Al ervaringen met hoge kilometerstanden 163PK blok?

Plaats reactie
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Titel zegt genoeg. De 2.4 D5 was/is praktisch onverwoestbaar en staat bekend om het kunnen halen van (zeer) hoge kilometerstanden ("is net ingereden bij 2 ton"). Langzaam maar zeker zouden er nu ook ervaringen moeten komen met het 163 PK 5-cylinder blok (eerst bekend als D3, later als D4 -voordat dat een 4-cilinder werd-).

Het gaat me dus om de 5 cylinder 163 PK versie. Omdat dat toch ergens een gelijk blokje is (alleen iets kleiner) heb ik hier hoge verwachtingen van. Maar zijn er ook al praktijkervaringen? Het D4 blokje heeft nog wat verbeteringen ondergaan t.o.v. het D3 blok, maar is natuurlijk weer net ietsjes nieuwer.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10666
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Je bedoelt de 2 liter 5 Cylinder met 163PK?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Lijkt me inderdaad om de 2 liter 5 cilinder te gaan. Is gewoon de gekende 2.4D die ze wat hebben laten krimpen. Alle ervaring van de 2.4D zit daar dus gewoon in verwerkt. Ik denk dat het qua betrouwbaarheid wel goed zit.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Ehm, ja. Er zijn toch geen andere 5 cilinders met 163 PK geweest? De 2.0D was toch een 4-cilinder (Ford of PSA?) met 136 PK, net als de "Belgische" D3 136 PK had?

Ik bedoel dus inderdaad de 163 PKMY2011 t/m MY2012 D3, en MY2013 D4. De "Nederlandse" benamingen zeg maar. En ik besef me nu dat de 2.4D inderdaad ook 163 PK had, excuses.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10666
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

De 2.0 5 cylinder met 163 PK en 400NM is een serieus blok. Kennis van me heeft dit D3 blok in een XC70 zitten. Ding wordt goed gebruikt en ingezet op lange stukken waar hij de auto flink laat gymnastieken. Maar evenzo op kortere stukken rondom de kerk.
Op de vraag of hij iets tekort komt is hij helder. Ja! Maar laat hem niet 'helpen' omdat hij geen concessie wil doen aan de bestaande parameters die standaard in de auto zitten.
Zijn oude V70 was de 2.4 diesel met 185PK en ik meen 380NM(?). Dit blok gaf hem meer vertrouwen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Hans oet Twent schreef: De 2.0 5 cylinder met 163 PK en 400NM is een serieus blok. Kennis van me heeft dit D3 blok in een XC70 zitten. Ding wordt goed gebruikt en ingezet op lange stukken waar hij de auto flink laat gymnastieken. Maar evenzo op kortere stukken rondom de kerk.
Op de vraag of hij iets tekort komt is hij helder. Ja! Maar laat hem niet 'helpen' omdat hij geen concessie wil doen aan de bestaande parameters die standaard in de auto zitten.
Zijn oude V70 was de 2.4 diesel met 185PK en ik meen 380NM(?). Dit blok gaf hem meer vertrouwen.
Het tunen van dat blok (2.0 5 cil) levert ook weinig op ik had een rica tuning en kwam op de bank op 175 pk de turbo is te klein (in tegenstelling tot de D3 in de S/V60) om er meer vermogen uit te halen. De kleine powerband vond ik niet prettig. Ik zou zeker voor een 2.4 twin turbo D5 gaan.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze C70 heeft dit 2.0 D3 blok en die rijdt perfect, de smallere powerband ivm de 2.4 blokken is bij een automaat geen probleem omdat je toch zelf niet moet schakelen.

Mijn XC70 D3 AWD (2.4 163PK) is in NL niet leverbaar, die is wel minder brutaal dan de 2.0 D3 maar ik zou perfect met een 2.0 D3 kunnen leven.

De C70 heeft nu 50k gelopen zonder enig probleem
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

ribruijn schreef:Er zijn toch geen andere 5 cilinders met 163 PK geweest?
Zeker wel, de 2.4 D5 met 163 pk is jarenlang leverbaar geweest in diverse modellen. Vandaar dat specifiek even om de inhoud werd gevraagd. ;)
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Geus schreef:
ribruijn schreef:Er zijn toch geen andere 5 cilinders met 163 PK geweest?
Zeker wel, de 2.4 D5 met 163 pk is jarenlang leverbaar geweest in diverse modellen. Vandaar dat specifiek even om de inhoud werd gevraagd. ;)
sterker nog dat is waar D5 mee begon zo rond 2000 2001
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

In Nederland (en België) was de allereerste D5 (rond 2001?) 163pk, z'n identieke, maar softwarematig teruggedraaide broertje "2.4D" had rond de 130pk. Later kreeg deze na wat upgrades 185pk en kreeg de softwarematig teruggeschroefde variant 163pk, weer met de
2.4D badge ipv D5. De laatste versie had dus 205/215pk, maar de softwarematig teruggedraaide variant heeft denk ik in NL niet bestaan. In België is deze leverbaar geweest vanaf 2010 als AWD versie onder de naam 2.4D/D3/D4. In NL was enkel de D5 als AWD leverbaar (verschil tussen fiscaal systeem dat in België gebaseerd is op het vermogen van de motor) Ik heb deze gekocht, specifiek omdat deze dmv chiptuning gemakkelijk aan te passen was naar D5 waarden (en een stuk daarboven...)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn XC70 D3 AWD twin turbo van 2012 heeft ook 163pk en deze motor is identiek aan de D5 AWD 215pk twin turbo.

Chippen heb ik nog niet aangedurfd ivm mogelijke garantie/coulance problemen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Frederik Welvaert schreef: In Nederland (en België) was de allereerste D5 (rond 2001?) 163pk, z'n identieke, maar softwarematig teruggedraaide broertje "2.4D" had rond de 130pk. Later kreeg deze na wat upgrades 185pk en kreeg de softwarematig teruggeschroefde variant 163pk, weer met de
2.4D badge ipv D5. De laatste versie had dus 205/215pk, maar de softwarematig teruggedraaide variant heeft denk ik in NL niet bestaan. In België is deze leverbaar geweest vanaf 2010 als AWD versie onder de naam 2.4D/D3/D4. In NL was enkel de D5 als AWD leverbaar (verschil tussen fiscaal systeem dat in België gebaseerd is op het vermogen van de motor) Ik heb deze gekocht, specifiek omdat deze dmv chiptuning gemakkelijk aan te passen was naar D5 waarden (en een stuk daarboven...)
mijn D5 is verleden jaar via import uit belgie gekomen
ik dacht ook dat het een 185 Pk was maar bij het tunen bij Obbe was het een 163 Pk versie met 385 Nm
ook was de computer beveiligd Obbe kon niet bij alle mappen komen
dus heeft hij de computer voorzichtig open gemaakt en dat is best spannend :'(
de eerste tuning kwam uit op 208 Pk met 495 Nm daarna de power tuning genomen en hij is nu 228 Pk en 540 Nm
de D5 is een beest van een blok :D
goed rustig warm rijden op tijd onderhoud dan gaat het een hele lange tijd mee en vele kilometers :D
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
Kokus
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 23.12.2013 - 23:10
Locatie: Den Bosch

Al ruim 518.000 km met de XC70 D5 (163 pk) my2003.
Topding. Iedere 160k een nieuw distributiesetje erin en karren maar.
Één keer intercooler kapotgeblazen en bij ca 280.000 km wat koelvloeistof verlies aan de achterzijde van het blok (uitgang) ontdekt.
Blikje Bar's leaks erin (ipv reparatie van > € 800) en elke maand 100cc bijvullen. Afgelopen jaren zonder problemen 5 personen, volle bak en volle snelheid naar Italië en wintersport.
Ben benieuwd wanneer hij instort.
XC70 D5 Geartronic MY2003 Ash Gold, 631.000 km (1e eigenaar)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1271
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

BlackcurrantV70 schreef: Mijn XC70 D3 AWD twin turbo van 2012 heeft ook 163pk en deze motor is identiek aan de D5 AWD 215pk twin turbo.

Chippen heb ik nog niet aangedurfd ivm mogelijke garantie/coulance problemen
Ik heb dus de 215 pk variant. Hoe verleidelijk die tuning bij Obbe ook is, ik heb dezelfde bedenkingen. Omdat ik van polan ben om lang met deze V70 te gaan rijden lijkt het me niet verstandig om GT en aandrijflijn hoger te belasten.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als je al een D5 met 215pk hebt zou ik het ook niet wagen, omdat de mijne slechts 163pk heeft, is er dus een ruimere marge tot 215pk, die ik zou kunnen wegnemen, maar ik ben te bang :-)

Mijn 240 estate diesel MY87 had slechts 83pk, dus echt te klagen heb ik niet... :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Over het maximale vermogen zou ik me niet zo heel druk maken, wel om het maximale koppel wat de motor voort kan brengen (alhoewel het een gerelateerd is aan de ander). Ik meen dat de geartronic ontworpen is om een koppel van maximaal 440 Nm te kunnen verwerken, wellicht dat de handbak wat meer koppel aankan.
Maar goed, de manier waarop je omgaat met zoveel koppel bepaalt, lijkt mij, ook de levensduur van het materieel.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”