Dat geluid heb ik ook. Ik dacht dat het zo hoorde, maar ik ben benieuwd wat Volvo daarover te zeggen heeft.Priyantha schreef: * Motor maakt een geluid alsof je met knikkers aan het rinkelen bent tussen 1500~1900 rpm als je de motor belast in de 1e en 2e versnelling. Koud erger als warm maar dan nog ook aanwezig.
PREMIUM audio Harman Kardon
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
-
- 1st Gear member
Ik heb dit geluid ook en ben ook erg benieuwd naar het antwoord. Zelf heb ik het idee dat het gewoon hoort, maar het klinkt inderdaad wel een beetje vervelend.
V40 D4 MY2015 R-Design Rebel Blue; 18'' Midir, Business Connect, Premium Audio, Verlaagd Sportchassis, DAB, Verwarmbare Voorruit, Regensensor, Getinte Ramen, 3 instellingen voor Stuurbekrachtiging.
-
- 1st Gear member
Ja, voor zover ik weet gewoon heel normaal bij een diesel. Het is met name als je rustig door de toeren gaat met een koude motor en het stuur iets hebt gedraaid. Lekt dan waarschijnlijk wat makkelijker het interieur binnen. Van buiten klinkt een diesel eigenlijk altijd zo, veel wordt gewoon weg gefilterd door isolatie (dacht dat het iets te maken had met overschakelen van lage naar hoge druk diesel spoeiers oid).Fab1Man schreef: Dat geluid van de motor treed bij mij op als de motor koud is. Is geloof ik een heel standaard diesel roffeltje als ie op gang komt.
Ik vindt het persoonlijk wel iets hebben, lekker luide diesel knetter. Is ook zo weer weg als de motor warm is of als je wat rapper door de toeren heen gaat.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Mij is ook de update beloofd, dus ik zal binnenkort wel een mailtje krijgen...heb toen al aangegeven dat het me een hardware probleem lijkt dat niet via software is op te lossen. Gezien het bovenstaande ben ik niet positief gestemd...Ik wil het er toch niet bij laten zitten, want ik irriteer me er gewoon aan. Ik luister gewoon normale popmuziek, top 40 achtig etc, dus dat moet gewoon foutloos klinken bij premium geluid. En niet alleen op een volume van 50%, maar ook op 75%. Dan staat de muziek echt nog niet hard. Zoals het nu nog bij mij trilt denk ik niet dat Harman Kardon zijn naam hieraan wil (blijven) verbinden.Fab1Man schreef: Copy paste van Gathering of Tweakers:
Ik ben de eerste in Nederland geweest waarbij vorige week maandag een software-update is uitgevoerd voor de Premium Audio installatie. Ik heb al behoorlijke isolatie in de deurpanelen zitten, tevergeefs. De update zou helpen, werd mij sinds eind november beloofd. Begin januari werd februari, daarna week 5 of 6 en uiteindelijk dus in week 7 geïnstalleerd. 0,0 verschil!
De High Performance set krijg ik ook aan het trillen, dus ik ben wat dat betreft schijnbaar een uitzondering (terwijl ik Decaf - White Clouds veel te veel bass vind hebben). Afgelopen maandag zou een expert langsgaan om het te beoordelen en dit te rapporteren richting Volvo Nederland en de leasemaatschappij. Afspraak was dat deze persoon eerst contact met mij zou opnemen om de klachten na te kunnen gaan. De praktijk was andersom, hij was langsgegaan en belde daarna met de vraag wat de klachten waren. "Ja dit is nu wel weg denk ik". Ik kan het blijven aangeven, uiteindelijk zit ik nooit bij de finale test.
De uitleg die ik van Volvo nu krijg is niet meer dat mijn volume te hard staat maar en ik citeer:
"Pak een andere Volvo V40 met Premium Audio, dan heb je hetzelfde resultaat. Daarbij, die van de bestuurder klinkt zelfs beter" - die van mij mag wellicht beter klinken qua warmte, maar het trillen gaat onverminderd door. Hoe kan het ook zo zijn, dat de verklaring van een eigenlijke productiefout wordt afgedaan als producteigenschap? Dat ze allemaal zo klinken wil niet zeggen dat het opeens niet meer "kapot" is?
Ik blijf erbij dat een subwoofer de enige oplossing is. Het gekraak in de tweeters is bij mij ook niet met de software-update opgelost. Zelfs als de deuren zodanig vast zitten dat deze geen trilling meer geven, zijn de vakken nog steeds onbruikbaar omdat alles doortrilt. Een subwoofer ontlast de deuren en tevens het te hoge vermogen voor de tweeters (treedt alleen op bij de surround instelling, dus software en cross-over gerelateerd. Het effect heet ook wel distortion).
Ik heb een week met High Performance rondgereden. Het klinkt beduidend doffer en minder vol. De bass is vlakker maar de deuren trillen over het algemeen niet. De upgrade van Premium Audio zorgt ervoor dat het geluid echt wel een stuk beter is, maar niet baanbrekend. Ik heb geen vergelijk met B&O, Bose of Canton setjes, maar ik denk heel eerlijk dat het geluid daarin vele malen beter zal zijn, buiten dat de deuren wel kwalitatief afgewerkt zijn. Het trillen van de deuren en het gekraak van de tweeters vind ik voor een upgrade "Premium Audio" onacceptabel.
Ach ja, ik ben er pas 6 maanden mee bezig om dit op te lossen.
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Even om mijzelf te quotenPriyantha schreef: En mijn copy/paste van Gathering of Tweakers:
Mijn V40 D4 gaat vrijdag naar de dealer toe.
De klachten zijn
* Deurpanelen trillen bij muziek met bass
* Motor maakt een geluid alsof je met knikkers aan het rinkelen bent tussen 1500~1900 rpm als je de motor belast in de 1e en 2e versnelling. Koud erger als warm maar dan nog ook aanwezig.
Hopelijk kunnen ze iig het 1e probleem oplossen. Het 2e ding, tsja ik kreeg te horen dat het misschien wel iets is wat hoort, maar ik wil het graag eens bij een andere D4 horen dan.
Dus mijn vraag eerder in dit topic, of de MY15 ook problemen heeft, het antwoord is volmondig 'JA'![]()

De auto is nu bij Svala Auto in Lijnden waar hij volgens mij in goede handen is, de monteur die reed was een zeer vriendelijke man. Hij werkte al iets van 37/38 jaar bij Volvo en was heel erg eerlijk.
Hij gaf aan dat beide klachten hem bekend in de oren klonken, het trillen van de portieren was iets waar hij heel vaak klachten over heeft gehad.
Ook bij andere Volvo's hij gaf aan dat dit een telkens terugkerend probleem is bij heel veel Volvo's.
Volvo schijnt daar mee bezig te zijn, ze gaan in ieder geval alle deuren opnieuw doen dus de panelen eraf, de bekabeling vastzetten, de isolatie materiaal rondom de speakers en ook de bevestigingspluggen oid zouden ze met speciaal materiaal omwikkelen om het trillen proberen tegen te gaan.
De man was heel eerlijk en gaf aan dat hij niet kon garanderen dat het probleem meteen in 1x opgelost zou zijn maar dat zij er alles aan zouden doen om dit op te lossen.
Wat het motorgeluid betreft van de D4, hij vond het zelf ook niet heel fraai maar gaf aan dat dit een gekend probleem/eigenschap is van de D4 motor. Het is een producteigenschap máár ze zijn in Volvo Zweden hier wél mee bezig, ze hebben software updates voor de motor die zij nu zelf nog aan het testen zijn. Hij gaf aan dat ze er goede resultaten mee hebben dat het geluid minder is maar nooit helemaal weg zou gaan.
Deze software is nog in testfase en zal dus nog niet worden doorgevoerd.
Het zou gaan om de hoeveelheid brandstof die er wordt ingespoten, de motor draait namelijk heel erg arm en dat zou dit kunnen veroorzaken.
Maar de beste man drukte mij op het hart dat ik mij er geen zorgen om hoefde te maken dat het geen kwaad kan in ieder geval.
Nu heb ik een XC60 met D4 motor en automaat meegekregen als leenauto

-2007-2007: (MY1993) Renault 19 16v Sedan
-2007-2008: Peugeot 206 1.4 16v (lease)
-2008-2009: (MY1999) Renault Laguna 1.8 16v RXE
-2008-2009: (MY1993) Renault 19 16v 5drs Hatchback
-2009-2009: (MY2009)Volkswagen Polo 1.6 TDI (lease)
-2009-2010: (MY2009)Volkswagen Golf 2.0 TDI (lease)
-2010-2011: (MY2009) Seat Ibiza 1.2 12v (lease)
-2013-2014: (MY2013) Renault Clio 0.9 TCE (lease)
-Dec 2014-heden: (MY2015) Volvo V40 D4 Business Summum(Power Blue), Business Pack Connect, Sport Chassis, Premium Audio, 17" Freja(lease)
-Dec 2014-heden: (MY2015) Volvo V40 D4 Business Summum(Power Blue), Business Pack Connect, Sport Chassis, Premium Audio, 17" Freja(lease)
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Op 75% staat de muziek echt wel hard hoor, bij mijn 'normale' premium sound iig wel. Dat houd ik 2 minuten vol voordat ik de auto uit wil. Volgens mij is het ook nog eens niet legaal om rond te rijden met de muziek zo hard (hoor je nog wel de sirenes?)rob1985 schreef:En niet alleen op een volume van 50%, maar ook op 75%. Dan staat de muziek echt nog niet hard.
Laatst gewijzigd door zonoskar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- Get!em
- 3rd Gear member
Ligt aan je audio source. FM, DAB+, MP3 etc, hebben allemaal andere volumes. Ook qua kwaliteit verschilt de trilling tussen de audio sources. De DAB+ volumes van een zender die goed binnenkomt kan het hardst zonder vervorming bij mij.zonoskar schreef:Op 75% staat de muziek echt wel hard hoor, bij mijn 'normale' premium sound iig wel. Dat houd ik 2 minuten vol voordat ik de auto uit wil. Volgens mij is het ook nog eens niet legaal om rond te rijden met de muziek zo hard (hoor je nog wel de sirenes?)rob1985 schreef:En niet alleen op een volume van 50%, maar ook op 75%. Dan staat de muziek echt nog niet hard.
Ik heb overigens een 1 op 1 test gedaan met Fab1Man met de auto's naast elkaar. Bij mij zijn de problemen minder tot niet zo aanwezig als bij Fab1Man. Toendertijd beide getest met youtube/bluetooth als source. Deze source is in mijn ogen overigens niet de beste kwaliteit.
Laatst een (originele) CD met een theathershow van Monty Python erin gedaan. Wow wat een kwaliteit zit er dan in het systeem. Alsof je frontrow in een theater zit.
-
- 1st Gear member
Jammer dat we hier eigenlijk van niemand horen dat er een dealer in is geslaagd het probleem op te lossen. Of die mensen hebben geen reden om hier nog te komen kijken 
Zelf heb ik gemerkt dat het opnieuw plaatsen van de deur ook problemen kan verhelpen, de beugels waar deze mee vastzitten lijken verschillende standen te hebben (om marges in het productie proces op te vangen allicht) en deze dus niet altijd even strak op de deur komt te zitten. Dus mensen met veel problemen kunnen dit eens proberen, deur is makkelijk te de-monteren en weer te monteren hoeft hiervoor ook geen kabels los te maken. Handleiding staat ergens in deze topic.

Zelf heb ik gemerkt dat het opnieuw plaatsen van de deur ook problemen kan verhelpen, de beugels waar deze mee vastzitten lijken verschillende standen te hebben (om marges in het productie proces op te vangen allicht) en deze dus niet altijd even strak op de deur komt te zitten. Dus mensen met veel problemen kunnen dit eens proberen, deur is makkelijk te de-monteren en weer te monteren hoeft hiervoor ook geen kabels los te maken. Handleiding staat ergens in deze topic.
-
- 2nd Gear member
Ik bedoelde te zeggen dat het systeem dan nog 25% over heeft, dus nog lang niet op z'n max zit. Het geluid is op zich wel redelijk hard, maar soms heb je wel eens een lekker deuntje dat je iets harder zet. Maar dan zou het wat mij betreft nog niet mogen trillen.zonoskar schreef:Op 75% staat de muziek echt wel hard hoor, bij mijn 'normale' premium sound iig wel. Dat houd ik 2 minuten vol voordat ik de auto uit wil. Volgens mij is het ook nog eens niet legaal om rond te rijden met de muziek zo hard (hoor je nog wel de sirenes?)rob1985 schreef:En niet alleen op een volume van 50%, maar ook op 75%. Dan staat de muziek echt nog niet hard.
-
- 1st Gear member
Ik heb nu ook enkele weken mijn nieuwe V40 met HK sound. Klinkt zeer goed (wel stiller dan de high performance sound) maar ik heb ook last van trillingen in mijn rechterdeur. Ik vermoed ook dat ze hier bij de dealer weinig gaan aan doen. Het geeft een beetje het geluid dat er een stilo in het vakje ligt te trillen... Voor de rest zeer tevreden
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Even een copy/paste van GoT(got.tweakers.net) 
Vanochtend heb ik mijn V40 D4 weer moeten ophalen bij de dealer, Svala Auto Lijnden.
Alleen was dit een beetje een misverstand bij de dealer…ik heb namelijk afgelopen woensdag de reservesleutel afgegeven bij de dealer om de auto de volgende dag door de dealer op te laten halen bij mij thuis(ik ben een paar dagen afwezig geweest i.v.m. de laatste Formule 1 pre-season tests) zodat ik geen leenauto nodig zou hebben, die dan weer dagen voor de deur stil zou staan.
Helaas had de dealer dus de auto niet teruggebracht bij mij voor de deur
.
Vanochtend dus lopend naar de dealer gegaan, bleek ongeveer 36 minuten te zijn volgens Google Maps op mijn telefoon
. Halverwege de wandeling begon het ook nog eens keihard te regenen
dus ik kwam als verzopen kat aan bij de dealer.
Ben vóórdat ik naar binnen ging bij de dealer eerst de auto in gekropen en de radio aangezet, Spotify aangeslingerd en gekeken of ik nog nare krakende/rammelende geluiden hoorden. Máár het is zwaar helemaal verdwenen!
Dus toen maar weer de vieze regen in gegaan en naar binnen gegaan, reservesleutel weer teruggekregen, de aardige mevrouw bij de receptie gaf aan dat ze de speakers(hoeveel én welke werd niet genoemd), nadat ze dat hadden gedaan dat het toen opgelost zou zijn.
Tot nu toe lijkt het iig opgelost, ben erg benieuwd of dit een blijvende oplossing is we gaan het meemaken in ieder geval!
Ik hoop wel dat ze binnenkort wat meer zinnigs kunnen zeggen over de geluid wat de motor maakt bij deelast in de lagere versnellingen want dat is wel een puntje nog.

Vanochtend heb ik mijn V40 D4 weer moeten ophalen bij de dealer, Svala Auto Lijnden.
Alleen was dit een beetje een misverstand bij de dealer…ik heb namelijk afgelopen woensdag de reservesleutel afgegeven bij de dealer om de auto de volgende dag door de dealer op te laten halen bij mij thuis(ik ben een paar dagen afwezig geweest i.v.m. de laatste Formule 1 pre-season tests) zodat ik geen leenauto nodig zou hebben, die dan weer dagen voor de deur stil zou staan.
Helaas had de dealer dus de auto niet teruggebracht bij mij voor de deur

Vanochtend dus lopend naar de dealer gegaan, bleek ongeveer 36 minuten te zijn volgens Google Maps op mijn telefoon

Ben vóórdat ik naar binnen ging bij de dealer eerst de auto in gekropen en de radio aangezet, Spotify aangeslingerd en gekeken of ik nog nare krakende/rammelende geluiden hoorden. Máár het is zwaar helemaal verdwenen!

Dus toen maar weer de vieze regen in gegaan en naar binnen gegaan, reservesleutel weer teruggekregen, de aardige mevrouw bij de receptie gaf aan dat ze de speakers(hoeveel én welke werd niet genoemd), nadat ze dat hadden gedaan dat het toen opgelost zou zijn.

Tot nu toe lijkt het iig opgelost, ben erg benieuwd of dit een blijvende oplossing is we gaan het meemaken in ieder geval!
Ik hoop wel dat ze binnenkort wat meer zinnigs kunnen zeggen over de geluid wat de motor maakt bij deelast in de lagere versnellingen want dat is wel een puntje nog.

-2007-2007: (MY1993) Renault 19 16v Sedan
- Get!em
- 3rd Gear member
Vanochtend ook bij de dealer geweest. Er is een software update ingezet. Dit zou oa het probleem met het opslaan van de surround instelling moeten oplossen.
Nog geen kans gehad om de kwaliteit van het geluid te beoordelen. Dit was overigens mij al wel acceptabel bij afleveren (waarbij dealer aangaf dat de aller eerste MY15, dus geleverd voor oktober/2014, het probleem erger hadden dan de auto's die daarna afgeleverd zijn).
Nog geen kans gehad om de kwaliteit van het geluid te beoordelen. Dit was overigens mij al wel acceptabel bij afleveren (waarbij dealer aangaf dat de aller eerste MY15, dus geleverd voor oktober/2014, het probleem erger hadden dan de auto's die daarna afgeleverd zijn).
- Get!em
- 3rd Gear member
Ok, resultaat vanochtend (gister dus software update):
Audio gisteravond even op hard, harder hardst gezet met wat fijne basnummers (de laatste Yelllowclaw oa) op DAB+ van 538. Geen noemenswaardige en of extreme bastrilling en of vervorming, voordat ik doof werd..
Audio vanochtend: nog steeds het probleem met het trage opstarten. Alle geluid doet het pas na 1,5 minuut na starten van auto (wanneer auto meer dan 8 uur heeft stilgestaan).
Kan het trouwens zijn dat de verschillen ook zitten in de aansluiting en/of volumes van de versterkers? Ik kan me zo indenken dat het H/K systeem eigenlijk gewoon een losse module /versterker is die gewoon bovenop/na het normale sensussysteem komt en dat in de audio-keten dus de volumes en de plek waar de equalizer zijn werk doet bepalend is. In dat geval zou het dus kunnen dat het Sensus systeem al vervormde audio doorgeeft aan het H/K systeem en dat de H/K versterker dit dus bij hogere volumes gewoon de speakers in blaast.
Ik heb dit idee omdat bij het Sensus Connected Touch (parrot) systeem dit ook een issue was, omdat het parrot systeem ook zijn eigen versterking/equalizer en dergelijke had en dit weer doorgaf aan het volgende audio systeem (sensus) en/of de andere kant op (mogelijk was het andersom, dat weet ik niet meer).
Audio gisteravond even op hard, harder hardst gezet met wat fijne basnummers (de laatste Yelllowclaw oa) op DAB+ van 538. Geen noemenswaardige en of extreme bastrilling en of vervorming, voordat ik doof werd..
Audio vanochtend: nog steeds het probleem met het trage opstarten. Alle geluid doet het pas na 1,5 minuut na starten van auto (wanneer auto meer dan 8 uur heeft stilgestaan).
Kan het trouwens zijn dat de verschillen ook zitten in de aansluiting en/of volumes van de versterkers? Ik kan me zo indenken dat het H/K systeem eigenlijk gewoon een losse module /versterker is die gewoon bovenop/na het normale sensussysteem komt en dat in de audio-keten dus de volumes en de plek waar de equalizer zijn werk doet bepalend is. In dat geval zou het dus kunnen dat het Sensus systeem al vervormde audio doorgeeft aan het H/K systeem en dat de H/K versterker dit dus bij hogere volumes gewoon de speakers in blaast.
Ik heb dit idee omdat bij het Sensus Connected Touch (parrot) systeem dit ook een issue was, omdat het parrot systeem ook zijn eigen versterking/equalizer en dergelijke had en dit weer doorgaf aan het volgende audio systeem (sensus) en/of de andere kant op (mogelijk was het andersom, dat weet ik niet meer).
Laatst gewijzigd door Get!em op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Ik denk dat dat best wel aannemelijk is eigenlijk. Dat verklaart ook het enorme volume verschil op de iPod interface. Wanneer ik echt de iPod functie gebruik van de telefoon is het volume lager dan wanneer ik via de iPod interface Spotify draai (ja dit werkt prima). De FM radio (geen DAB+) heeft ook een heel ander soort volume en een andere kwaliteit. Ik vrees dat we daar alleen heel weinig aan kunnen doen.Get!em schreef: Ok, resultaat vanochtend (gister dus software update):
A.s. donderdag ben ik bij mijn dealer (waar de auto ook afgeleverd is). Ik ben nu 7 maanden verder en heb nog steeds trillende deurpanelen. Inmiddels is mijn geduld op dus ik ben benieuwd of het we het echt met elkaar kunnen oplossen. Ik neig nog altijd naar een subwoofer, want zelfs al trillen de panelen niet bij alle nummers, de zijvakken zijn nog altijd waardeloos dan.
-
- Starter
Hallo allemaal, ik ben sinds september bezitter van de V40 D4 R-Design Rebel Blue en volg al maanden diverse topics, waaronder deze. Algehele conclusie: HK Premium Audio is het geld echt niet waard. Ik had hiervoor een Seat Ibiza uit 2004 die ik helemaal vol had gelegd met DLS (met ook ongeveer de waarde van de HK premium audio), dat ging echt veel harder en veel meer bass. HK heeft wel mooi en zuiver geluid.
Ook ik heb al vanaf het begin last van zwaar trillende deurpanelen, bass klinkt nergens naar. Volvo moet bij de premium sound gewoon minimaal een subwoofer in het reservewiel o.i.d. plaatsen. Heb het er met de dealer over gehad; zij erkenden toentertijd het probleem niet, dus ik had geen vertrouwen dat zij dit gingen oplossen plus ik had geen zin om 10 keer terug te moeten naar de dealer.
Vandaar na een maand vanaf levering V40 direct de keuze gemaakt om zelf maar een sub in te bouwen. Gekozen voor een actieve sub, i.v.m. compactheid en makkelijk te ontkoppelen. Gekozen voor de Rockford P300-12: http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p300-12
Dit haalt bij lange na nog niet de bass die ik gewend was (2x12 inch DLS KW12), maar dat is dan ook geen vergelijkingsmateriaal. Voor de prijs is de Rockford prima. Echter het probleem wat optreedt bij deze sub (en waarschijnlijk heeft iedereen met een los geplaatste sub daar mee te maken) is dat het Sensus systeem de bass afvlakt naarmate hij harder gezet wordt. Dit is bedoeld om de deurspeakers van bass te beschermen, maar hij vlakt dus ook de bass af die gestuurd wordt naar de sub.
(extra informatie:)
De sub pakt zijn signaal via high-input (dus speakerdraad afgetapt vanuit een deurspeaker). RCA is geen optie, tenzij je dure glasmodules etc. ertussen gaat zetten, maar dan zul je ook weer een andere versterker moeten kopen, waardoor je onderhand dus beter het hele systeem kunt vervangen. Dat laatste heb ik nog serieus overwogen, maar uiteindelijk toch niet gedaan vanwege de kosten.
Het afvlakken van de bass heb ik deels kunnen opvangen door er een high-to-low converter tussen te zetten. Het is nu wel wat beter, maar de bass is qua diepte op zijn best bij volume rond de 65-70%. Zet ik hem voluit, wat ik vaak doe, dan wordt de bass echt minder diep en wordt het meer 'bonkerig'. Uiteraard alle mogelijke scenarios uitgeprobeerd m.b.t. geluidinstellingen. Om de deurspeakers nu niet mee te laten trillen, heb ik de laagste frequentie in de equalizer bijna uitstaan en de 'normale' bass regeling ongeveer in de het midden (scheelt per nummer). De deurspeakers leveren dan bijna geen bass meer, zodat deze niet trillen. Op de Sub uiteraard de bass zo ver mogelijk opengedraaid. De bass is voorin ook te regelen met een remote control (wordt meegeleverd met de sub), die ik links in dat kleine bakje heb geplaatst.
Ik laat het verder hierbij, tenzij iemand een oplossing heeft om het afvlakken nog beter tegen te gaan of, liever nog, geheel te laten verdwijnen?
Ook ik heb al vanaf het begin last van zwaar trillende deurpanelen, bass klinkt nergens naar. Volvo moet bij de premium sound gewoon minimaal een subwoofer in het reservewiel o.i.d. plaatsen. Heb het er met de dealer over gehad; zij erkenden toentertijd het probleem niet, dus ik had geen vertrouwen dat zij dit gingen oplossen plus ik had geen zin om 10 keer terug te moeten naar de dealer.
Vandaar na een maand vanaf levering V40 direct de keuze gemaakt om zelf maar een sub in te bouwen. Gekozen voor een actieve sub, i.v.m. compactheid en makkelijk te ontkoppelen. Gekozen voor de Rockford P300-12: http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p300-12
Dit haalt bij lange na nog niet de bass die ik gewend was (2x12 inch DLS KW12), maar dat is dan ook geen vergelijkingsmateriaal. Voor de prijs is de Rockford prima. Echter het probleem wat optreedt bij deze sub (en waarschijnlijk heeft iedereen met een los geplaatste sub daar mee te maken) is dat het Sensus systeem de bass afvlakt naarmate hij harder gezet wordt. Dit is bedoeld om de deurspeakers van bass te beschermen, maar hij vlakt dus ook de bass af die gestuurd wordt naar de sub.
(extra informatie:)
De sub pakt zijn signaal via high-input (dus speakerdraad afgetapt vanuit een deurspeaker). RCA is geen optie, tenzij je dure glasmodules etc. ertussen gaat zetten, maar dan zul je ook weer een andere versterker moeten kopen, waardoor je onderhand dus beter het hele systeem kunt vervangen. Dat laatste heb ik nog serieus overwogen, maar uiteindelijk toch niet gedaan vanwege de kosten.
Het afvlakken van de bass heb ik deels kunnen opvangen door er een high-to-low converter tussen te zetten. Het is nu wel wat beter, maar de bass is qua diepte op zijn best bij volume rond de 65-70%. Zet ik hem voluit, wat ik vaak doe, dan wordt de bass echt minder diep en wordt het meer 'bonkerig'. Uiteraard alle mogelijke scenarios uitgeprobeerd m.b.t. geluidinstellingen. Om de deurspeakers nu niet mee te laten trillen, heb ik de laagste frequentie in de equalizer bijna uitstaan en de 'normale' bass regeling ongeveer in de het midden (scheelt per nummer). De deurspeakers leveren dan bijna geen bass meer, zodat deze niet trillen. Op de Sub uiteraard de bass zo ver mogelijk opengedraaid. De bass is voorin ook te regelen met een remote control (wordt meegeleverd met de sub), die ik links in dat kleine bakje heb geplaatst.
Ik laat het verder hierbij, tenzij iemand een oplossing heeft om het afvlakken nog beter tegen te gaan of, liever nog, geheel te laten verdwijnen?
-
- Starter
Overigens heb ik ook het probleem van het trage starten van het systeem (pas na 70 seconden komt er audio). Erg irritant met bellen/navigatie/muziek). De microfoon werkt al wel, want bellers kunnen mij al wel horen en ik kan de navigatie al spraakgestuurd bedienen.
Naar de dealer geweest vorige maand, zij hebben de IAM en de IHU module geüpgraded (op aanraden van dit forum), echter was dit niet de oplossing. Wat mij opvalt is dat hij dit inderdaad doet als hij langere tijd heeft stilgestaan en (en dit heb ik nog niet eerder gelezen hier) als het buiten kouder is dan ongeveer tien graden. Als het warmer is (dit weekend maar weer even in de gaten houden), dan heb ik veel sneller al geluid (ik zal nog even meten hoelang het dan duurt).
Het kan dan naar mijn idee niet komen door trage software of door een te volle V40 met veel opties (wat veel geconcludeerd wordt). Ik zit eerder te denken aan een versterker of andere componenten die moeten opwarmen. Iemand anders dit ook al opgevallen?
Naar de dealer geweest vorige maand, zij hebben de IAM en de IHU module geüpgraded (op aanraden van dit forum), echter was dit niet de oplossing. Wat mij opvalt is dat hij dit inderdaad doet als hij langere tijd heeft stilgestaan en (en dit heb ik nog niet eerder gelezen hier) als het buiten kouder is dan ongeveer tien graden. Als het warmer is (dit weekend maar weer even in de gaten houden), dan heb ik veel sneller al geluid (ik zal nog even meten hoelang het dan duurt).
Het kan dan naar mijn idee niet komen door trage software of door een te volle V40 met veel opties (wat veel geconcludeerd wordt). Ik zit eerder te denken aan een versterker of andere componenten die moeten opwarmen. Iemand anders dit ook al opgevallen?