Die generator heet dacht ik ISG, integrated starter generator. Een startmotor en generator in één.
Voor het lange afstand rijden met zware aanhanger kun je volgens mij het beste in hybride en handgeschakeld rijden. Zoveel mogelijk op de diesel, en geen energie verspillen aan het opladen van de hybride accu.
PIH met caravan en aanhanger ervaring.
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Heeft iemand ervaring met de prijs voor een vaste trekhaak plus montage bij de Volvo dealer voor de V60 (PIH)?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Voor een vaste trekhaak?JohnH schreef: 636,36 euri ex. BTW incl. montage bij aflevering nieuwe auto.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
En als die er eenmaal onderzit:
Echt nog nooit zo'n goede trekauto gehad.
- qua kracht en optreksouplesse echt top
- zakt in de achtervering absoluut niet veel door
- erg rustig met caravan tot op hoge snelheden.
- je voelt aan de auto qua beweging nauwelijks dat er wat achter hangt.
Echt nog nooit zo'n goede trekauto gehad.
- qua kracht en optreksouplesse echt top
- zakt in de achtervering absoluut niet veel door
- erg rustig met caravan tot op hoge snelheden.
- je voelt aan de auto qua beweging nauwelijks dat er wat achter hangt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 20:16
Ik heb (in een noodsituatie) een trailer met auto van totaal zo'n 2200kg moeten trekken vanuit Dld (ik weet dat dit NIET mag maar ik kon niet anders) de Volvo deed het perfect maar mocht ik vaker de melding krijgen dat ie te warm zou worden dan overwoog ik zeker een externe oliekoeler.vaudi schreef: Mijn bescheiden mening is als volgt:
De belasting is met uw genoemde snelheden echt extreem hoog. Ook voor de 215pk D5.
De auto mag dan wel 1800kg mogen trekken. Berg op is een ander verhaal. Kijk maar eens naar de beperkte koelmogelijkheden in de grille en onder de motorkap. Alles zit daar volgebouwd en is afgeschermd met isolerende kappen.
Iets minder snel onder die zeer zware omstandigheden zou veel problemen vermijden. Het is geen Volvo truck maar een personen auto met weliswaar veel vermogen, maar niet specifiek ontworpen voor zeer zware aanhangers.
knal je omhoog in awd, dan gaat een groot deel van het vermogen, niet naar de voorwielen, maar naar het het aggregaat. Dat levert weer stroom aan de accu, maar waarschijnlijk gaat die stroom direct door naar de achterwielen. Uiteraard is er in deze energie omzetting verlies. Dit verklaard ook waarom een AWD mode meer verbruikt dan alleen de hybride met frontwheeldrive.
Uiteindelijk heb je dan veel minder dan 200 pk aan de wielen. Gezien het totaalgewicht wat die berg op gesleurd wordt, zal er topsnelheid omhoog gereden worden.
Is het gek dat bij continue topvermogen de motor in hete omstandigheden gaat smeken, of het iets minder kan? Uiteindelijk maar fijn dat de techniek ingrijpt. Dit kan een setje verbrande zuigers schelen, of erger nog. een gecrashte D5.
Houd je olie in de meest extreme omstandigheden gewoon op normale temperaturen,dit is niet eens zo'n grote ingreep.
V60 PIH HEICO ice white solid RICA stg 2
Audi RS4
Seat Leon Cupra
Audi RS4
Seat Leon Cupra
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07.02.2014 - 14:27
Ik kan bevestigen dat je de V60 D6 met beleid dient te behandelen indien er een zware caravan achter hangt.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn auto door Rica stage 2 getuned is, en de caravan een behoorlijk zware Knaus 550 is met de aerodynamica van een baksteen, en ik 19 inch velgen eronder heb, waardoor de werkelijke snelheid net even 1% meer is dan de teller aangeeft.
Mijn ervaring is dat de versnellingsbak zich heel soms verslikt, en (naar ik vermoed) de lockup niet vastgezet krijgt doordat het toerental van de ingaande en uitgaande as te veel blijft verschillen. De versnellingsbak gaat dan in noodloop en wil dan de 6e en ik meen mij te herinneren ook de 5e versnelling niet meer gebruiken. Even stoppen, contact uit en opnieuw starten verhelpt dit, en de auto rijdt weer verder als vanouds.
Gek genoeg kwam dit ook voor als er relatief weinig van de auto werd gevraagd. Overigens geen permanente gevolgen voor de versnellingsbak.
Ook het probleem van oververhitting heb ik gehad, ook op het stuk van Millau naar het Noorden. Met 110 bergop (je hebt door vals plat en het enorme motorvermogen niet altijd door hoeveel je van de auto vraagt) kreeg ik de meldingen "Motor te heet, rijdt rustiger" en "Versnellingsbak te heet, rijdt rustiger". Toen ik na het net inhalen van een ander voertuig niet gelijk helemaal van het gas wilde kreeg ik vervolgens de melding " Motor te heet, stop onmiddelijk", "Versnellingsbak te heet, stop onmiddelijk". Door het tempo aan te passen verdween dit vervolgens weer, stoppen was gezien de wegsituatie niet mogelijk. Ook hier geen merkbare permanente gevolgen.
Bij de eerstvolgende beurt heb ik dit wel bij Volvo aangegeven, maar die konden in de computers de foutmeldingen niet meer terugvinden. Verder zijn alle punten die ik op de Volvo aan had te merken voor 110% verholpen bij de eerste beurt. (zoals klein bobbeltje in stuur, net irritant als je vingers er langs glijden, leverde heel nieuw stuur op. Top service, had niet per se gehoeven wat mij betreft).
Bij de beurt, met diverse updates aan de computers, werd overigens wel de Rica tuning overschreven. Met de softloader zelf de tuning weer teruggezet, ging prima.
Al met al super tevreden met de auto!
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn auto door Rica stage 2 getuned is, en de caravan een behoorlijk zware Knaus 550 is met de aerodynamica van een baksteen, en ik 19 inch velgen eronder heb, waardoor de werkelijke snelheid net even 1% meer is dan de teller aangeeft.
Mijn ervaring is dat de versnellingsbak zich heel soms verslikt, en (naar ik vermoed) de lockup niet vastgezet krijgt doordat het toerental van de ingaande en uitgaande as te veel blijft verschillen. De versnellingsbak gaat dan in noodloop en wil dan de 6e en ik meen mij te herinneren ook de 5e versnelling niet meer gebruiken. Even stoppen, contact uit en opnieuw starten verhelpt dit, en de auto rijdt weer verder als vanouds.
Gek genoeg kwam dit ook voor als er relatief weinig van de auto werd gevraagd. Overigens geen permanente gevolgen voor de versnellingsbak.
Ook het probleem van oververhitting heb ik gehad, ook op het stuk van Millau naar het Noorden. Met 110 bergop (je hebt door vals plat en het enorme motorvermogen niet altijd door hoeveel je van de auto vraagt) kreeg ik de meldingen "Motor te heet, rijdt rustiger" en "Versnellingsbak te heet, rijdt rustiger". Toen ik na het net inhalen van een ander voertuig niet gelijk helemaal van het gas wilde kreeg ik vervolgens de melding " Motor te heet, stop onmiddelijk", "Versnellingsbak te heet, stop onmiddelijk". Door het tempo aan te passen verdween dit vervolgens weer, stoppen was gezien de wegsituatie niet mogelijk. Ook hier geen merkbare permanente gevolgen.
Bij de eerstvolgende beurt heb ik dit wel bij Volvo aangegeven, maar die konden in de computers de foutmeldingen niet meer terugvinden. Verder zijn alle punten die ik op de Volvo aan had te merken voor 110% verholpen bij de eerste beurt. (zoals klein bobbeltje in stuur, net irritant als je vingers er langs glijden, leverde heel nieuw stuur op. Top service, had niet per se gehoeven wat mij betreft).
Bij de beurt, met diverse updates aan de computers, werd overigens wel de Rica tuning overschreven. Met de softloader zelf de tuning weer teruggezet, ging prima.
Al met al super tevreden met de auto!
Laatst gewijzigd door HJT op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10629
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Kortom.... in het vervolg handmatig schakelen en geen cruise erop enzo.... Dan is de oververhitting waarschijnlijk niet aan de orde geweest.HJT schreef: Ik kan bevestigen dat je de V60 D6 met beleid dient te behandelen indien er een zware caravan achter hangt.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn auto door Rica stage 2 getuned is, en de caravan een behoorlijk zware Knaus 550 is met de aerodynamica van een baksteen, en ik 19 inch velgen eronder heb, waardoor de werkelijke snelheid net even 1% meer is dan de teller aangeeft.
Mijn ervaring is dat de versnellingsbak zich heel soms verslikt, en (naar ik vermoed) de lockup niet vastgezet krijgt doordat het toerental van de ingaande en uitgaande as te veel blijft verschillen. De versnellingsbak gaat dan in noodloop en wil dan de 6e en ik meen mij te herinneren ook de 5e versnelling niet meer gebruiken. Even stoppen, contact uit en opnieuw starten verhelpt dit, en de auto rijdt weer verder als vanouds.
Gek genoeg kwam dit ook voor als er relatief weinig van de auto werd gevraagd. Overigens geen permanente gevolgen voor de versnellingsbak.
Ook het probleem van oververhitting heb ik gehad, ook op het stuk van Millau naar het Noorden. Met 110 bergop (je hebt door vals plat en het enorme motorvermogen niet altijd door hoeveel je van de auto vraagt) kreeg ik de meldingen "Motor te heet, rijdt rustiger" en "Versnellingsbak te heet, rijdt rustiger". Toen ik na het net inhalen van een ander voertuig niet gelijk helemaal van het gas wilde kreeg ik vervolgens de melding " Motor te heet, stop onmiddelijk", "Versnellingsbak te heet, stop onmiddelijk". Door het tempo aan te passen verdween dit vervolgens weer, stoppen was gezien de wegsituatie niet mogelijk. Ook hier geen merkbare permanente gevolgen.
Bij de eerstvolgende beurt heb ik dit wel bij Volvo aangegeven, maar die konden in de computers de foutmeldingen niet meer terugvinden. Verder zijn alle punten die ik op de Volvo aan had te merken voor 110% verholpen bij de eerste beurt. (zoals klein bobbeltje in stuur, net irritant als je vingers er langs glijden, leverde heel nieuw stuur op. Top service, had niet per se gehoeven wat mij betreft).
Bij de beurt, met diverse updates aan de computers, werd overigens wel de Rica tuning overschreven. Met de softloader zelf de tuning weer teruggezet, ging prima.
Al met al super tevreden met de auto!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Is het ook mogelijk om de stage 1 tuning er dan op te zetten, of te resetten naar standaard, als je die problemen hebt? Het zou kunnen zijn dat de stage 2 tuning bij die omstandigheden (heet, hoge belasting) te weinig reserve overhoudt.HJT schreef: Ik kan bevestigen dat je de V60 D6 met beleid dient te behandelen indien er een zware caravan achter hangt.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn auto door Rica stage 2 getuned is, en de caravan een behoorlijk zware Knaus 550 is met de aerodynamica van een baksteen, en ik 19 inch velgen eronder heb, waardoor de werkelijke snelheid net even 1% meer is dan de teller aangeeft.
Mijn ervaring is dat de versnellingsbak zich heel soms verslikt, en (naar ik vermoed) de lockup niet vastgezet krijgt doordat het toerental van de ingaande en uitgaande as te veel blijft verschillen. De versnellingsbak gaat dan in noodloop en wil dan de 6e en ik meen mij te herinneren ook de 5e versnelling niet meer gebruiken. Even stoppen, contact uit en opnieuw starten verhelpt dit, en de auto rijdt weer verder als vanouds.
Gek genoeg kwam dit ook voor als er relatief weinig van de auto werd gevraagd. Overigens geen permanente gevolgen voor de versnellingsbak.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10629
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draaien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden.....NielsPHEV schreef: Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken

Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Maakt dat veel uit met het D5 blok (dit is pas mijn eerste)? Met de HDi motoren kon je dan de olie- en watertemperatuur een stuk zien dalen op het dashboard. Bij de PIH is die info niet zichtbaar.Hans oet Twent schreef:En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draiien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden.....NielsPHEV schreef: Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken![]()
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Maar de airco zal de ISG "dwingen" het accupakket op peil te houden. Is rijden in de AWD/Power stand een betere optie op de vlakke stukken en heuvelop in Hybrid en handgeschakeld? Dan heb je die marge van 10km in het accupakket.IkeV70 schreef: Die generator heet dacht ik ISG, integrated starter generator. Een startmotor en generator in één.
Voor het lange afstand rijden met zware aanhanger kun je volgens mij het beste in hybride en handgeschakeld rijden. Zoveel mogelijk op de diesel, en geen energie verspillen aan het opladen van de hybride accu.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10629
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Jazeker.... het is een gegeven dat het de vloeistoffen sneller rondpompen en dus sneller afkoelen. Met de GT D5 + Wohnwagen altijd handmatig gereden. Alleen als ik een te hoge snelheid had en heuvel/berg opging bestond de kans dat hij wat warmer werd. Dan ging bij mij het gas iets minder en de temperatuur vloog naar normale waarden. Zo'n automaat en zware last moet je met het koppie d'r bij rijden. Doe je dat niet, dan ervaar je de problemen vanzelf. O ja en het ligt vaak altijd aan het materiaal zegt men..... dusssss. Maar goed er is hierover op dit forum al heeel veeel geschreven.RoaldH schreef:Maakt dat veel uit met het D5 blok (dit is pas mijn eerste)? Met de HDi motoren kon je dan de olie- en watertemperatuur een stuk zien dalen op het dashboard. Bij de PIH is die info niet zichtbaar.Hans oet Twent schreef:En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draiien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden.....NielsPHEV schreef: Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken![]()
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik vind 110km/h bergop met caravan in warm weer een enorm zware belasting. Misschien dat daarom de lockup van de GT loslaat, zodat de D5 minder hoeft te zwoegen?Hans oet Twent schreef: Jazeker.... het is een gegeven dat het de vloeistoffen sneller rondpompen en dus sneller afkoelen. Met de GT D5 + Wohnwagen altijd handmatig gereden. Alleen als ik een te hoge snelheid had en heuvel/berg opging bestond de kans dat hij wat warmer werd. Dan ging bij mij het gas iets minder en de temperatuur vloog naar normale waarden. Zo'n automaat en zware last moet je met het koppie d'r bij rijden. Doe je dat niet, dan ervaar je de problemen vanzelf. O ja en het ligt vaak altijd aan het materiaal zegt men..... dusssss. Maar goed er is hierover op dit forum al heeel veeel geschreven.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10629
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Dat is umRoaldH schreef:Ik vind 110km/h bergop met caravan in warm weer een enorm zware belasting. Misschien dat daarom de lockup van de GT loslaat, zodat de D5 minder hoeft te zwoegen?Hans oet Twent schreef: Jazeker.... het is een gegeven dat het de vloeistoffen sneller rondpompen en dus sneller afkoelen. Met de GT D5 + Wohnwagen altijd handmatig gereden. Alleen als ik een te hoge snelheid had en heuvel/berg opging bestond de kans dat hij wat warmer werd. Dan ging bij mij het gas iets minder en de temperatuur vloog naar normale waarden. Zo'n automaat en zware last moet je met het koppie d'r bij rijden. Doe je dat niet, dan ervaar je de problemen vanzelf. O ja en het ligt vaak altijd aan het materiaal zegt men..... dusssss. Maar goed er is hierover op dit forum al heeel veeel geschreven.

“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge