Goedemorgen,
Zoals op de afbeelding hiernaast te zien is ben ik bezig een D5244T motor uit een Volvo V70 2002 te mariniseren. Om dit te kunnen realiseren is het besluit genomen de complete auto te kopen en hier de motor uit te liften, dit i.v.m. de ECU, Brandstofpomp en misschien overige elektronica welke we nodig gaan hebben.
Inmiddels zijn we op het punt van startonderbreking aangekomen, kan iemand mij vertellen hoe de motor onderbroken wordt?
Daarnaast willen we de opvoerpomp uit de auto ook overzetten in de boot, alleen de brandstofdrukregelaar vind ik niet terug.. zit deze in het pompje verwerkt of hebben ze deze verstopt?
Alvast bedankt voor jullie hulp..
Groet,
Stephan
D5244T Mariniseren
- evert65
- 6th Gear member
oh is dat het.
over zetten in ee boot.....
ik keek erg op, van de topictitel
ik dacht wat is dan nu weer voor een tuning?
motor in de marinade??
Dus maar snel even gekeken
over zetten in ee boot.....
ik keek erg op, van de topictitel
ik dacht wat is dan nu weer voor een tuning?
motor in de marinade??
Dus maar snel even gekeken
keep calm!, your randomizer is running
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Volgens mij is er bij de meeste moderne motoren niet meer sprake van een startonderbreker in de letterlijke zin.
De ecm verwacht een juiste code van de transpondersleutel en zal dan pas operationeel zijn.
Ik denk dat dit zonder de software in de ecm aante passen dan ook niet te omzeilen is.
De makkelijkste oplossing is dan om het contactslot van de auto te gebruiken in de boot.
De ecm verwacht een juiste code van de transpondersleutel en zal dan pas operationeel zijn.
Ik denk dat dit zonder de software in de ecm aante passen dan ook niet te omzeilen is.
De makkelijkste oplossing is dan om het contactslot van de auto te gebruiken in de boot.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Vraagje: Hoe doe je dat met de overbrenging naar de schroefas? Kan de keerkoppeling dat wel aan?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- access-streak
- 1st Gear member
Oke, de transponderring met contactslot gaat/kan helaas niet mee. de startonderbreker zullen we dus softwarematig uit laten schakelen.
Iemand een idee hoe de brandstofdruk van de opvoerpomp geregeld word?
De overbrenging gaat via een Z-drive (Mercruiser Bravo staartstuk),
Op het vliegwiel van de motor hebben we een zogenaamde coupler gemaakt, dit is de koker waar de as in schuift welke op het staartstuk zit.
Overigens komt er een 4.3L Mercruiser V6 uit met 205PK, dus qua stevigheid zit het wel goed.
Iemand een idee hoe de brandstofdruk van de opvoerpomp geregeld word?
De overbrenging gaat via een Z-drive (Mercruiser Bravo staartstuk),
Op het vliegwiel van de motor hebben we een zogenaamde coupler gemaakt, dit is de koker waar de as in schuift welke op het staartstuk zit.
Overigens komt er een 4.3L Mercruiser V6 uit met 205PK, dus qua stevigheid zit het wel goed.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
@ Volvo-S40: Zoek dekking, daarrrr komt ie dan!!
De man heeft een........jawel: BOOT.
En met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft de man ook een bloedhekel aan roeien en dus een sterke behoefte aan een motor voor de boot. En wat is er dan mis mee om daar een D5-je in te stoppen? Helemaal niks! Klinkt nog goed ook alhoewel die 4,3 l Deutsche Benz ook niet bepaald een verkeerder sound gegeven zal hebben. Qua verbruik zal het D5-je waarschijnlijk een zegen zijn.
De man heeft een........jawel: BOOT.
En met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft de man ook een bloedhekel aan roeien en dus een sterke behoefte aan een motor voor de boot. En wat is er dan mis mee om daar een D5-je in te stoppen? Helemaal niks! Klinkt nog goed ook alhoewel die 4,3 l Deutsche Benz ook niet bepaald een verkeerder sound gegeven zal hebben. Qua verbruik zal het D5-je waarschijnlijk een zegen zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Met de pk's zit het wel veilig, maar ik heb vaker gehoord dat de staartstukken een hekel hebben aan het hogere koppel van een turbodiesel. Maar wellicht had je daar al rekening mee gehouden.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- volvo-s40
- 4th Gear member
dat die man een boot heeft had ik vanaf de eerste post wel door, evenals dat ie niet van roeien houd.
En het gaat niet echt om de pk's die er in zitten maar meer om de koppel die zo'n ding weet los te maken.
als je 2500 toeren maakt heb je al een bijzondere mooie snelheid op het water met een blok.
Je verzet immers ook geen rubber op asvalt maar liters water met een bepaalde volume....
Tussen motoren voor een auto en een boot zit meestal ook wel het 1 en het ander aan verschil.
Ook waterkoeling zal je het 1 en het ander over moeten nadenken aangezien je nu even niet zomaar koelwater kunt gebruiken aangezien motren van een boot simpelzat het slootwater rond laten gaan. hoe goed is dat voor dat Volvo blok ?
De meeste scheep motoren hebben al die elektronica ook niet nodig.
En hoe zit dat met de lucht toevoer ?
is dit ook aangepast ?
blok van een wagen in een boot vergt best een hele ombouw, al zie je het her en der dat ze dit doen.
vandaar de vraag...
En het gaat niet echt om de pk's die er in zitten maar meer om de koppel die zo'n ding weet los te maken.
als je 2500 toeren maakt heb je al een bijzondere mooie snelheid op het water met een blok.
Je verzet immers ook geen rubber op asvalt maar liters water met een bepaalde volume....
Tussen motoren voor een auto en een boot zit meestal ook wel het 1 en het ander aan verschil.
Ook waterkoeling zal je het 1 en het ander over moeten nadenken aangezien je nu even niet zomaar koelwater kunt gebruiken aangezien motren van een boot simpelzat het slootwater rond laten gaan. hoe goed is dat voor dat Volvo blok ?
De meeste scheep motoren hebben al die elektronica ook niet nodig.
En hoe zit dat met de lucht toevoer ?
is dit ook aangepast ?
blok van een wagen in een boot vergt best een hele ombouw, al zie je het her en der dat ze dit doen.
vandaar de vraag...
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- evert65
- 6th Gear member
je ziet het niet alleen , je leest er ook over hiervolvo-s40 schreef:
vandaar de vraag...
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
- access-streak
- 1st Gear member
Toch wel erg leuk dat er zover meegedacht word.
De vorige motor was een Mercruiser 4,3LX V6 met 205PK en +- 340NM koppel, deze slurpt bij redelijk normaal gebruik 15-20L per uur aan benzine weg. Daarnaast heeft de motor me na het laatste half uur varen, laten roeien.. (backfire's uit de carb) ofwel daar zijn we klaar mee!
De koeling gaat lopen via een warmtewisselaar, het gesloten koelsysteem van de motor blijft behouden en de koelvloeistof hiervan laat ik door dunne buisjes lopen in een dichte bak. Rondom die buisjes pompen we koud buitenwater (max 20-25 graden) met een snelheid van ongeveer 150 Liter per minuut.
De overbrenging gaat via een ander staartstuk zgn Mercruiser Bravo 1 staart omdat deze op een andere manier schakelt, met het oude Alpha One staartstuk zouden de schakeltanden kapot slaan. Dit andere staartstuk is gelijk met een andere overbrengingsverhouding gekocht, de Mercruiser draaide op top 4600-4800 RPM en dit gaat voor de D5 1000 RPM minder worden. Hierbij behouden we dezelfde rotatiesnelheid van de propeller.
De Intercooler laten we lopen via hetzelfde systeem als de warmtewisselaar, koud buitenwater eromheen en de lucht door de buisjes heen.
Luchtaanzuiging van buitenaf, dit word waarschijnlijk een dubbelwandige buis waarbij deze ook gekoeld word i.v.m. de stralingswarmte in een afgesloten motorruimte
Qua elektronica willen we de kabel van de gashendel in de boot vastmaken aan het gaspedaal van de auto, en zo gas geven. De startonderbreker dient uitgeschakeld te worden. EGR is er qua ''hardware'' vanaf, dit zal softwarematig ook nog moeten.
Zoals je ziet is er over een hoop punten al goed nagedacht, en zijn we voor 75% klaar met de ombouw/inbouw.
Het softwarematige gedeelte is nu aan de beurt, en de brandstoftoevoer/ drukregelaar kan ik in de auto niet vinden.... Wellicht ideeën?
De vorige motor was een Mercruiser 4,3LX V6 met 205PK en +- 340NM koppel, deze slurpt bij redelijk normaal gebruik 15-20L per uur aan benzine weg. Daarnaast heeft de motor me na het laatste half uur varen, laten roeien.. (backfire's uit de carb) ofwel daar zijn we klaar mee!
De koeling gaat lopen via een warmtewisselaar, het gesloten koelsysteem van de motor blijft behouden en de koelvloeistof hiervan laat ik door dunne buisjes lopen in een dichte bak. Rondom die buisjes pompen we koud buitenwater (max 20-25 graden) met een snelheid van ongeveer 150 Liter per minuut.
De overbrenging gaat via een ander staartstuk zgn Mercruiser Bravo 1 staart omdat deze op een andere manier schakelt, met het oude Alpha One staartstuk zouden de schakeltanden kapot slaan. Dit andere staartstuk is gelijk met een andere overbrengingsverhouding gekocht, de Mercruiser draaide op top 4600-4800 RPM en dit gaat voor de D5 1000 RPM minder worden. Hierbij behouden we dezelfde rotatiesnelheid van de propeller.
De Intercooler laten we lopen via hetzelfde systeem als de warmtewisselaar, koud buitenwater eromheen en de lucht door de buisjes heen.
Luchtaanzuiging van buitenaf, dit word waarschijnlijk een dubbelwandige buis waarbij deze ook gekoeld word i.v.m. de stralingswarmte in een afgesloten motorruimte
Qua elektronica willen we de kabel van de gashendel in de boot vastmaken aan het gaspedaal van de auto, en zo gas geven. De startonderbreker dient uitgeschakeld te worden. EGR is er qua ''hardware'' vanaf, dit zal softwarematig ook nog moeten.
Zoals je ziet is er over een hoop punten al goed nagedacht, en zijn we voor 75% klaar met de ombouw/inbouw.
Het softwarematige gedeelte is nu aan de beurt, en de brandstoftoevoer/ drukregelaar kan ik in de auto niet vinden.... Wellicht ideeën?
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
helaas geen ideeën, wel de nieuwsgierigheid naar meer plaatjes 

Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- access-streak
- 1st Gear member

Hier dan een foto van de Volvo waarvan de D5 in de kofferbak staat

- NielsPHEV
- 7th Gear member
volgens mij heeft volvo een standaard D5 marine versie verkocht (of doen ze dat wellich nog wel) als ik jou was zou ik eens naar details van die motor gaan zoeken onder het mom van beter goed gepikt dan slecht verzonnen
- access-streak
- 1st Gear member
Dat klopt Volvo heeft de blokken ook gemariniseerd en uitgebracht als Volvo Penta D3, we hebben een aantal onderdelen van Volvo Penta kunnen gebruiken maar een ECU voor € 2400,- kopen van Volvo Penta vond ik iets te gek.NielsPHEV schreef: volgens mij heeft volvo een standaard D5 marine versie verkocht (of doen ze dat wellich nog wel) als ik jou was zou ik eens naar details van die motor gaan zoeken onder het mom van beter goed gepikt dan slecht verzonnen
- NielsPHEV
- 7th Gear member
poe da's wel erg veel geld, als je de standaard eco gebruikt ga je de motor dan ook speciaal tunen voor deze toepassing. zou me kunnen voorstellen dat je een andere vermogens opbouw wil hebben voor de Berenboot dan voor een V70
- access-streak
- 1st Gear member
Ola, even een update:
De startonderbreker gaf nogal wat problemen.. wat blijkt deze is niet uit te programmeren.
Dus contactslot/Cem overgezet in de boot, kabelboom uitpluizen en starten.
In Mei zijn we gaan proefvaren dit ging redelijk goed, temperatuur bleef oké en er werd genoeg vermogen geleverd om tot 60 km/u te komen.
Totdat de multiriem eraf sloeg en zich om de krukas ging wikkelen onder de distributieriem, over en uit met de pret, klepstoters uit de kop gebroken.
In Juli heb ik een ander blok gekocht (wel weer een D5244T) waarbij we wat aanpassingen aan het koelsysteem gedaan hebben (meer capaciteit) en er een langere multiriem opgezet hebben.
Dat laatste was nodig i.v.m. de waterpomp welke we op de plek van de aircopomp hebben geplaatst een iets grotere poelie heeft.
Inmiddels na wat problemen zoals KVS slangen die eraf klapte en turboslangen die losschieten zijn we op het punt gekomen dat het geheel stabiel draait en ook langere tijd vollast kan leveren zonder problemen. Na contact met Obbe van Volvotune te hebben gelegd om wat tuning- en responsmogelijkheden te bespreken zijn we daar afgelopen vrijdag op locatie geweest met de ECU, Obbe heeft o.a. de EGR uitgeprogrameerd en de reactiewaardes bij een bepaalde gaspedaalstand aangepast. Gisteren hebben we dit kunnen testen in de boot, resultaat TOP! een betere loop over het hele gebied en geen foutmeldingen meer.
Uit de test komt nu bij vollast
3450 RPM / 71KM/U / 1,3 bar boost met een 23 Pitch Propeller
3850 RPM / 68KM/U / 1,3 bar boost met een 21 Pitch Propeller
Ofwel ik heb meer vermogen nodig om tot de 4000 RPM te komen met de juiste 23 Pitch Propeller, nu valt mij de 1,3 bar boost een beetje tegen.
Hoe word de turbo afgeregeld? ik zie geen wastegate oid zitten, alleen de VNT verstelling.
Is er een mogelijkheid om tot 1.8 bar boost te komen met deze turbo, en natuurlijk de vraag hoeveel boost geeft een D5 in de auto zowel standaard als getuned?
Wellicht leuk om wat foto's en filmpjes te plaatsen, dit zal ik morgen doen.
Groet,
Stephan
De startonderbreker gaf nogal wat problemen.. wat blijkt deze is niet uit te programmeren.
Dus contactslot/Cem overgezet in de boot, kabelboom uitpluizen en starten.
In Mei zijn we gaan proefvaren dit ging redelijk goed, temperatuur bleef oké en er werd genoeg vermogen geleverd om tot 60 km/u te komen.
Totdat de multiriem eraf sloeg en zich om de krukas ging wikkelen onder de distributieriem, over en uit met de pret, klepstoters uit de kop gebroken.
In Juli heb ik een ander blok gekocht (wel weer een D5244T) waarbij we wat aanpassingen aan het koelsysteem gedaan hebben (meer capaciteit) en er een langere multiriem opgezet hebben.
Dat laatste was nodig i.v.m. de waterpomp welke we op de plek van de aircopomp hebben geplaatst een iets grotere poelie heeft.
Inmiddels na wat problemen zoals KVS slangen die eraf klapte en turboslangen die losschieten zijn we op het punt gekomen dat het geheel stabiel draait en ook langere tijd vollast kan leveren zonder problemen. Na contact met Obbe van Volvotune te hebben gelegd om wat tuning- en responsmogelijkheden te bespreken zijn we daar afgelopen vrijdag op locatie geweest met de ECU, Obbe heeft o.a. de EGR uitgeprogrameerd en de reactiewaardes bij een bepaalde gaspedaalstand aangepast. Gisteren hebben we dit kunnen testen in de boot, resultaat TOP! een betere loop over het hele gebied en geen foutmeldingen meer.
Uit de test komt nu bij vollast
3450 RPM / 71KM/U / 1,3 bar boost met een 23 Pitch Propeller
3850 RPM / 68KM/U / 1,3 bar boost met een 21 Pitch Propeller
Ofwel ik heb meer vermogen nodig om tot de 4000 RPM te komen met de juiste 23 Pitch Propeller, nu valt mij de 1,3 bar boost een beetje tegen.
Hoe word de turbo afgeregeld? ik zie geen wastegate oid zitten, alleen de VNT verstelling.
Is er een mogelijkheid om tot 1.8 bar boost te komen met deze turbo, en natuurlijk de vraag hoeveel boost geeft een D5 in de auto zowel standaard als getuned?
Wellicht leuk om wat foto's en filmpjes te plaatsen, dit zal ik morgen doen.
Groet,
Stephan
-
- 6th Gear member
zeker een interessant project, ben ook zeer benieuwd naar een videotje, klinkt dat nog een beetje zo'n diesel in een speedboot?
Overigens, als je een hoger toerental wilt draaien met de grote schroef (vermoedelijk in de wens tot meer snelheid) dan dien je daar mijns inziens substantieeel meer koppel voor te verkijgen bij datzelfde toerental tov van de 21" prop. Heeft Obbe ook nog aan het vermogen van de motor gesleuteld?
Overigens, als je een hoger toerental wilt draaien met de grote schroef (vermoedelijk in de wens tot meer snelheid) dan dien je daar mijns inziens substantieeel meer koppel voor te verkijgen bij datzelfde toerental tov van de 21" prop. Heeft Obbe ook nog aan het vermogen van de motor gesleuteld?
Laatst gewijzigd door Quota op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Fredraket
- 4th Gear member
Ik neem aan dat je de boot goed hebt getrimd?
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool