hallo
stel ik wil een 2.5 20v motor uit een 960 in een andere oudere auto plaatsen, wat is er dan allemaal voor nodig?
en dan met name het electronische gedeelte?
is dit relatief simpel met kabelboom en computer of zijn er meer zaken zoals uitlaat, lambda sondes, contactslot, etc?
2.5 uit een andere volvo mag ook maar dan zit je volgens mij met de plaatsingsrichting van de motor.
2.5 20v uit 960 wat is er nodig om deze in een andere auto te plaatsen?
- gold
- 5th Gear member
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
- Locatie: Roosendaal
Geen idee, maar uit nieuwsgierigheid.... Waar wil je die in proppen?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21386
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Er is helemaal geen 2,5 20V geleverd in een 960 ... Het is echt een 24V 6 cilinder en niet anders.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- gold
- 5th Gear member
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
- Locatie: Roosendaal
Tja.... Ik zeg niet dat het niet kan, maar de st-tjes die je bedoelt zijn wel van een andere generatie.
Dwars geplaatste 5 cylinders (mits goede jaar gekozen
), de 960 had een lijn motor bij mijn weten (dacht 3 liter overigens)
Als je het gaat doen, keep us posted
Dwars geplaatste 5 cylinders (mits goede jaar gekozen

Als je het gaat doen, keep us posted
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Volgens mij is er nooit een 950 geleverd geweest... Een 960 hoort 6cilinders te hebben...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
ik heb gehoord dat de dwarsgeplaatste 5 cilinder motoren op de bak van een 960 past.
dan is alleen de motorsteunen een aanpassing.
waar ik me meer zorgen om maak is de electronica om deze motor te laten draaien.
is het alleen kabelboom en computer of zekeringkast, contactslot en meer van dat soort ongein?
er is me een T5R blok van 317 pk aangeboden met een automaat bak van een 960 met de 3 liter 6 cilinder motor.
ps, ik heb de notificatie aan maar krijg geen bericht bij een nieuwe post?
dan is alleen de motorsteunen een aanpassing.
waar ik me meer zorgen om maak is de electronica om deze motor te laten draaien.
is het alleen kabelboom en computer of zekeringkast, contactslot en meer van dat soort ongein?
er is me een T5R blok van 317 pk aangeboden met een automaat bak van een 960 met de 3 liter 6 cilinder motor.
ps, ik heb de notificatie aan maar krijg geen bericht bij een nieuwe post?
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ruim 300 PK achter een automaat van een 960 zetten gaat niet lang goed. Dat zal de automaat niet fijn vinden.
In een 960 is dus enkel een 6 cilinder leverbaar geweest. (of in sommige landen ook een 4 cilinder) Dus een 5 cilinder ga je niet vinden uit een 960.
Je zou een handbak kunnen zoeken van een 960 om daar die 5 cilinder achter te plaatsen als dat idd past. Dan zit je ook niet met de elektronica van de automaat die moet kunnen communiceren met de computer van de motor.
Neem aan dat die motor uit een 850 of V70 komt? Dan zul je uit die auto ook de complete kabelboom en computer moeten halen. En als die auto een chip in de sleutel had dan heb je ook de originele sleutel nodig die matcht met de computer.
Daarnaast krijg je nog de aanpassingen om het blok en de bak passend te gaan maken. Zon 5 cilinder samen met bak is toch echt een heel stuk lomper dan er origineel in zit...
Je zal een aangepaste aandrijf as moeten laten maken.
In een 960 is dus enkel een 6 cilinder leverbaar geweest. (of in sommige landen ook een 4 cilinder) Dus een 5 cilinder ga je niet vinden uit een 960.
Je zou een handbak kunnen zoeken van een 960 om daar die 5 cilinder achter te plaatsen als dat idd past. Dan zit je ook niet met de elektronica van de automaat die moet kunnen communiceren met de computer van de motor.
Neem aan dat die motor uit een 850 of V70 komt? Dan zul je uit die auto ook de complete kabelboom en computer moeten halen. En als die auto een chip in de sleutel had dan heb je ook de originele sleutel nodig die matcht met de computer.
Daarnaast krijg je nog de aanpassingen om het blok en de bak passend te gaan maken. Zon 5 cilinder samen met bak is toch echt een heel stuk lomper dan er origineel in zit...
Je zal een aangepaste aandrijf as moeten laten maken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- volvo 960R
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
- Locatie: Poortugaal
Alles op een rijtje...
2.5 20V = 850
2.5 24V = 960 S/V90
3.0 24V = 960 S/V90
Maar het is voor mij ook een droom geweest om een 5 cilinder in mijn 960 te hangen.
Bij Europe Tuning zou je veeeeeeel informatie kunnen vragen.
Deze jongens zijn er in gespecialiseerd.
2.5 20V = 850
2.5 24V = 960 S/V90
3.0 24V = 960 S/V90
Maar het is voor mij ook een droom geweest om een 5 cilinder in mijn 960 te hangen.
Bij Europe Tuning zou je veeeeeeel informatie kunnen vragen.
Deze jongens zijn er in gespecialiseerd.
Laatst gewijzigd door volvo 960R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
alles kan. Uiteraard is er geen 5 cilinder in een 960 geleverd, maar de TS wil dat er wel in knutselen.
Aan forums als deze heb je niet zoveel hiervoor. Je kan beter eens kijken op turbobricks.com. Daar worden zulke projectjes regelmatig uitgevoerd.
Ik vraag me af of de automaat uit een 960 signalen nodig heeft voor de aansturing (welke is het AW71?). Zo niet heb je mazzel. Met de kabelboom en motormanagement van de 850 heb je alle electronica die je nodig hebt voor de motor. Maar dat is niet het spannende...
Dat zit hem in de motorsteunen, bekabeling aanleggen, uitlaat pas maken, aandrijfas op goede lengte maken, versnellingsbaksteun, (gas)kabels, pedalen, intercooler monteren, etc etc...
Aan forums als deze heb je niet zoveel hiervoor. Je kan beter eens kijken op turbobricks.com. Daar worden zulke projectjes regelmatig uitgevoerd.
Ik vraag me af of de automaat uit een 960 signalen nodig heeft voor de aansturing (welke is het AW71?). Zo niet heb je mazzel. Met de kabelboom en motormanagement van de 850 heb je alle electronica die je nodig hebt voor de motor. Maar dat is niet het spannende...
Dat zit hem in de motorsteunen, bekabeling aanleggen, uitlaat pas maken, aandrijfas op goede lengte maken, versnellingsbaksteun, (gas)kabels, pedalen, intercooler monteren, etc etc...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Zou mooi zijn als de automaat zonder extra electronica kan werken want alleen daarom zou ik al een handbak willen.
De automaat zie je veel meer natuurlijk.
Bedankt voor de tip van europe tuning, ik heb contact met ze opgenomen, evenals met de persoon die de T5R blok in zijn A-manta had gelepeld.
Zaterdag ga ik bij die 2.5 20v blokje kijken, ik kan hem dan nog horen lopen.
De automaat zie je veel meer natuurlijk.
Bedankt voor de tip van europe tuning, ik heb contact met ze opgenomen, evenals met de persoon die de T5R blok in zijn A-manta had gelepeld.
Zaterdag ga ik bij die 2.5 20v blokje kijken, ik kan hem dan nog horen lopen.
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
De handbak is de M90. Dan wel de versie die achter een whiteblock zit, niet die van een redblock 4cilinder.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
en info van europe tuning gekregen:
De automaat heeft een eigen ecu, net de motor, die 2 communiceren ook met elkaar.... dus kabelboom van motor én bak monteren alsmede de ecu.
Signaal komt uit de ABS computer..... of uit een sensor op de bak, bouwjaar afhankelijk.
Zorg bij montage dat onderzijde carter horintaal ligt, dit i.v.m. de oliepickup in het carter.
De automaat heeft een eigen ecu, net de motor, die 2 communiceren ook met elkaar.... dus kabelboom van motor én bak monteren alsmede de ecu.
Signaal komt uit de ABS computer..... of uit een sensor op de bak, bouwjaar afhankelijk.
Zorg bij montage dat onderzijde carter horintaal ligt, dit i.v.m. de oliepickup in het carter.
- volvo 960R
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
- Locatie: Poortugaal
Volgens mij heeft LMR ( sweden ) motorsteunen voor een T5 voor de 960, kant en klaar.
Weet dit alleen niet zeker.
Weet dit alleen niet zeker.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Het is voor een taunus, dus de motorsteunen zouden zelfgemaakt moeten worden.
De afstand van de versnellingspook zal hierin ook een rol spelen denk ik.
Verder wacht ik nog even op informatie van de RDW wat het omkeuren inhoudt en wat de kosten daarvan zijn.
Wat ik tot nog toe gevonden heb is ongeveer een 700 euro, en je moet laten zijn hoeveel vermogen de nieuwe motor heeft.
Dat kan door een folder, een rollenbank meting, of motorcode.
Ook de remmen zullen wat sterker moeten zijn.
Daar heb ik nog een duitse tuv keuring voor dat de remmen in duitsland ook voor de 160 pk 2.8i taunus geschikt zijn.
Dus wie weet.
Een motor , computer, en kabelboom die standalone kan draaien is al gevonden maar de handbak blijkt nog wat lastiger.
1 aanbieder gevonden maar die vroeg 300 euro voor een bak die bijna 6 ton had gezien.
De afstand van de versnellingspook zal hierin ook een rol spelen denk ik.
Verder wacht ik nog even op informatie van de RDW wat het omkeuren inhoudt en wat de kosten daarvan zijn.
Wat ik tot nog toe gevonden heb is ongeveer een 700 euro, en je moet laten zijn hoeveel vermogen de nieuwe motor heeft.
Dat kan door een folder, een rollenbank meting, of motorcode.
Ook de remmen zullen wat sterker moeten zijn.
Daar heb ik nog een duitse tuv keuring voor dat de remmen in duitsland ook voor de 160 pk 2.8i taunus geschikt zijn.
Dus wie weet.
Een motor , computer, en kabelboom die standalone kan draaien is al gevonden maar de handbak blijkt nog wat lastiger.
1 aanbieder gevonden maar die vroeg 300 euro voor een bak die bijna 6 ton had gezien.