Vermogensmeting PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Mijn PIH (2014/03) met polestar tuning gaat binnenkort op de vermogensbank.

45K op de teller, dus moet wel volledig ingereden zijn. Ben benieuwd naar de meetgegevens :o

Ik heb wel eens een meting op dit forum voorbij zien komen maar zijn er nog meer met meetgegevens?
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Hier is die meting: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ;met;heico

Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
X4er0
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14.05.2013 - 10:59

Ik ben hier ook benieuwd naar, de meting die je door hebt gelinkt is zonder Polestar tuning.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Eind volgende week!
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Leuk om te zien hoeveel vermogen de auto werkelijk heeft in de verschillende modi. Voor mij is echter onbekend wat het verschil is tussen de DINeng en de DINwhp waarden? Ik heb op internet gezocht, maar zonder succes.

PS ik heb dezelfde vraag in het andere topic gesteld, ik kwam pas later erachter dat dit topic recenter is.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

De fabrikanten geven het vermogen aan dat de motor geeft ZONDER aandrijving. Echter het vermogen dat via de wielen op straat wordt over gebracht is grofweg 10% minder door de verliezen IN de aandrijving. In de grafiek zijn deze waarden te herkennen aan: DINEng = motorvermogen en DINWhp is het wielvermogen.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Hartelijk dank voor de duidelijke en snelle uitleg!
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

De resultaten met polestar tuning:

Power : 301 PK /715 Nm
AWD : 234 PK / 497 Nm
Hybride : 274 PK / 582 Nm

Getest in 4de versnelling 85 % (verhouding motor/wielvermogen denk ik)

Beetje vreemd is de Hybride stand, het max vermogen is gemeten bij +/- 3800 - 4200 toeren. dan is de snelheid zeker meer dan 130.

Normaal wordt dan de elektromotor uitgeschakeld en heb je alleen diesel vermogen?

De eerste metingen gingen al fout omdat DSTC het allemaal niet kon volgen en werd uitgeschakeld met melding service vereist!



Na even een kort rondje alles weer ok en DSTC handmatig uitgezet, daarna deze metingen.

Dus ja, na bijna 50K (nog steeds) de beloofde vermogensprestatie! 8-)
Uiteraard is een meting altijd met toleranties/afwijkingen.


Dit was hun 2de PIH op de testbank dus nog onbekend met dit concept.
De vorige had heel vreemde vermogensgrafieken, maar achteraf bleek dat de turbo het probleem was.

ik denk ook dat de huidige AWD testbanken dit soort PIH concept niet helemaal goed ondersteunen.


De print bijlage is niet erg zuiver, hoop nog een betere PDF print te ontvangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

De automaat schakelt bij volgas bij 4600 toeren.
Je zou zeggen, waarom niet bij 4400.
Maar dat zal wel met techniek te maken hebben die ik niet snap.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Hierbij een duidelijker plaatje...(als een pdf werkt als bijlage)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Wat bedoel je met de vraag waarom niet bij 4400 toeren?
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Omdat het koppel vanaf 4400 toeren zo sterk afvalt. (zie pdf)
Vroeger schakelen = meer gebruik maken van het optimale koppel (denk ik dan)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

JohnH schreef: Beetje vreemd is de Hybride stand, het max vermogen is gemeten bij +/- 3800 - 4200 toeren. dan is de snelheid zeker meer dan 130.
Normaal wordt dan de elektromotor uitgeschakeld en heb je alleen diesel vermogen?
De elektromotor stopt bij 150 km/u. Dat voel je ook wel als je lekker accelereert (in Duitsland natuurlijk O-) ), dan voel je bij 150 echt een sterke vermindering van de acceperatie.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

De vermogenstest wordt volledig in alleen de vierde versnelling gedaan. (referentiekader)
Rond de 4200-4400 toeren ging de automaat automatisch naar de 5de en werd de meting bewust beeindigd door de Neutrale stand te kiezen.

Hierdoor zie je de grote terugval in vermogen en koppel.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Ok, klinkt logisch dat de elektro bij 150 km/h stopt in combi met de diesel.

Ik dacht aan de maximale snelheid die elektrisch haalbaar is en dat is geen 150 km/h :)
Gebruikersavatar
Spezi
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 03.04.2015 - 14:14

Gisteren heeft m'n auto op een vermogensbank gestaan bij Autotestlab Van der Velden in Zoetermeer. Ik dacht: misschien wel leuk om te delen... Auto is overigens gewoon standaard.

Saab 9-3 1.8t (2011)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Leuk om te zien!
Hoeveel NM is er maximaal gemeten?
Zag het niet helemaal goed...ligt aan mij ;)
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is toch geen PIH, of ....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Spezi
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 03.04.2015 - 14:14

IV39 schreef: Leuk om te zien!
Hoeveel NM is er maximaal gemeten?
Zag het niet helemaal goed...ligt aan mij ;)
417 Nm gemeten...
Saab 9-3 1.8t (2011)
Volvo V60 D6 PIH (2014)
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Spezi schreef:
IV39 schreef: Leuk om te zien!
Hoeveel NM is er maximaal gemeten?
Zag het niet helemaal goed...ligt aan mij ;)
417 Nm gemeten...
Dat is dan alleen de diesel geweest?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”