Tips volvo V50 2.0d kopen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
jurgenjurgen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.02.2015 - 13:45

Geachte dames en heren,

Mijn naam is Jurgen, ik volg dit forum nu al een tijdje. Ik wil een volvo v50 kopen, een twee liter diesel. Mijn budget laat toe dat het er eentje uit 2005/2006 wordt met 200.000/250.000 op de teller.

Nu zou ik graag van jullie wat tips krijgen waar ik opmoet letten bij aanschaf van mijn nieuwe auto.

Tot zover heb ik via het forum het volgende al geleerd:
- een D5/T5 is beter.
- het 1.6 dieselblok is zuiniger maar daar gaat meer aan kapot.
- de 240.000km beurt is een van de duurste beurten van een Volvo.
- een hoge kilometerstand is niet perse een probleem, als de auto dealer onderhouden is.

Alle tips zijn welkom!

Ik heb ook een vraagje:
- in een advertentie zag ik staan dat rond de 250.000km de koppeling en drukgroepen vervangen moeten worden, maar daar staat toch helemaal geen maximum kilometers voor?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp,

Jurgen
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Heel simpel: als je zo'n ding wilt kopen en het is de bedoeling daar een poos mee door te rijden:

* D5 of 2.0 D
* DOOR EEN VOLVO-DEALER EEN GOEDE AANKOOPKEURING LATEN DOEN!

Als voorbeeld: Collega van mij heeft net een 1,6D gekocht en door een dealer een aankoopkeuring laten doen. Auto is van 2011 maar desondanks bleken er TWEE VERSTUIVERS slecht te zijn en moesten even vervangen worden. En dat soort zaken zit je, indien voor eigen rekening, niet op te wachten.

Koppeling/vliegwiel is zelfde verhaal maar wat niet kapot is hoeft niet gerepareerd. Wees wel allert mocht er een trekhaak onder zitten.

En last but not least: Laat goed checken of de auto niet door één of andere fietsenmaker is "getuned". In dat geval: staan laten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jurgenjurgen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.02.2015 - 13:45

Dankjewel voor je snelle reactie.

Ik wil sowieso een originele, fijn om te lezen dat de 2.0d goedgekeurd is :)

Ik snap alleen de link vliegwiel/koppeling en de aanwezigheid van de trekhaak niet zo goed, wat hebben die met elkaar te maken?

Dank.
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Meer gewicht is meer stress op de koppeling en drukgroep.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
jurgenjurgen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.02.2015 - 13:45

O ja, tuurlijk. Dankjewel!
...

Met die km-standen valt en staat alles met de onderhoudshistorie van de auto. Zelfs al heeft de auto netjes alle beurten gehad, meestal zitten er zo rond de 220.000 wel grote reparaties aan te komen. Verstuivers is inderdaad een punt om goed op te letten, net als koppeling en vliegwiel, schokbrekers en draagarmen. Houdt er gewoon rekening mee dat wat nog niet vervangen is, alsnog op korte termijn aan vervanging toe zal zijn.

Met dat in het achterhoofd kan het soms verstandiger zijn om een V50 met 250.000 of 260.000 km te kopen, in plaats van een met 230.000 km. Dit omdat bij deze dan vaak al een aantal van de aangedragen punten vervangen zijn. Ook heb je de 240.000 km beurt dan al gehad.

Het advies om de 1.6D te laten staan ben ik het grotendeels mee eens, al is de 2.0D ook niet heilig. De 1.6D is door de constructie gewoon gevoeliger voor problemen. Maar als je een goede weet te vinden, zijn het best fijne en soepelere motoren. Persoonlijk vind ik alleen het vermogen tekort schieten. In de aanloop naar de aanschaf van mijn V50 heb ik met veel verschillende 2.0D's gereden, waarvan een aanzienlijk aantal met een km-stand binnen jouw budget. Bij het merendeel was er altijd wel iets aan de hand (de leukste: starten en de hele showroom stond vol met witte rook en vervolgens constant pingelen, maar stug volhouden dat de verstuivers in orde waren). Er staan er veel te koop met rond de 235.000 op de teller. Weggedaan met het idee dat de dure 240.000 beurt er aan komt en daardoor zie je soms ook al besparingen bij de 220.000 beurt. Houdt bij deze km-standen gewoon rekening met bijvoorbeeld 1000 euro extra uitgaven om de auto in goede conditie te krijgen of onverwachte onkosten. Gezien de km-stand zal je niet shoppen bij een Volvo dealer en garantie op auto's met deze km-standen is vaak maar beperkt.

Een D5 is niet perse beter (wel leuker!). De euro4 D5 heeft ook z'n problemen waardoor je portemonnee leeg kan raken en is in aanschaf en gebruik sowieso duurder. De 2.0D is de verstandigere keuze.
Gebruikersavatar
foxtrot
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23

Denk ook aan de roetfilter. Deze moet bij +/- 240k vervangen worden. Dat maakt o.a. de 240k onderhoudsbeurt duur, samen met de distributieriem.
Ik ben zelf nu 4 jaar in het bezit van 2.0D en deze bevalt goed. De auto gekocht met 125k en nu staat er 240k op. Ik heb zelf de roetfilter laten verwijderend en de egr uitgeschakeld waardoor de auto nog beter rijdt.Over dit onderwerp is genoeg te vinden in dit topic.
Zoek een mooie luxe exemplaar, high preformance audio en navigatie enz..

succes
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
RonDekkerV50
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.01.2015 - 16:49

Controleer goed het olie peil. En kijk ook of het niet te dun is.
Ik was het door me enthousiasme vergeten maar bleek achteraf te hoog door een niet goed werkende roetfilter.

Succes met de aankoop.
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Hoe zie je als de olie te dun is?
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
bashe
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.01.2015 - 12:50

Ik heb een 1.6d net gekocht, met 243.000km op te teller en nieuwe distributie gehad bij 230.000. Bij 253.000 moet hij weer (bijna) en zal ik wel even goed alles nalopen en hier plaatsen wat ermee was.

Overigens zijn ook veel problemen aan de 1.6d te verwijten aan het snelle rijbedrag van de bekende Volvo rijder ;-)... ik schakel de eerste 2km bij koude start namelijk voor 2000 toeren en laat de auto altijd nog even 20sec draaien voordat ik hem uitzet. Ik behandel hem netjes,... dat scheelt een hoop. Al heb je altijd standaard onderhoud, wat ook gewoon kostbaar is, maar bij een Audi nog meer. ;). Een voordeel is dat de 1.6d goedkoper in de wegenbelasting is en ook zuiniger, ik rij 4,7l op 100km gemiddeld. Daar ben ik best blij mee met mijn 1000km per week die ik nu rij.

MAAR, mijn volgende wordt wel een keer de D5, puur omdat vermogen gewoon lekker is en het is een heerlijke motor.
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Om de olie te controleren is de makkelijkste manier even de peilstok eruit, met je duim en wijsvinger de olie eraf strijken. Goed ruiken of de olie naar diesel ruikt. Zo ja, dan is de olie verzadigd met diesel. Daarnaast de olie nog even tussen duim en wijsvinger wrijven. Als het na een paar seconden stroef gaat, is er een verminderde mate van smering. Dit duidt ook op een verhoogde mate van diesel in de olie.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
jurgenjurgen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.02.2015 - 13:45

Dankjewel heren!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”