V50 2.0D tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Arnie82
2nd Gear member

Beste allen...

Ik rij nu zo'n twee maand in mijn '08 V50 2.0D rond. De auto bevalt prima en an zich is ook de motor best goed naar mijn zin.
Het "probleem" is dat mijn vorige auto een V70 T5 was en een diesel blok gewoon anders is.... Die T5 kon je lekker doorhalen en de vermogens opbouw bleef komen. (en het klonk ook lekker :D )

Anyway... De 2.0D is op zich geen langzame auto maar ik zit nu toch met een schuin oog naar een bescheiden tuning te kijken. Gewoon om met name op de snelweg net even wat meer power te hebben.

De grote vraag is echter... Is dit aan te raden bij een 2.0D? Er staat nu 150.000km op en de auto heeft net een nieuw roetfilter. Zelf rij ik zo'n 30dkm per jaar.

Ik weet niet of de 2.0D en de randzaken (turbo, remmen, koeling etc.) bestand zijn tegen wat meer power? Waarden van 170pk en rond de 400nm zat ik aan te denken.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey
Arnie82
2nd Gear member

Hmmm... Weinig input op dit topic.
Ik heb ondertussen me wat verder ingelezen en merk dat er toch wel meer 2.0D's rondrijden in V50 en V70 vorm met goede resultaten en tevreden berijders.

Ergens komende weken krijgt de auto even goed onderhoud. Toen ik de auto kocht hebben we hem vlot gechecked en ben ik gaan rijden.
Nu een dikke 5K verder is het tijd voor een goede check, schone vloeistoffen en filters en wellicht nieuwe remblokken.
Daarnaast gaan de nieuwe Freja wielen er dan maar eens onder. Ben de winter wielen inmiddels wel zat :D

Maar goed, dit is een tuning topic...Na de grote beurt is er een beter beeld van de auto (neem ik aan) en zal er een keus gemaakt worden op dit vlak. (betrouwbaarheid is prio1 namelijk)

Zo rond de 170pk met 400Nm. koppel lijken me wel mooie waarden maar cijfers zijn niet het meest belangrijk natuurlijk. Een wat vlottere auto op kruissnelheid lijkt me wel lekker.

Volvotune lijkt me een goede partij maar ook Fasttech (welke goede reviews had op het 850forum) is nog een optie... Wordt vervolgd...

Tips en comments hoor ik graag!
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey
Bakboord1
4th Gear member

Probeer eens proef te rijden in een getuned exemplaar. Ik heb ooit proefgereden in een exemplaar en vond door de tuning de versnellingen te kort. Was voor mijn gevoel alleen maar aan het schakelen.
De eigenaar van de auto vond mijn 2.4 traag dus het verschil zal wel goed merkbaar moeten zijn.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Fredhead
Geartronic member

Ik vond de powerband bij de 2.0D vrij kort.
Als dit met tuning wat is te rekken wat wel moet lukken zou het een erg fijn motorblok moeten zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Arnie82
2nd Gear member

fredhead schreef: Ik vond de powerband bij de 2.0D vrij kort.
Klopt, deze mening deel ik met je... Om een beetje door te rijden moet je wel blijven schakelen.
Tuning zal dan ook voornamelijk zijn om de driveability te verbeteren.
dennis850estate
Forumsponsor
Contacteer:

Als dit met tuning wat is te rekken wat wel moet lukken zou het een erg fijn motorblok moeten zijn
Is zeker wat in te verbeteren. Wij (Volvoservice en Volvotune) kunnen vanuit ons nieuwe pand in Elst diverse maatwerk aanpassingen doen. Meestal wordt de tuning in combinatie met EGR en Roetfilter aanpassingen gedaan. Het stijgend oliepeil probleem dat bij deze motoren regelmatig voorkomt is dan ook voorkomen.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Arnie82
2nd Gear member

dennis850estate schreef:
Is zeker wat in te verbeteren. Wij (Volvoservice en Volvotune) kunnen vanuit ons nieuwe pand in Elst diverse maatwerk aanpassingen doen. Meestal wordt de tuning in combinatie met EGR en Roetfilter aanpassingen gedaan. Het stijgend oliepeil probleem dat bij deze motoren regelmatig voorkomt is dan ook voorkomen.
Ik had jullie website al gevonden inderdaad... Bedankt voor de reactie.

Het roetfilter is net nieuw onder de auto gekomen vlak voordat ik hem aangeschaft heb. Die laat ik dus voorlopig (samen met de EGR) gewoon zitten. (if it ain't broke, don't fix it)
Mochten er in de toekomst wel issues komen hiermee dan is het altijd nog een optie.

De auto krijgt een dezer weken even een grondige "stage 0" beurt zodat de basis weer goed, bekend en fris is. Kans bestaat zeker dat ik daarna even contact met jullie opneem voor een tune sessie.
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dennis850estate
Forumsponsor
Contacteer:

helemaal prima maar let goed op je oliepeil. mocht je het idee hebben dat het stijgt, stuur dan direct een mail
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Arnie82
2nd Gear member

Oliepeil is inderdaad iets wat onder de aandacht is. Vandaar dat er nu even volledig schone olie in komt. Dit is volgens de boekjes nog niet nodig namelijk.

Wil nu even een goed 0 punt hebben.

Heb overigens niet het idee dat er wat gebeurt met het peil... Rij ook voornamelijk langere stukken met de auto. Ik moet wel zeggen dat de peilstok zelf maar een suf ding is bij de 2.0D.
Arnie82
2nd Gear member

Vandaag afgereisd naar het mooie Elst voor een bezoek aan Obbe van VolvoTune. Toch besloten om de 2.0D van een vriendelijke power kuur te voorzien.

Eenmaal aangekomen een gezellige bak koffie gedaan waarna Obbe aan de slag is gegaan. Tijdens het process is alles tot in de puntjes uitlegd wat ik zeer interessant vond.
Uiteindelijk is er een mix van een beetje ECO en een wat groter beetje Power in gegaan. Het mooie van VolvoTune dat het letterlijk is van "zeg maar hoe je hem wil"... Oftewel een tuning volledig naar eigen smaak!

Resultaat is dat de koppelkromme veel vloeiender verloopt, de auto onderin toeren mooier oppakt en op de snelweg een pak vlotter is geworden.
Kortom ik ben zeer positief! Zowel over de tuning als over het proces eromheen.

Bedankt Obbe!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”