Ik heb me een beetje ingelezen en zie toch wisselende verhalen op diverse fora als het gaat om het verbruik van de S60 2/4D.
Het is voor mij de 1e keer dat ik VOLVO rij en moet zeggen dat ik helemaal om ben!
Ben nu een trotse bezitter van een zwarte S60 2.4D Geartronic uit okt 2005 , met half leder interieur.
Ik heb dit beestje gekocht met 230 dkm op teller en goed onderhouden door een Volvo handelaar in de buurt van Groningen.
Het eerst wat me opviel bij deze auto is dat ie mega lekker op de weg ligt en super rijd in tegenstelling tot de Volkswagens die ik heb gehad. Echter is er 1 ding wat mij steeds bezig houd en dat is het hoge verbruik (naar mijn gevoel dan hé).
Ik ben iemand die redelijk spotief rijd maar op weg naar werk zoveel mogelijk cruise control gebruik.
Meestal rijd ik 120-130 en ik denk gezien de gehele week dat ik max 90 km binnen de bebouwde kom rijd.
Na elke tankbeurt check ik een beetje hoeveel km's ik gereden heb in verhouding tot mijn gemiddelde verbruik volgens BK.
Ik heb nu een aantal keer een gemiddelde gehad (ik reset alle gegevens telkens bij elke tankbeurt zodat ik het gemiddelde heb van die tank) van 5.8/100l - 6.1/100 l.
Met een tank van 70L zou je zeggen dat je dan 70/6.1*100 = 1147km.
Ik haal dit bij lange na niet, ik heb een keer zelfs doorgereden nadat mijn lampje van de tank ging branden en toen haalde ik ook maar net 850 km. Ik vind het vreemd dat ik volgens mijn eigen gemiddelde verbruik veel minder km's rijd op een volle tank.
Iemand enig idee waar dit mee te maken kan hebben?
Maand geleden heb de auto een beurt gegeven; alle luchtfilters , olie filter incl olie, brandstof filter en vloeistoffen vervangen.
ik wil binnenkort mijn automaatbak preventief gaan powerflushen...misschien dat het ook helpt tegen mogelijk hoger verbruik.
ik ben echt zoekende en hoop dat het voor iemand hier herkenbaar is.
Misschien moet ik me erbij neerleggen dat ik gewoon niet meer dan 850km op een volle tank haal haha.
groeten Sam
Hoog verbruik 2.4D 2006
- riffii
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
de verbruikswaarden zijn die van de board computer of echt het aantal kilometers delen door aantal getankte liters ? De boardcomputer wil nog wel eens redelijk afwijken.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- riffii
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43
Het gemiddelde heb ik gewoon van mijn boardcomputer. De rest van de rekensom heb ik zelf gemaakt.
Als je het gemiddelde weet wat je gereden hebt gedurende de volle tank kun je op basis van de gereden km's het uitrekenen lijkt mij.
Ik zit er met mijn berekening bijna 400km onder wat ik theoretisch gereden zou moeten hebben met het gemiddelde wat de voardcomputer aangeeft.
Ik vind het nogal wat... Dus ik probeer te achterhalen waar her aan kan liggen.
Binnenkort powerflushen ( preventief ) en wellicht dat het wat uit gaat maken.
Die magische flesjes om injectoren etc te reinigen geloof ik niet in ( paarse flesjes verkrijgbaar bij tankstations)
Als je het gemiddelde weet wat je gereden hebt gedurende de volle tank kun je op basis van de gereden km's het uitrekenen lijkt mij.
Ik zit er met mijn berekening bijna 400km onder wat ik theoretisch gereden zou moeten hebben met het gemiddelde wat de voardcomputer aangeeft.
Ik vind het nogal wat... Dus ik probeer te achterhalen waar her aan kan liggen.
Binnenkort powerflushen ( preventief ) en wellicht dat het wat uit gaat maken.
Die magische flesjes om injectoren etc te reinigen geloof ik niet in ( paarse flesjes verkrijgbaar bij tankstations)
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat ligt vooral aan het feit dat de BC gewoonweg veel te optimistisch is, dat is geen realistische waarde om mee te rekenen.
Onze BC geeft nu, na weet ik veel hoeveel 1000 km's, een gemiddelde aan van 7,0 L/100km, dat is mooi, maar over de laatste 100.000km kom ik op een nagerekend gemiddelde (met Roadtrip-app) van 7,65 L/100km (1 op 13,05). Theoretisch zou ik volgens de BC met 68 L (onze tankinhoud) dus ca 975 km ver komen, op basis van het praktijk gemiddelde komt dat neer op 888 km. En afhankelijk van de laatste 30 gereden km's geeft de BC een actieradius aan van tot wel 1200 km of meer na het voltanken, dat is ook mooi, maar dat haal ik normaal gesproken natuurlijk nooit. Gemiddeld tank ik, zo schat ik in, ca. 60 L over 750-850 km waarbij ik meestal tank voordat het lampje aan gaat, en vanaf dat moment kan ik normaal gesproken nog ruim 100km rijden (na 'meer dan 30km op de snelweg' gaat het lampje aan met nog 150-170 km te gaan), er zou dan nog ca 8 liter brandstof in moeten zitten.
Daar komt nog bij dat je de tank nooit helemaal leeg rijdt, en er m.i. meer in gaat (incl vulpijp) dat in het instructieboekje staat.
Mijn best gemiddelde is overigens 1 op 16,04, na 960 km op 1 tank, 59,91 liter getankt. De meeste km op 1 tank 962 (op 65.5 liter), meeste liters in een keer getankt is 67,41 liter na 840 km.
Met een XC70 D5 AWD handgeschakeld met een redelijk normale rijstijl, zeker geen fluwelen rechter voet. Vlot rijden/optrekken maakt erg veel verschil, hard(er) rijden ook.
Onze BC geeft nu, na weet ik veel hoeveel 1000 km's, een gemiddelde aan van 7,0 L/100km, dat is mooi, maar over de laatste 100.000km kom ik op een nagerekend gemiddelde (met Roadtrip-app) van 7,65 L/100km (1 op 13,05). Theoretisch zou ik volgens de BC met 68 L (onze tankinhoud) dus ca 975 km ver komen, op basis van het praktijk gemiddelde komt dat neer op 888 km. En afhankelijk van de laatste 30 gereden km's geeft de BC een actieradius aan van tot wel 1200 km of meer na het voltanken, dat is ook mooi, maar dat haal ik normaal gesproken natuurlijk nooit. Gemiddeld tank ik, zo schat ik in, ca. 60 L over 750-850 km waarbij ik meestal tank voordat het lampje aan gaat, en vanaf dat moment kan ik normaal gesproken nog ruim 100km rijden (na 'meer dan 30km op de snelweg' gaat het lampje aan met nog 150-170 km te gaan), er zou dan nog ca 8 liter brandstof in moeten zitten.
Daar komt nog bij dat je de tank nooit helemaal leeg rijdt, en er m.i. meer in gaat (incl vulpijp) dat in het instructieboekje staat.
Mijn best gemiddelde is overigens 1 op 16,04, na 960 km op 1 tank, 59,91 liter getankt. De meeste km op 1 tank 962 (op 65.5 liter), meeste liters in een keer getankt is 67,41 liter na 840 km.
Met een XC70 D5 AWD handgeschakeld met een redelijk normale rijstijl, zeker geen fluwelen rechter voet. Vlot rijden/optrekken maakt erg veel verschil, hard(er) rijden ook.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- riffii
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43
Okay dus de 6.1 / 100l die mijn BC aangeeft is onrealistisch.. Het is wel flink misleidend.
Misschien moet ik maar gewoon accepteren dat ik max 800km haal op ca. 65 liter.
Bedankt voor je uitleg jersen
Misschien moet ik maar gewoon accepteren dat ik max 800km haal op ca. 65 liter.
Bedankt voor je uitleg jersen
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10714
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Keerls,
Mijn ex V70 uit 2005 ook 2.4D GT verbruikte genoeg. Auto werd altijd rondom de kerk gebruikt en had een hoog verbruik. Zeker in vergelijk met mijn 2.0 TDI Passat uit die tijd. Rondom de kerk had ik een verbruik van ca 10/11 km p/ltr diesel. Op de lange weg bij 130/140 een verbruik van ca 13-15 km per liter diesel. Met de Knaus erachter op de Deutsch Autobahn 110 km/h wel ca 8 km op een liter diesel.
Auto werd gebruikt op vaak kleine stukken. Ca 30 km en weer terug of alleen in het dorp enzo. Let wel dat de muziek vd 5 cylinders jouw rechtervoet ook beïnvloeden. Beetje hoger verbruik na ja swah hetzij zo.
Mijn ex V70 uit 2005 ook 2.4D GT verbruikte genoeg. Auto werd altijd rondom de kerk gebruikt en had een hoog verbruik. Zeker in vergelijk met mijn 2.0 TDI Passat uit die tijd. Rondom de kerk had ik een verbruik van ca 10/11 km p/ltr diesel. Op de lange weg bij 130/140 een verbruik van ca 13-15 km per liter diesel. Met de Knaus erachter op de Deutsch Autobahn 110 km/h wel ca 8 km op een liter diesel.
Auto werd gebruikt op vaak kleine stukken. Ca 30 km en weer terug of alleen in het dorp enzo. Let wel dat de muziek vd 5 cylinders jouw rechtervoet ook beïnvloeden. Beetje hoger verbruik na ja swah hetzij zo.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- riffii
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43
Ik heb geconstateerd dat mijn toerenteller in neutraal 800 toeren maakt. Hoort dat zo?
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat hoort zo
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Trouwens nog in navolging van de verbruiksberichten, mijn S60 is mei vorig jaar door Obbe en Dennis onder handen genomen en dat scheelt ruim 3 kilometer op een liter diesel rijden.
Doe nu gemiddeld 1 op 15 tot zelfs iets meer.
Zit nu een tankje Total Excellium in, verwacht er niet heel veel zuiniger van te rijden, maar wie weet
Doe nu gemiddeld 1 op 15 tot zelfs iets meer.
Zit nu een tankje Total Excellium in, verwacht er niet heel veel zuiniger van te rijden, maar wie weet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Gooi er af en toe (2x per jaar) een flesje Forté diesel fuelconditioner in. Tank Shell gewone diesel.fredhead schreef: Trouwens nog in navolging van de verbruiksberichten, mijn S60 is mei vorig jaar door Obbe en Dennis onder handen genomen en dat scheelt ruim 3 kilometer op een liter diesel rijden.
Doe nu gemiddeld 1 op 15 tot zelfs iets meer.
Zit nu een tankje Total Excellium in, verwacht er niet heel veel zuiniger van te rijden, maar wie weet
Op BC nu 5.6l/100 km. In de praktijk zal het wat meer zijn.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Eerstkomende beurt gooi ik dat er ook weer in.
Deed het bij de Ibiza ook altijd
Deed het bij de Ibiza ook altijd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29907
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Zo'n flesje Forté diesel fuelconditioner is zinvol, de duurdere brandstofvarianten zijn niet echt een verbetering voor het verbruik.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
- Locatie: Vlaardingen
Beste Leo,
Voor deze Volvo reed ik in een Fiat Punto Multijet en heb ondervonden dat BP Excelium en Shell V-Power het roetfilter minder laden regenereren, ondanks dat deze premium brandstoffen duurder zijn rijd mijn Volvo hier beter op. Forté diesel fuelconditioner is absoluut zinvol als je gewone diesel tankt.
Met vriendelijke groet,
HP4VOLVO
Voor deze Volvo reed ik in een Fiat Punto Multijet en heb ondervonden dat BP Excelium en Shell V-Power het roetfilter minder laden regenereren, ondanks dat deze premium brandstoffen duurder zijn rijd mijn Volvo hier beter op. Forté diesel fuelconditioner is absoluut zinvol als je gewone diesel tankt.
Met vriendelijke groet,
HP4VOLVO
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)