Hoog verbruik op gas

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Mijn 440 1.8 op lpg verbruikt naar mijn mening te veel gas. Heeft iemand een idee hoe dit bijgesteld kan worden, daar hij geregeld wordt via een computertje op de middenconsole oner het dashboard, die comp regeld ook de tankmeter.

Groeten Rene
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Wat gebruikt ie dan en wat is je rijgedrag? normale LPG of g3 installatie?
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

1 op 8 a 9, normale rijstijl 120 op snelweg, G3 installatie.

Groeten Rene
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

YannickvanRooyen schreef:normale LPG of g3 installatie?
wat is het verschil?.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

1 op 9 op gas vind ik niet te veel...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

1 op 9 is niet echt te veel maar het kan wel zuiniger.
1 op 11 indien het een 1.8 betreft. Maar dan moet je wel veel snelweg en rechte 80 km wegen hebben.

En voor Ludo.
een LPG G3 installatie is in de 400 serie een 1e fase LPi installatie.
Een normale LPG installatie kon daarin niet voor het predikaat G3 (belastingvoordeel) in aanmerking komen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

V480-V40 schreef:

En voor Ludo.
een LPG G3 installatie is in de 400 serie een 1e fase LPi installatie.
Een normale LPG installatie kon daarin niet voor het predikaat G3 (belastingvoordeel) in aanmerking komen.
jawel hoor, als je motor voldoet aan de europese richtlijn EG 94/12 kom je in aanmerking voor de G3 regeling.
dan kan er dus een G3 installatie (wat eigenlijk betekent een lpg installatie van de 3é generatie) in.
een gasinjectie of zelfs een AMS is dan ook mogelijk.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ludo,
Je hebt gelijk over de regeling.

Maar ik kon met mijn niet LPi installatie geen G3 erkenning krijgen in de 440 van '95. Terwijl dit wel een moderne LPG-installatie was voor zijn tijd.
En ik bedoel met LPi dus 1e generatie LPi. (in plaats van fase)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
JRS2K3
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 14.09.2006 - 15:52
Locatie: Wolvega

ik rij met een gewone gas installtie geen lpi of g3. Rij gemiddeld 1 op 9
Volvo V70R 2004 Titanium Grey / RVS maatwerk FDF Uitlaat / FMIC Aluminium Intercooler
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Met mijn 440 Turbo en LPI rij ik zonder problemen 1 op 9. Dit is met veel stadskilometers.
Afgelopen zomer op en neer naar Spanje met 140-150 op de cruisecontrol, airco aan en gemiddeld 1 op 12.
Normaal haal ik in het voorjaar/najaar met gewoon rijden (50-50 stad-snelweg, snelweg:140km/u) 1:10.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ludo schreef:
YannickvanRooyen schreef:normale LPG of g3 installatie?
wat is het verschil?.
G3 wordt onder druk ingespoten, normaal niet. (of was dit alleen bij LPi?)

Ander verschil is dat G3 door een computer gestuurd wordt, net zoals normale injectie. Dit resulteerd ook in betere prestaties op gas dan met een normale installatie.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

YannickvanRooyen schreef: G3 wordt onder druk ingespoten, normaal niet. (of was dit alleen bij LPi?)

Ander verschil is dat G3 door een computer gestuurd wordt, net zoals normale injectie. Dit resulteerd ook in betere prestaties op gas dan met een normale installatie.
jij mag het jaartje overdoen op de schoolbank. :wink:
Ludo schreef: ...een G3 installatie (wat eigenlijk betekent een lpg installatie van de 3é generatie)...
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ludo schreef:
YannickvanRooyen schreef: G3 wordt onder druk ingespoten, normaal niet. (of was dit alleen bij LPi?)

Ander verschil is dat G3 door een computer gestuurd wordt, net zoals normale injectie. Dit resulteerd ook in betere prestaties op gas dan met een normale installatie.
jij mag het jaartje overdoen op de schoolbank. :wink:
Ludo schreef: ...een G3 installatie (wat eigenlijk betekent een lpg installatie van de 3é generatie)...
3e generatie, andere onderdelen, andere techniek, andere inspuiting ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/LPG_%28bra ... stallaties
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

YannickvanRooyen schreef:
3e generatie, andere onderdelen, andere techniek, andere inspuiting ;)
<zucht...>
welke andere techniek en/of onderdelen heeft een AMS installatie dan volgens jouw?.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hmm, nadeel van met een half oog lezen ;) Na wat research is een LPi installatie (5e generatie volgens wiki) anders dan een andere normale installatie, en heeft als gevolg daarvan hoger verbruik.

Enige verschil tussen een g2 en g3 is denk ik wat electronica dus ;)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

YannickvanRooyen schreef: Enige verschil tussen een g2 en g3 is denk ik wat electronica dus ;)
daar komt het ongeveer op neer ja, meer bepaald de computer.
een G3 systeem is een zelflerend systeem.
die computer zorgt er dus voor dat de toevoer van lpg naar de cylinders continu word geoptimaliseerd aan de hand van de gegevens afkomstig van de benzine computer.
elk G3 systeem heeft ook een OBD (On Board Diagnostics), zodat dit uitgelezen kan worden tijdens problemen, net zoals de originele computer van de auto dat heeft.

5é generatie is ook niet correct, het systeem is 5x verbeterd maar daarom geen 5é generatie systeem.
G4 is nog niet (of net) op de markt. (zelfde systeem als G3 maar individuele inspuiting van de cylinders.
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Mijn LPI installatie heeft ook gewoon 4 injectors voor inspuiting. Iedere cilinder eentje. Of bedoel je dit niet Ludo?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

niet helemaal.
dat iedere cylinder een injector heeft is normaal, bij G4 zal dat ook zijn.
bij G3 word voor iedere cylinder dezelfde hoeveelheid lpg ingespoten. (waardoor het iets hoger verbruik)
bij G4 is dat niet het geval, daar word iedere cylinder apart ingespoten.
d.w.z. dat als bv cylinder 2 minder lpg nodig heeft dan cylinder 4 zal de computer dus cylinder 2 van minder lpg voorzien dan cylinder 4.
dit gaat in principe hetzelfde als de benzine inspuiting.


<edit> typefoutje
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”