Gisteren dus bij Obbe geweest van Volvotune met men V70 2.4D 163pk my2009.
Deze heeft nu 210pk en 490nm en wat een verschil!
Ook komt het vermogen maar vrij als je het gaspedaal meer dan 30% intrapt en dit komt dan zeer geleidelijk aan zoals je het wilt hebben.
Traag rijden gaat dus rustig zoals het moet.
Ik lees wel vaker dat de 2.4d zich beter laat tunen dan de 2.0 5 cyl.
Polestar, Rica of BR-Performance?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 03:34
Ik heb nu de 163 pk software staan en dat bevalt het best. Net dat ietsje meer... en het blijft beschaaf en staat hij niet zo te trappelen vanf eerste. Met de 185 pk software is hij echt wel (subtiel) snel maar voelt toch wel aan als dit toch niet zo 'gezond' is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 03:34
Vorige week dus bij Rica op bezoek geweest naar aanleiding van mijn klachten vd 185pk software. Vermogensafgigfte was echter helemaal niet zo mooi en veel haperde/hikte hij bij gas geven. Ook vond ik hem veel te gevoelig in 1ste versnelling. Ik had graag mijn geld terug gekregen maar Rica bleef aandringen om bij hun langs te gaan om hem te rollen.
Eerste wat bleek is dat de 163pk software van Volvo slechts een 150pk levert in werkelijkheid. Nu dit was reeds bekend bij Rica en alles D4's met 163pk zouden in praktijk heel wat minder leveren. Meteen ook de verklaring waarom ik amper verschl voel tss 136 en 163 en dit was dus tijdens mijn testritten vooraleer ik de wagen kocht ook al gebleken.
Nu to the point wat de Rica ecu upgrade van 185 pk betreft:
Een eerste meting leverde 185,4 pk op en een koppel van 435,5 nm. Het beloofde vermogen was er dus toch alleen het koppel een 20nm te weinig
4 runs op de rollenbank later en na de 3 keer de software aan te passen kwamen we uiteindelijk uit op 192,4 pk en 443,5 Nm. (zie foto hierboven)
Best wel mooi resultaat: 7 pk extra maar koppel nog steeds 10Nm te weinig maar valt blijkbaar niet te verhelpen. Echter stel ik mij wel de vraag of de rollenbank van Rica niet een beetje optimistisch ingesteld staat wat zijn metingen en gegeven resultaten betreft...
Ze hebben de gaspedaalreactie in eerste en tweede even gevoelig gezet als standaard en in de overige versnellingen tussen standaard en de Rica ECU upgrade in, want wellicht was een iets te agressief ingesteld gaspedaal verantwoordelijk voor het haperen van de turbo.
Vind het toch veel beter nu.. is nog iets sneller geworden maar vooral trekt hij nu mooi, smooth en zonder haperen door in toeren!
Al bij al uiteindelijk toch een tevreden Rica klant. Dat je kan blijven switschen tss de verschillende softwareversies is gewoon schitterend. Voor dagdagelijks woon-werkverkeer verkies ik toch de 163 pk want dan kan je toch het extra vermogen niet aanspreken en is hij rustiger en iets zuiniger.
Ze kunnen het dus wel bij Rica als ze willen. Echter vind ik het zonde dat gezien hun vraagprijs ze normaal geen maatwerk op de rollenbank doen. Toen ik er was kwam er nog een RCZ en mini ter plaatse. en die werden ook weer getuned d.m.v. van gewoon de ECU uit te bouwen en weer vlug te flashen sofware te herschrijven.
Daarom moest ik het overdoen zou ik toch naar BR-Performance gaan, dan is hij meteen goed afgesteld op de rollenbank en ook voor een pak minder geld.
Eerste wat bleek is dat de 163pk software van Volvo slechts een 150pk levert in werkelijkheid. Nu dit was reeds bekend bij Rica en alles D4's met 163pk zouden in praktijk heel wat minder leveren. Meteen ook de verklaring waarom ik amper verschl voel tss 136 en 163 en dit was dus tijdens mijn testritten vooraleer ik de wagen kocht ook al gebleken.
Nu to the point wat de Rica ecu upgrade van 185 pk betreft:
Een eerste meting leverde 185,4 pk op en een koppel van 435,5 nm. Het beloofde vermogen was er dus toch alleen het koppel een 20nm te weinig
4 runs op de rollenbank later en na de 3 keer de software aan te passen kwamen we uiteindelijk uit op 192,4 pk en 443,5 Nm. (zie foto hierboven)
Best wel mooi resultaat: 7 pk extra maar koppel nog steeds 10Nm te weinig maar valt blijkbaar niet te verhelpen. Echter stel ik mij wel de vraag of de rollenbank van Rica niet een beetje optimistisch ingesteld staat wat zijn metingen en gegeven resultaten betreft...

Ze hebben de gaspedaalreactie in eerste en tweede even gevoelig gezet als standaard en in de overige versnellingen tussen standaard en de Rica ECU upgrade in, want wellicht was een iets te agressief ingesteld gaspedaal verantwoordelijk voor het haperen van de turbo.
Vind het toch veel beter nu.. is nog iets sneller geworden maar vooral trekt hij nu mooi, smooth en zonder haperen door in toeren!
Al bij al uiteindelijk toch een tevreden Rica klant. Dat je kan blijven switschen tss de verschillende softwareversies is gewoon schitterend. Voor dagdagelijks woon-werkverkeer verkies ik toch de 163 pk want dan kan je toch het extra vermogen niet aanspreken en is hij rustiger en iets zuiniger.
Ze kunnen het dus wel bij Rica als ze willen. Echter vind ik het zonde dat gezien hun vraagprijs ze normaal geen maatwerk op de rollenbank doen. Toen ik er was kwam er nog een RCZ en mini ter plaatse. en die werden ook weer getuned d.m.v. van gewoon de ECU uit te bouwen en weer vlug te flashen sofware te herschrijven.
Daarom moest ik het overdoen zou ik toch naar BR-Performance gaan, dan is hij meteen goed afgesteld op de rollenbank en ook voor een pak minder geld.
- iTom
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:42
http://www.br-performance.be/nl-be/chip ... 09-2-0-d3/
De D3/D4 is vanaf nu herprogrammeerbaar bij Br-performance.
De D3/D4 is vanaf nu herprogrammeerbaar bij Br-performance.
Volvo V40 Cross Country D3 - MY2014 5 cylinder -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Dit betreft nog niet de VEA D4 met 190 pk.,. Maar de oude (ford) D4 met 177 pk..
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40727
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Happy Landings dan maar 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30
mijn ervaring is dat het routine werk is bij deze mensen
ze doen 10 wagens per dag en ze zijn vlug een 3 tal uurtjes bezig met je wagen! uitlezen op de dyno dan uitbouwen module en dan proefdraaien tot ze de perfecte balance hebben voor je wagen .

ze doen 10 wagens per dag en ze zijn vlug een 3 tal uurtjes bezig met je wagen! uitlezen op de dyno dan uitbouwen module en dan proefdraaien tot ze de perfecte balance hebben voor je wagen .
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Oke oude D4 is 5 cil. Volvo..
Maar de nieuwe 4 cil. Volvo D4 valt nog niet te tunen..

Maar de nieuwe 4 cil. Volvo D4 valt nog niet te tunen..
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 22.04.2012 - 14:05
- Locatie: Antwerpen
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i