Kapotte dynamo?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
IV39
4th Gear member

Waarschijnlijk is mijn dynamo kapot ;(.

Het begon lang geleden....;) nee, twee dagen geleden toen de auto in hybride stand niet meer elektrisch wilde rijden, dit zonder melding. Toen op Pure gedrukt en niks aan de hand, gewoon elektrisch kunnen rijden. Echter werd de auto niet echt lekker warm.
Thuis gekomen, auto aan de stekker en de volgende dag niks aan de hand. Later kwam er nog de melding "Pure niet beschikbaar door tijdelijke storing hybride systemen".
Ik was al redelijk op de hoogte dat als er zo'n waarschuwing komt je moet opletten.

Gisterenavond vertrouwde ik het niet helemaal dus heb ik een proefritje gemaakt van uiteindelijk drie kilometer... dat ging niet zonder meldingen.
Eerst netjes elektrisch in Hybride weggereden. Al snel verviel het elektrische deel, dus op Pure gedrukt om te kijken of de auto nog warm werd en alles goed bleef functioneren. Vervolgens kreeg ik weer de melding "Pure niet beschikbaar....." en daarna de melding dat de accuspanning te laag was. Hierbij gingen er twee lampjes branden op het dashboard, namelijk het rode acculampje en het rode driehoekje met een uitroepteken!
Gelukkig kon ik gewoon thuis komen en daar maar gelijk VOC gebruikt.

De Anwb is geweest en kon geen bijzondere codes uitlezen..??? Dus de beste man heeft een meting gedaan om te kijken of de 12-volt accu geladen werd tijdens het draaien van de motor. Dit was niet het geval.

De conclusie van hem is dat de dynamo kapot is. De auto wordt zo dadelijk naar de dealer gebracht voor verder onderzoek en reparatie.

Ik ben niet zo technisch maar mag ik aannemen dat de dynamo in de D6 veel zwaarder wordt belast dan in een niet hybride auto doordat deze ook kan zorgen voor het opladen van het accupakket achterin als dat nodig is?

Ik hou jullie op de hoogte.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
HeinvdW
4th Gear member

Hierbij gingen er twee lampjes branden op het dashboard, namelijk het rode acculampje en het rode driehoekje met een uitroepteken!
Dan heb je nog mooi mazzel gehad dat remmen en stuurbekrachtiging het nog deden.

Niet laden was bij mij een kwestie van een grote oranje stekker bij de 400V accu achterin.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
IV39
4th Gear member

De auto staat bij de garage dus nu afwachten wat het werkelijk is. Z
Ze gaven aan dat het meerdere oorzaken kan hebben omdat het circuit inderdaad via een omvormer en de grote accu naar de 12-volt accu gaat... (als ik het goed begrepen heb ;)).

@Hein, ik was ook blij dat ik nog thuis kon komen... het is me bekend wat er allemaal kan gebeuren, dat had ik een jaar geleden als eens meegemaakt.

Wordt vervolgd.....
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Jaromir
3rd Gear member

Is bij mij ook al gewisseld. Defekt geraakt na lekken van aircovloeistof
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
IV39
4th Gear member

Ze zijn er nog niet uit wat het precies is. Er wordt gewacht op de helpdesk dus ik vermoed dat het niet de dynamo is....maar wat dan wel????
Volgende week mag ik nogal wat kilometers maken maar ik mis mijn eigen auto wel :(.... heb nu een A4 schakelbak wat natuurlijk ook niet verkeerd is... maar tjee, wat wen je snel aan alle opties..
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
IV39
4th Gear member

Gisteren heb ik mijn auto weer op kunnen halen. De omvormer bleek kapot te zijn geweest.
Het duurt blijkbaar even voordat ze kunnen achterhalen wat er precies kapot is, maar ik ben blij mijn eigen auto weer te hebben!
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”