Fanatieke ruitenwissers

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Jupiler11
1st Gear member

Hoi,
Ik rijd nu een tijdje naar volle tevredenheid rond met mijn V50 2.0D en heb de eerste 15 duizend kilometers er al weer opzitten. Tot nu zonder problemen tot gisterenavond.
Nadat ik de auto startte gingen de ruitenwissers spontaan aan in de allerhoogste versnelling, full speed zwiepen op een compleet droge autoruit. De ruitenwissers reageerden nergens meer op en zelfs toen ik de sleutel uit het contact haalde en de auto op slot deed ging het gezwiep nog fanatiek door. Na een minuut of vijf werd het tempo iets lager en weer even later stopte het. Maar ik denk dat er iets de geest heeft gegeven want nu doen ze niks meer, de ruitenwissers reageren nergens meer op en ook de regensensor/automaat kan ik niet meer aanzetten. Heeft iemand hier ervaring mee en wat zou het kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de input.

Vriendelijke groeten
Joris
Ben W
2nd Gear member

Meten is weten. Ik zou beginnen bij de schakelaar te meten. (als ze vanaf begin niets hadden gedaan begin je namelijk bij de wissermotor te meten)
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Jupiler11
1st Gear member

Afijn, alles doorgemeten door een kennis. Ruitenwissermotor overleden en het goede nieuws is dat het nog net binnen de garantie was.
sequence
5th Gear member

Is ook bekend waarom de rw-motor is doorgebrand? Ik ken dit probleem icm after-market xenon namelijk.
Heb je een after-market xenon set ingebouwd? Dan heb je kans dat het na vervanging van de rw-motor weer een keer gaat gebeuren.
V40 T2 Nordic+
Jupiler11
1st Gear member

Hoi Sequence,

Dat zou best nog wel eens zo kunnen zijn. Er zit namelijk wel aftermarket xenon in! Ik zal thuis eens op de rekening kijken of de xenon voor of na de rw-motor kwam. Weet je de exacte oorzaak van die combinatie?

gr
Joris
sequence
5th Gear member

Joris, de storing ontstond destijds bij mij omdat de xenon niet Canbus proof was, terwijl het wel zo is verkocht.
De hoge startstroom veroorzaakt storingen op de canbus.
Ik heb twee keer een storing (en defect rw motor) gehad bij het aanzetten van de verlichting. De 2e keer sloeg ook de climatronic op hol, blazen op hoogste stand en meer ongein, en ik kon er niets aan veranderen. Ja auto uitzetten, en inderdaad bleven de ruitenwissers gewoon lekker doorgaan, ook zoals jij aangeeft eerst op hoogste stand, dan een poos op normale stand om aan het eind wel helemaal te stoppen.
De set is verwijderd, later heb ik een pilot set geplaatst die zonder problemen werkt.

Let wel op, je kunt ook een stuurmodule om zeep helpen met zo'n slecht werkende xenon set, dan heb je nog meer kosten.

Edit: Ik denk dat je nu al een foutcode in je stuurmodule hebt wanneer je de auto uit laat lezen...
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Ben W
2nd Gear member

Wat is een pilotset?
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Ben W
2nd Gear member

Sorry wat ik bedoelde was: wat is er bijzonder aan pilotset. Met dat aftermarket spul (incl pilot) heb ik maar weinig goede ervaringen...
sequence
5th Gear member

Pilot staat wel redelijk goed bekend, belangrijk is dat de set geschikt is voor canbus. Ik heb jaren een pilot set in de V50 gehad zonder problemen.
Maar ik zou graag weten of de topicstarter geconstateerd heeft of de problemen met de ruitenwissermotor door de xenon set zijn veroorzaakt.
V40 T2 Nordic+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”