Thuiskomer en AWD

MN-NL
5th Gear member

Zolang je met die thuiskomer doet waar ie voor bedoeld is (dus thuiskomen, met beperkte snelheid - dat mag ook naar je vakantiebestemming, de dichtstbijzijnde camping of bandenboer zijn) gaat er echt niets stuk. Als je denkt 'ach daar kan ik de laatste 837 km naar huis wel mee redden' dan zou het zomaar eens kunnen dat er daarna nog steeds niets stuk is maar krijgt alles wel het karakter van 'experiment - break down test' ;-). Met die instelling had je de lekke band ook pas na een half uur in de gaten waarschijnlijk....

Wel de thuiskomer achter monteren (dus evt normaal wiel van achter naar voor zetten).

Die bandenreparatiesetjes zorgen voor 1 ding en dat is dat de band daarna zeker niet meer gemaakt kan worden (en dat je velg aan de binnenkant vol plakkerige troep zit). Niet mijn ding in ieder geval.
Jers3n
5th Gear member

Buiten dat ik dus niet meteen bang ben dat er direct iets kapot gaat, bij een Haldex systeem dan, ben ik wel in de veronderstelling (en wellicht ten onrechte dus) dat er altijd 5-10% (5 of 10% wordt beiden vermeld) van de aandrijfkracht naar achter gaat en dat het Haldex-systeem, zeker vanaf generatie III, iets geavanceerder werkt dan alleen maar schakelen bij (dreigend) grip verlies van de voorwielen. Dus dat de aandrijving naar achter, zoals Blackcurrant al noemt, in bepaalde 'standaard' situaties al verhoogd wordt, afhankelijk van bv. snelheid, stuurhoek, etc.
Ik blijf het vreemd, of op zijn minst opmerkelijk, vinden dat de eerder genoemde zo sterk afwijkende maat reservewiel geleverd wordt op de XC70.
Door het verschil in omtrek en dus aantal omwentelingen 'denkt de auto' dat er aan één van de assen een wiel slipt. Dat zullen de systemen trachten bij te regelen lijkt me, maar of en, zo ja, hoe dat gebeurt weet ik zo ook niet. Vandaar ook mijn vraag aan M@rcel of hij dan enig idee heeft hoe dat uitschakelen zou kunnen gebeuren. Wat hij nu omschrijft is hoe het systeem werkt, al dan niet met permanent een minimaal % aandrijving naar achter, zal dat m.i. ook met een gemonteerd reservewiel zo werken, de auto 'weet' immers niet dat die er op zit.
Ik kan me nog wel voorstellen dat er inderdaad verschil zit in het voor of achter monteren van de spare, maar ook daarvoor geld dat er verschillende scenario's voor te stellen zijn mbt de reactie van de systemen in de auto hierop.

Bv bij voor monteren spare; auto registreert slip van een van de voorwielen (ik neem aan dat de systemen in de auto weten hoeveel afwijking, binnen een bepaalde bandbreedte, in het aantal omwentelingen voor mogen komen tussen de voor wielen onderling bij het sturen met een bepaalde stuurhoek)*, en zal meer aandrijfkracht naar achteren sturen. Dat lijkt me op zich niet heel problematisch bij de voorgeschreven beperkte snelheid, al zal de tractioncontrol/DSTC wellicht ingrijpen als dan nog er te veel slip is.

Bv bij achter spare gemonteerd; auto registreert slip, *(zelfde opmerking hier), van een van de achterwielen bij minimale (of geen aandrijving) naar achter, dat is natuurlijk erg vreemd, hoe gaan de systemen hier op reageren? Minder aandrijving naar achter gaat niet, zal de tractioncontrol/DSTC hier dan op ingrijpen? Ik weet het niet.

Maar goed, het zijn maar mijn bedenkingen hierbij, wellicht maak ik daarin een denkfout, (of was dat denken al de fout :D :D ) dat kan natuurlijk, maar het lijkt mij, ook voor de voorgeschreven 'zo kort mogelijke afstand' met max 80 km/h verre van ideaal.
Ik zou het dan ook wel een zwakte bod vinden als alleen maar voor deze maat gekozen is omdat de 'eigenlijk wel kloppende maat' niet in de daarvoor bestemde bak onder de bagageruimte zou passen....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
M@rcel
6th Gear member

Ik heb een 18" thuiskomer erin liggen.
Jers3n
5th Gear member

Komt die wel 'overeen' met je normale wielmaat (omtrek)?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
M@rcel
6th Gear member

Yep, speciaal een thuiskomer gezocht met de juiste omtrek die om mijn remschijven past.
Hertoghendrik
1st Gear member
Contacteer:

Ik ben geen automonteur maar mechanisch gezien zal het niet veel uitmaken dat er een thuiskommer onder zit. Het differentieel dient hiervoor. Stel auto rijdt in een bocht, het buitenste wiel maakt meer omwentelingen als het binnenste wiel en toch worden beide aangedreven.

Met de thuiskommer komt dat denk ik op hetzelfde neer alleen ik kan mij bedenken dat in deze moderne tijd waarbij alles gestuurd wordt door processoren, bijv. tractiecontrolle misschien wel van de kook raken en elke keer ingrijpen, maar dit is voor mij gissen. Zelf rij ik geen AWD.

Groeten Paul
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”