no substitute for cubic inches!
Heb zelf al sinds eind 80-er jaren een Renault 5 GT Turbo (1400cc, ca 140 pk), maar daar gaat nog wel eens iets aan kapot. Thermisch hoog belast.
Zeker geen blok dat de eerste 300.000 km nooit open hoeft.... :-<
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik heb inmiddels 70000 met een T3 gereden, die in de S60 feitelijk dezelfde motor is als de T4, maar dan met andere software. Over het gedrag van de motor geen klachten. En als je moeite doet kun je best minder dan 7l/100km halen (niet door langzaam of sloom te rijden, maar door niet voortdurend alle paarden van stal te halen).

Duurzaamheid, tsja, ik heb inmiddels 2 waterpomp reparaties gehad. Dat schijnt vaker voor te komen. Verder geen dingen aan het blok gehad.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”