Geus schreef:.....
Qua filters ben je volgens mij beter af met een fabrieksfilter die regenereert, dan met een retrofit die om de zoveel kilometer vervangen moet worden. De diesels worden inderdaad blij als ze regelmatig goed warm worden gereden.
Waarom zou een retrofit filter om 'de zoveel km' vervangen te worden? De kans op vervanging is m.i. niet veel groter als een vervanging of andere kostenpost bij een affabriek filter. Immers retrofit filters regenereren ook, en veel meer/vaker dan affabriek filters zonder extra toevoegingen (bv diesel of regeneratievloeistof) dus er blijft ook geen tot weinig onverbrandbare as achter. Door de toegepaste materialen, die als katalysator voor de roetverbranding werken, regenereert zo'n filter bij veel lagere temperatuur (vanaf ca 250 graden, wat in het uitlaatsysteem vrij snel bereikt wordt). Maar retrofit blijft een zgn. half open systeem dat nog steeds een aanzienlijk deel roet doorlaat, meer dan de 5mg/km uit de nieuw aangekondigde regels.
Grootste nadeel tov een affabriek filter is dan ook het punt uit de bovenstaande post, de beperkte (boetevrije) toegang tot binnensteden en de extra aangekondigde wegenbelasting. Al weegt dat laatste, gemiddeld geschat op €250, m.i. niet op tegen de extra kosten, bv afschrijving, voor een recentere vergelijkbare auto met affabriek filter. In ieder geval niet als je nu al een auto zonder affabriek filter bezit, wellicht dat verschil nu bij aanschaf te overzien is.