Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een V50 2.0D bj 2-2005 kmstand 319000.
Helaas heb ik geen onderhoudsverleden van deze auto.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik moet controleren cq preventief vervangen.
Waar ik niet uitkom is het diesel additief tbv het regenereren van het roetfilter.
Heeft mijn model een tankje hiervoor bij de achteras?
Kan ik nagaan hoeveel additief hier nog inzit?
Waar kan ik dit additief kopen en wat voor merk?
Harm
Diesel additief nodig tbv regeneratie roetfilter?
-
- 2nd Gear member
Kan me vergissen, maar bij Volvo wordt gewoon extra diesel in de filter gespoten oim die schoon te branden. Het is Mercedes onder andere die een speciale vloeistof (nuja, ureum...) gebruikt op bepaalde motoren (de bluetec reeks)
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Rica modified
- Jers3n
- 5th Gear member
@anixie, je vergist je. Deels tenminste. Er zijn bij verschillende motoren verschillende roetfiltersystemen met hun specifieke regeneratiewijze door Volvo toegepast. Bij de 2.0D werkt dit wel met een additief, bedoelt om het roet bij lagere temperaturen te laten verbranden. Bij elke tankbeurt wordt er automatisch een beetje van dit additief aan de tank toegevoegd, en indien regeneratie nodig is wordt dat ook dmv na-inspuiting van diesel (incl het additief) gedaan, echter verband het roet dus bij lagere temperatuur dan bij bv de euro4 D5 (die inderdaad zonder additief bij een hogere temperatuur regenereert)
@HFroling, al geprobeerd bij de dealer? Die kan het wellicht uitlezen. Maar ook een goede universele garage zou je m.i. hier wel verder mee kunnen helpen. Bij mijn weten geeft de auto overigens aan als dit bijna op is, en je moet dus Eolys-regeneratievloeisof hebben.
Let er ook even op of je roetfilter vervangen is of moet worden. Nadeel van additieven is dat er na elke verbranding/regeneratie een beetje niet verder verbandbare as in het filter achterblijft. Hierdoor loopt deze vol en mept het filter uiteindelijk vervangen worden. (Reinigen kan misschien ook tot de mogelijkheden behoren)
@HFroling, al geprobeerd bij de dealer? Die kan het wellicht uitlezen. Maar ook een goede universele garage zou je m.i. hier wel verder mee kunnen helpen. Bij mijn weten geeft de auto overigens aan als dit bijna op is, en je moet dus Eolys-regeneratievloeisof hebben.
Let er ook even op of je roetfilter vervangen is of moet worden. Nadeel van additieven is dat er na elke verbranding/regeneratie een beetje niet verder verbandbare as in het filter achterblijft. Hierdoor loopt deze vol en mept het filter uiteindelijk vervangen worden. (Reinigen kan misschien ook tot de mogelijkheden behoren)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Ureum (beter bekend als adBlue) wordt trouwens niet gebruikt om een roetfilter te regenereren, maar wordt ingespoten in de uitlaat om de NOx uitstoot te verlagen. Wordt vooral gebruikt in vrachtwagen en tractor motoren in de plaats van, of als toevoeging op EGR kleppen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- HFroling
- 1st Gear member
Gisteren bij de volvo garage geweest.
Er zit inderdaad een reservoir met regeneratie vloeistof onder mijn type auto bij de achteras. Er zal een melding op het display verschijnen wanneer het reservoir leeg is ("Vloeistof tank niveau te laag").
Verder kon bij het uitlezen van de computer gezien worden dat het roetfilter nog niet vervangen hoefde te worden. Anders zou er een melding verschijnen dat deze binnen 10.000 km (of was het nu 15.000km?) vervangen moet worden. het uitlezen is gedaan met een volvo kastje wat aan de OBDII connector hing en een laptop met volvo sw.
Ben een uitleeskastje aan het zoeken die ook de volvostoringen kan lezen, maar dat is een ander topic.
Bedankt voor de reacties
Er zit inderdaad een reservoir met regeneratie vloeistof onder mijn type auto bij de achteras. Er zal een melding op het display verschijnen wanneer het reservoir leeg is ("Vloeistof tank niveau te laag").
Verder kon bij het uitlezen van de computer gezien worden dat het roetfilter nog niet vervangen hoefde te worden. Anders zou er een melding verschijnen dat deze binnen 10.000 km (of was het nu 15.000km?) vervangen moet worden. het uitlezen is gedaan met een volvo kastje wat aan de OBDII connector hing en een laptop met volvo sw.
Ben een uitleeskastje aan het zoeken die ook de volvostoringen kan lezen, maar dat is een ander topic.
Bedankt voor de reacties
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Met vida/dice kan je simpel uitlezen hoeveel vloeistof er nog in het ADM tankje zit.
Dit valt onder de tab: geavanceerd -> adm -> + klikken, en dan komt de optie tevoorschijn.
De handeling houd in 3 keer starten 20 seconden wachten etc, daarna geeft vida aan (in %) hoe vol de tank nog zit met het additief.
Je schrijft dat de auto is van bj : 2-2005, als je jou kenteken ingeeft bij het rdw (www.rdw.nl) geeft het rdw dan geen retro roetfilter aan ?
mvgr Obbe
Dit valt onder de tab: geavanceerd -> adm -> + klikken, en dan komt de optie tevoorschijn.
De handeling houd in 3 keer starten 20 seconden wachten etc, daarna geeft vida aan (in %) hoe vol de tank nog zit met het additief.
Je schrijft dat de auto is van bj : 2-2005, als je jou kenteken ingeeft bij het rdw (www.rdw.nl) geeft het rdw dan geen retro roetfilter aan ?
mvgr Obbe
- HFroling
- 1st Gear member
@ PLC,
Juiste opmerking, ik was verkeerd geinformeerd. Er zit geen roetfilter af fabriek onder mijn volvo V50 2.0D, maar achteraf ingebouwd. Dus geen regeneratie?
Juiste opmerking, ik was verkeerd geinformeerd. Er zit geen roetfilter af fabriek onder mijn volvo V50 2.0D, maar achteraf ingebouwd. Dus geen regeneratie?
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
- Jers3n
- 5th Gear member
Wel regeneratie, maar zonder additief of enige andere aansturing van of koppeling met systemen in de auto. Een retrofitfilter is niet alleen 'half open' zoals dat heet, maar ook dusdanig geconstrueerd dat bij lagere temperaturen (vanaf ca. 250 graden, onder invloed van gebruikte katalytische materialen) verbranding/regeneratie van het aanwezige roet plaatsvindt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
- RSV50
- 1st Gear member
hoorde bij volvotune dat er een medium in zit dat in zeer kleine hoeveelheden gebruikt wordt om de verstuiver oa schoon te houden. De inhoud gaat in 250-300 dkm leeg.
Volvo V50 2.0d Edition II - 2006 - (engine 2008) - Full Options - Eco-Power-Tune - R design 17"
Saab 900 cabrio - 1990 - USA
Saab 9-5 Linear 2.2d - 2002 - 405.000 km
Saab 900 2.0 - 1998
Volvo 480es 1.7 - 1985
spritmonitor: spritmonitor
Saab 900 cabrio - 1990 - USA
Saab 9-5 Linear 2.2d - 2002 - 405.000 km
Saab 900 2.0 - 1998
Volvo 480es 1.7 - 1985
spritmonitor: spritmonitor