Aankooptips XC70 MY2007

ducygne
Starter

Hallo, om te beginnen zal ik mij eerst voorstellen op dit forum. Ik ben Maurice, ben 45 jaar en woon samen met mijn vriendin en onze hond in een Vinexwijk in de buurt van Schiphol. In onze vrije tijd trekken we er graag met onze caravan op uit. Tot op heden ben ik fervent BMW-rijder. Op dit moment rij ik een 320 diesel automaat touring (E91) welke ik in augustus 2009 zelf uit Duitsland heb geïmporteerd. Ik rij deze auto alweer 5,5 jaar naar volle tevredenheid maar langzaam begint het toch weer te 'kriebelen' en ben ik mij aan het oriënteren. Omdat wij een wat hogere zit willen, is de keuze op dit moment de eerste interesse een BMW X3 of een Volvo XC70. Deze laatste auto is de reden dat ik mij heb aangemeld op dit forum.

Ik heb dit weekend voor het eerst met een XC70 gereden en wel deze: advertentie Marktplaats CX70

Wat mij opviel bij het rijden met deze auto is dat dit wezenlijk verschilt met mijn BMW. De Volvo deint meer en remt minder vertrouwt. Je merkt duidelijk dat je met een andere (grotere en zwaardere) auto onderweg bent. Aan de andere kant maakt de motor bij sterk optrekken een mooi geluid en is de zit perfect. Na deze proefrit heb ik een aantal vragen:

- klopt het dat bij een XC70 de remmen laat ingrijpen/je het rempedaal ver moet indrukken?
- hoe kan ik het beste controleren of de automaat nog goed is?
- wat zijn specifieke zaken waar ik bij een XC70 op moet letten?

De auto in kwestie is volgens mij een leuk aangeklede 'uitloper' d.w.z. dat deze ruim voorzien is van accessoires. Zo ver ik heb kunnen nagaan is het een Summum met season line, park assist achter, geïntegreerde telefoon en afneembare trekhaak. De auto is ca. de eerste 3,5 jaar in zakelijke eigendom geweest en hierna ca. 3,5 jaar in particuliere eigendom. Auto heeft dus pas 2 eigenaren gehad. Helaas is de auto na de eerste 2,5 jaar niet meer door de dealer onderhouden. Volgens het onderhoudsboekje is in 2007 de distributie plus waterpomp vervangen.

- Wat is jullie gevoel/idee bij deze auto?
- Hoe is de prijsstelling van deze auto?

Tot slot, is het verstandig om naar een goed aangeklede XC70 MY 2007 te kijken of is het raadzaam om naar de opvolger MY2008 op zoek te gaan?

Alvast bedankt voor jullie reactie, meedenken, etc.
1-wiel
4th Gear member

Nette auto, wat de remwerking betreft, hoort bij deze auto, mijn v70 remde ook zo, totdat ik rondom xc90 remmen monteerde, nu remt ie zoals dit caliber auto hoort te doen.
Prijs vind ik aan de hoge kant, al helemaal omdat het de meeneemprijs betreft.
Automaat hoort soepel te afschakelen zonder aschokken.
Draagarmen, vierwiel aandrijving zijn aandachtspunten.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Jers3n
5th Gear member

Ziet er op de foto's in ieder geval goed uit.
Prijs lijkt mij ook wat aan de hoge kant, zeker rekeninghoudend met de distributie riem (etc.) die normaal gesproken vervangen moet worden bij 180.000km, dat zal waarschijnlijk nog niet een 2e keer gebeurt zijn. Waarom is deze trouwens in 2007 vervangen?
Het deinen hoort ook wel een beetje bij de XC70, mijn ervaring is dat dat vooral bij het korte bochtenwerk, bebouwde kom, rotondes, goed te merken is. Op de hogere snelheden, snelweg etc., is het comfort weer uitstekend. Remmen heb ik geen problemen mee, bij de 'noodremingreep' die ik (gelukkig maar) 1x heb moeten maken werkte alles naar behoren. Al riep mij dochtertje dat ze dacht dat we over de kop zouden gaan.... hij duikt dus inderdaad wel in de veren. Verder rij ik, al zeg ik het zelf, redelijk anticiperend, waarbij ik met handbak wel makkelijker op de motor kan afremmen.

Verder vallen mij een aantal dingen op qua uitrusting, een standkachel is onderdeel van de seasons-line (of zou dat moeten zijn), deze staat niet in de advertentie, maar zou er natuurlijk wel op kunnen zitten. Zo niet, dan lijkt mij verstandig de ander zaken (naast het schuifkanteldak) van de seasons-line ff te checken.
Daarnaast zitten er de geperforeerd lederen pook en fijne sport stuur op, ook onderdeel van de de Design Sport line, al horen daar nog 17 inch Oreander velgen en een achterklep spoiler bij.

Hier is nog een prijslijst uit 2006 te vinden, die geeft wellicht nog wat meer inzicht in de opties, voor zover je die nog niet gevonden had dan.
Daarnaast zou ik een aankoopkeuring laten doen bij de dealer, geeft wellicht meer duidelijk over de technische staat, en die kan aan de hand van het VIN-nummer ook achterhalen welke opties er (affabriek) op zitten. (En ook een KM-stand check, niet dat deze niet zou kunnen kloppen)

Iig succes met de verdere aankoop/zoektocht.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
elmarconi
1st Gear member

Deinen, als ik Howard mag geloven is het beste van de dempers er wel af na zo'n 150dkm.

Ik heb nooit een nieuwe XC gereden, hou wel een beetje van comfort. Een bochtenridder is het zeker niet.
2006 XC70 2.5T Summum Barentz Blue
passenger
3rd Gear member
Contacteer:

Lijkt wel op de mijne, aanrader dus! Waarom? XC is gewoon een zalige auto voor langere stukken, motor heeft nooit te kort en is naar verhouding best zuinig. Zoals aangegeven GEEEN bochtenwonder, rechtuit gaat-ie een stuk lekkerder. Maar dat went heel snel. Remmen doet-ie als de beste, kan alleen stevig duiken met de neus, vanwege de hoge positie. Heeft me al 2x positief verrast met goed, direct remmen. Wat dat betreft inderdaad heel andere auto dan zo'n lage BMW.

Wat aandachtspunten betreft, is veel over vermeld in het algemeen op het forum. De Geartronic moet goed aanvoelen, zegt men. Wordt veel negatiefs over gezegd, maar ik heb toch de indruk dat-ie echt niet slecht, hooguit wat verouderd ten opzichte van andere merken. Maar wel zeer betrouwbaar, heb er een paar keer mee gereden, niet verkeerd.

Prijs is best pittig, maar het is wel best goed aangeklede dame.

Als er inderdaad ook een standkachel in zit ben ik jaloers. Is na te gaan door eens door de meldingen in de boordcomputer te gaan, draaiwieltje aan linkerpook aan het stuur.

En de 2008? Tja, uitproberen? Zal vast duurder zijn.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
VPI
1st Gear member

Prijs is uiteindelijk wat je er op toe moet leggen, in het verleden meegemaakt dat een auto bij de dealer goedkoper was vanwege een veel betere inruilprijs.
ducygne
Starter

Dank voor jullie reacties! Goed te lezen wat de ervaringen zijn van de Volvo-gebruiker. Ik ben er inmiddels wel achter dat BMW en Volvo totaal niet te vergelijken zijn. Misschien hooguit voor wat betreft degelijkheid.

Ik begrijp van jullie dat de Geartronic automaat anders is dan de ZF-automaat van mijn BMW. Overeenkomst is wel dat ze allebei 6 versnellingen hebben en eventueel met de hand zijn te schakelen. Ik zal nog eens met de auto gaan rijden (en ook langer) om de automaat goed uit te proberen. Als ik het doe, wil vooraf wel een aankoopkeuring door de Volvo-dealer uit laten voeren. Dan weet wat de technische van de auto vinden en wat er eventueel aan mankeert en/of binnenkort aan staat te komen. Hiermee kan ik dan ook rekeninghouden bij het onderhandelen.

Wat mij opvalt is dat jullie de auto stevig aan de prijs vinden. Ikzelf krijg de indruk dat deze wel redelijk is gezien het bouwjaar, kilometerstand en rijke uitrusting. Ik vind persoonlijk nl. dat de meeste XC's vrij prijzig zijn gezien bouwjaar en kilometerstanden. Ik ben het wel met VPI eens dat het uiteindelijk gaat om hoeveel je bij moet betalen.

@Jers3n en @passenger: De auto heeft inderdaad parkeerverwarming/standkachel:) Ik heb dit gecheckt bij de proefrit. Dit was indertijd onderdeel van het Season-pakket, o.a. schuifdak en parkeerverwaming voor 'slechts' € 990,-. Losse waren dit opties van € 1.745,- voor het schuifdak en € 1.700,- voor de parkeerverwarming. Onbegrijpelijk dat indertijd niet iedereen heeft gekozen voor dit comfortverhogende pakket.

@Jers3n: Goede opmerking over de Design Sport Line. De auto heeft inderdaad een geperforeerd sportstuur en handremgreep. Daarnaast heeft de auto ook de speciale watch-dial instrumentenpaneel met metaalkleurige schaalaanduiding. De 17 inch Oreander velgen en de dakspoiler mist de auto. De velgen kunnen een keer gewisseld om de een of andere reden. Het ontbreken van de dakspoiler vind ik vreemder. Dat zou erop kunnen duiden dat de auto achterschade heeft gehad waarbij er geen nieuwe dakspoiler is teruggeplaatst. Als ik een aankoopkeuring laat doen, zal ik vragen hier extra op te letten.

Zal kijken of ik dit weekend nog een aantal andere XC's kan bekijken en een proefrit mee kan maken zodat ik goed vergelijkingsmateriaal heb. Ik hou jullie op de hoogte.
MN-NL
5th Gear member

Of de koper heeft destijds alleen voor een geperforeerd stuur + pook geopteerd?

Prijslijst 2007:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 202007.pdf

Ik mis trouwens de XC mattenset, kan ook zijn dat die ooit vervangen is maar dan zou je in de kofferbak (geen foto...) wel die mat met die mooie grove structuur moeten vinden?

Verder mooie auto inderdaad, check vooral op distributie want ik kan me niet voorstellen dat die in het jaar van aankoop vervangen is, en niet ergens rond de 180.000 km (voorschrift bij deze - iets eerder is prettig :-) ). Prijs is op handelaarsniveau, dit soort bakken rijdt erg prettig (I know....) maar is niet courant vanwege de hoge gebruikskosten. Onderhandelen dus! Volgens Zomoto heeft hij inderdaad 2 eigenaren gehad maar staat hij nu sinds begin dit jaar bij de 2e handelaar, heeft daarvoor ook al ruim 3 maanden ergens te koop gestaan. Zegt overigens niets over de kwaliteit van de auto maar meer over de verkoopbaarheid op dit moment ;-)
sbv
6th Gear member

Kijk ook even goed naar roestvorming achter de deurrubbers van de achterporieren aan de bovenzijde.

Een XC rijdt lekker.

Een summum sports kan je ook herkennen aan Four-C erop.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Jers3n
5th Gear member

sbv schreef:......

Nope, Four-C was/is onderdeel (samen met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) van de 'Active Driving Line', en was natuurlijk ook als losse optie te bestellen.

Wij hebben namelijk een Summum met de Design Sports Line (en zelfs de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, werkt prettig) maar geen Four-C.
Vind ik niet erg, ben erg blij met de (standaard) nivomats.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Tsjemp
3rd Gear member

Let er op dat de auto zn beurten op tijd gehad heeft. Voor deze motor is het 30K interval al aan de lange kant. Er overheen gaan is dodelijk. De motor moet stationair mooi rond lopen en niet zagen als een scheepsmotor. Er is veel geschreven over de 185 PK D5.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
BlackcurrantV70
7th Gear member

Mijn schoonvader heeft tussen 2004 en 2013 een XC70 D5 gereden en heeft dus verleden jaar gewoon terug een XC70 gekocht, zegt genoeg.

Ik heb inmiddels ook een XC70 uit 2012 en ik kan bevestigen dat het model vanaf 2008 een stuk minder deint dan het vorige model.
Het deinen kan je eventueel verminderen door bvb 18" velgen te plaatsen, maar verwacht geen klaverbladracer zoals een BMW, daar is de auto (bewust) niet voor gemaakt.

Maar elke XC70 is comfort met de grote C !
Ik heb 2 jaar XC60 gereden en kon echt niet wennen aan de toch wel hardere ophanging en dus uiteindelijk ingeruild voor een XC70.

De mijne was een ex-Volvocars Gent directiewagen, met select garantie, 2 jaar oud, 60k km en gekocht voor de helft van de nieuwprijs...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
sbv
6th Gear member

Jers3n schreef:
sbv schreef:......

Nope, Four-C was/is onderdeel (samen met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) van de 'Active Driving Line', en was natuurlijk ook als losse optie te bestellen.

Wij hebben namelijk een Summum met de Design Sports Line (en zelfs de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, werkt prettig) maar geen Four-C.
Vind ik niet erg, ben erg blij met de (standaard) nivomats.
Je hebt gelijk bij een modeljaar 2007. Ik heb een MY06 V70 gehad met Summum sports pakket erop en een vriend van mij een MY05 XC70 met summum sports pakket. Nadien is het active driving line geworden

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
peter geurts
2nd Gear member

Ik zou de BMW kopen
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
XC70D5
2nd Gear member

Zie PB :) Gewoon doen!
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
peter geurts
2nd Gear member

Ik leest niets meer over wat het is geworden ?
Dus ik denk een BMW
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
CROSSING COUNTRIES
2nd Gear member
Contacteer:

Ontzettend weinig beenruimte achterin en ik ben bang dat je na een jaar spijt krijgt dat je het nieuwe type XC70 toch stukkie mooier vindt. Diegene die de nieuwe niet kunnen betalen zullen het niet met mij eens zijn. Ik zeg: spaar ff door, evt een PL-etje bij de RABO, kan jou het schelen. Je bent 45 en je leeft maar 1X...swøh!
MN-NL
5th Gear member

CROSSING COUNTRIES schreef:Ontzettend weinig beenruimte achterin en ik ben bang dat je na een jaar spijt krijgt dat je het nieuwe type XC70 toch stukkie mooier vindt. Diegene die de nieuwe niet kunnen betalen zullen het niet met mij eens zijn.
Wat een kul! En jij maakt je in een ander topic druk over de GT? Koop een nieuwe XC90 dan! Een GT vervangen kost, in jouw belevingswereld, MAAR drieeneenhalve rug......
CROSSING COUNTRIES schreef:Ik zeg: spaar ff door, evt een PL-etje bij de RABO, kan jou het schelen.

(laat iedereen voor zichzelf de budgettaire afwegingen maken en bepalen hoeveel van zijn geld hij/zij aan autorijden wenst uit te geven :'( )
valser
2nd Gear member

'diegene die de nieuwe niet kunnen betalen'; dat is mij in ieder geval te kort door de bocht; vanuit een Volvo-liefhebberij die al zeker ruim 3 decennia beslaat kan ik zeggen dat ik de XC70 van de 'N' serie een stuk mooier en stoerder vind dan de 'NN'. De XC is wel een stuk beter te pruimen dan de gewone V70nn, wat in mijn ogen een heel anonieme auto is met een heel laag 'Volvo'-gehalte. De plastic onderdelen en de AWD van de XC70nn kunnen echter maar ten dele het armzalige ontwerp verhullen dat eronder ligt. De 'Ford' V70 is naar mijn idee een ontwerp waarbij je de kostenbesparingen duidelijk kunt herkennen, ook in de eenvoudige vorm.
Dat maakt het overigens niet onmiddellijk tot een slechte auto, en ik denk dat diegenen die beweren dat de nieuwe strakker 'ligt' gelijk hebben.
Maar het is qua totaalbeeld zeker geen uitgemaakte zaak dat een liefhebber bij voldoende financiën zeker de nieuwe mooier vindt.
Wat mij betreft dus eerder het tegendeel, en je rijdt nog goedkoper ook, met enig geluk. (afschrijving!)
Technisch lees ik ook nare verhalen over de huidige series Volvo, dus dat is ook al geen argument.
CROSSING COUNTRIES
2nd Gear member
Contacteer:

Kortom je hoort het: Niet doen, doorsparen!
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”