Dag allemaal,
ik heb de afgelopen dagen veel tijd doorgebracht op dit forum maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Mijn situatie:
Ik moet binnenkort mijn lease-auto inleveren en mijn nieuwe baan biedt deze luxe helaas (nog) niet. Ook in mijn nieuwe baan zal ik veel onderweg zijn, naar verwachting 50-60 duizend km per jaar. Ik ben dan ook op zoek naar een betrouwbare diesel. In het verleden heb ik al meerdere Volvo's gereden, zoals de 480 Turbo, een 850R en een S70 2.5TDI. De laatste heb ik gereden van 400 dkm tot 480dkm zonder enig probleem (ik kende ook de vorige en enige eigenaar). Ik zoek een auto die ik de komende 2 tot 3 jaar (dus 100 - 150 dkm) kan (op)rijden, met een budget van 5-8 duizend Euro. Mijn voorkeur heeft een automaat, maar dit is geen must. Daarnaast vind ik vermogen geen straf, dus bij voorkeur de 163/185pk variant.
Mijn vraag:
Mijn keuze is gevallen op een Volvo S60, enerzijds omdat het een relatief kleine Volvo is (ruimte heb ik niet nodig) en anderzijds omdat de dieselmotoren van Volvo erg betrouwbaar zijn. Met mijn budget zit ik naar S60s te kijken van rond de facelift (2005). Wat zijn nu de verschillen tussen de modellen van voor en na de facelift?
- Is de oude D5 (163pk) betrouwbaarder dan de nieuwe (185pk)?
- Is de nieuwe automaat (6-bak) betrouwbaarder dan de oude (5-bak)?
- Zijn er andere redenen waarom ik juist wel of niet voor een bepaald model moet kiezen?
Hartelijk dank (en fijne dagen)!
Volvo S60 - voor/na facelift?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Eentje nemen zonder DPF, is zuiniger. KM-stand maakt niet zo heel veel uit.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik weet vrijwel niets van diesels, maar wat ik wel weet (van dit forum); de eerste facelift modellen (dus 2004) hadden nog geen roetfilter, en de bijbehorende problematiek ontloop je hiermee dus ook. Er zijn ongetwijfeld anderen die hier meer over kunnen vertellen 

Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29904
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als je 50-60 duizend km per jaar gaat rijden heb je meestal geen problemen met roetfilters en regeneratieproblemen. Het is verstandig een auto te kopen met een bekende onderhoudshistorie en een aankoopkeuring bij een Volvodealer is aan te raden.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb zelf een S60 uit 2003 gehad met de 163 pk D5 zonder roetfilter en met handbak (Euro 3 model) en heb nu een 2.4D uit 2007 met roetfilter en Geartronic bak (Euro 4 model).
De eerste is zuiniger en liep ietsje rauwer, net als al genoemd geen eventuele problemen met het roetfilter maar deze liep altijd rond de 1 op 16 ongeveer.
Heb helaas maar 30.000 km met de auto gereden en toen werd hij afgeschreven.
De huidige S60 heb ik ruim 50.000 mee gereden en vind het een heerlijke combinatie.
Zoals genoemd is deze minder zuinig dan dat de vorige was. Heb eerder dit jaar het roetfilter laten verwijderen en de EGR zit dicht en in combinatie met een klein kunstje van Volvotune betreffende het vermogen heb nu helemaal niets meer te klagen.
Verbruik is rond de 1 op 15/15,5 met toch regelmatig stukken 130 km/h en voor dit kaliber auto met een automaat durf ik dat zeker netjes te noemen.
Motorblok loopt net iets minder rauw dan de Euro 3 die ik had en de Geartronic doet zijn werk keurig netjes. Hier heb je wel iets extra onderhoud aan om problemen buiten de deur te houden in de vorm van een powerflush maar als dit is gebeurd krijg je wel een heerlijk soepel schakelende automaat ervoor terug.
Vind zelf de facelift modellen vanbinnen en van buiten mooier dan de pre-facelift maar dit is voor een ieder persoonlijk.
Grootste tip die ik kan geven ongeacht welke generatie het gaat worden is: Doe op tijd de beurten, de facelift versie geeft Volvo een interval van 30.000 km op en de praktijk leert dat dit veel te lang is.
Hier komen dan ook de grootste problemen vandaan omtrent het roetfilter. Gewoon om de 15.000 / max 20.000 km een beurt doen en je kan probleemloos rond rijden.
De eerste is zuiniger en liep ietsje rauwer, net als al genoemd geen eventuele problemen met het roetfilter maar deze liep altijd rond de 1 op 16 ongeveer.
Heb helaas maar 30.000 km met de auto gereden en toen werd hij afgeschreven.
De huidige S60 heb ik ruim 50.000 mee gereden en vind het een heerlijke combinatie.
Zoals genoemd is deze minder zuinig dan dat de vorige was. Heb eerder dit jaar het roetfilter laten verwijderen en de EGR zit dicht en in combinatie met een klein kunstje van Volvotune betreffende het vermogen heb nu helemaal niets meer te klagen.
Verbruik is rond de 1 op 15/15,5 met toch regelmatig stukken 130 km/h en voor dit kaliber auto met een automaat durf ik dat zeker netjes te noemen.
Motorblok loopt net iets minder rauw dan de Euro 3 die ik had en de Geartronic doet zijn werk keurig netjes. Hier heb je wel iets extra onderhoud aan om problemen buiten de deur te houden in de vorm van een powerflush maar als dit is gebeurd krijg je wel een heerlijk soepel schakelende automaat ervoor terug.
Vind zelf de facelift modellen vanbinnen en van buiten mooier dan de pre-facelift maar dit is voor een ieder persoonlijk.
Grootste tip die ik kan geven ongeacht welke generatie het gaat worden is: Doe op tijd de beurten, de facelift versie geeft Volvo een interval van 30.000 km op en de praktijk leert dat dit veel te lang is.
Hier komen dan ook de grootste problemen vandaan omtrent het roetfilter. Gewoon om de 15.000 / max 20.000 km een beurt doen en je kan probleemloos rond rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Zijn roetfilterproblemen niet bijna altijd te wijten aan het rijden van te vaak te korte stukjes?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Onder andere, maar ook de te lange onderhoudsinterval speelt een rol.
Of nog beter gezegd, het is een combinatie van beiden.
Of nog beter gezegd, het is een combinatie van beiden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29904
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Precies, een dieselmotor moet kilometers maken en goed onderhoud krijgen dan is de kans op problemen met roetfilters veel kleiner.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 10:50
Dank voor jullie reacties allemaal. Goed om te weten dat het oude type 163pk zuiniger is en minder onderhoud (zou moeten) vergt. Zijn er verder nog verschillen tussen de (betrouwbaarheid van) de versnellingsbakken? Is de Geartronic altijd een 6-bak? Is de "normale" automaat altijd een 5-bak? Zijn ze even betrouwbaar? Als ik naar de "topkm" lijst kijk zie ik bijna alleen maar oude types, maar ik vind de gefacelifte mooier.
Wat zouden jullie doen? Op zoek gaan naar een oud type met een kmstand van rond de 200-250dkm?
Wat zouden jullie doen? Op zoek gaan naar een oud type met een kmstand van rond de 200-250dkm?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Oud model met die kilometerstand wordt zoeken in een hooiberg.
Of je moet in bijvoorbeeld Duitsland gaan zoeken.
Als je de nieuwe mooier vind zou ik daar gewoon voor kijken of met beide versies rijden.
Zou zelf zo weer een facelift versie nemen
Of je moet in bijvoorbeeld Duitsland gaan zoeken.
Als je de nieuwe mooier vind zou ik daar gewoon voor kijken of met beide versies rijden.
Zou zelf zo weer een facelift versie nemen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Is de S60 van de 'facelift'-generatie vanaf MY 2005 niet ook aanzienlijk stiller voor wat het onderstel betreft? Ik dacht gelezen te hebben dat de geluidsisolatie van de bodem en de wielkasten sterk verbeterd werd toen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Je hebt geluk. Er zijn nog S60's geleverd met euro 3 D5 in de modeljaar 2005 auto's. Dan heb je wel de facelift, maar de oude motor. Het beste van twee werelden.
Wat hier nog niet gemeld is, en wat ik wel veel lees, zijn problemen met de wervelklep in de euro 4 motoren.
Als ik dit allemaal wist 5 jaar geleden had ik ook een MY2005 met euro 3 D5 gekocht, die facelift is inderdaad een stuk mooier. Ook van binnen zijn er een paar mooie wijzigingen aangebracht. Het vermogen kan je ruim goedmaken met chiptuning, mijn euro 3 D5 heeft nu 210 pk en haalt 1 op 18 over de laatste 165.000 km. Zelfs de 2.4D kan tot 200 pk, dit is precies dezelfde motor.
Dat met de automaat weet ik niet, maar ik gok dat dat vanaf de euro 4 motor één met 6 versnellingen is.
Verder, er is een heleboel achteraf in te bouwen aan opties behalve een dakraam vanwege dwarsbalken in het dak. Als je die er in wilt, moet je hem zo kopen. Radio, standkachel, RTI, stoelverwarming, xenon, dat kan allemaal achteraf ook nog.
Wat hier nog niet gemeld is, en wat ik wel veel lees, zijn problemen met de wervelklep in de euro 4 motoren.
Als ik dit allemaal wist 5 jaar geleden had ik ook een MY2005 met euro 3 D5 gekocht, die facelift is inderdaad een stuk mooier. Ook van binnen zijn er een paar mooie wijzigingen aangebracht. Het vermogen kan je ruim goedmaken met chiptuning, mijn euro 3 D5 heeft nu 210 pk en haalt 1 op 18 over de laatste 165.000 km. Zelfs de 2.4D kan tot 200 pk, dit is precies dezelfde motor.
Dat met de automaat weet ik niet, maar ik gok dat dat vanaf de euro 4 motor één met 6 versnellingen is.
Verder, er is een heleboel achteraf in te bouwen aan opties behalve een dakraam vanwege dwarsbalken in het dak. Als je die er in wilt, moet je hem zo kopen. Radio, standkachel, RTI, stoelverwarming, xenon, dat kan allemaal achteraf ook nog.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
valser schreef: Is de S60 van de 'facelift'-generatie vanaf MY 2005 niet ook aanzienlijk stiller voor wat het onderstel betreft? Ik dacht gelezen te hebben dat de geluidsisolatie van de bodem en de wielkasten sterk verbeterd werd toen.
Mijn 2007 is inderdaad wat stiller dan de oudere model jaren dan we hier thuis hebben gehad
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
2005 type is inmiddels 10 jaar oud. Naar mijn mening is alles onder 30.000 KM per jaar voor een diesel niet goed. Tenzij die 3 dagen in de week stil staat natuurlijk.
Goed warm gelopen auto's uit 2005 beginnen dus zo +/- bij 300.000KM. Alles daar onder zie ik als gevaarlijk.
Wervelkeppen is idd probleem met MY2006 (185PK). Roetfilter en EGR ook...maar die zijn op te lossen.
De toestand van de tuimelaar en klepstoters.....dat is maatgevend voor betrouwbaarheid; maar hoe kom je daar achter.
Goed warm gelopen auto's uit 2005 beginnen dus zo +/- bij 300.000KM. Alles daar onder zie ik als gevaarlijk.
Wervelkeppen is idd probleem met MY2006 (185PK). Roetfilter en EGR ook...maar die zijn op te lossen.
De toestand van de tuimelaar en klepstoters.....dat is maatgevend voor betrouwbaarheid; maar hoe kom je daar achter.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10714
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Tja en wat is ut geworden????
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Jawel, ik heb in een S60 T5 automaat gereden. Was echt geen GT.dbosker schreef: ik heb een 'na 2005' S60 R met 5-traps geartronic. Deze zijn later (ik weet niet exact welk MY) geleverd als 6-bak. Automaten zijn er in de S60 niet geleverd.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Ik heb een 2.4 benzine met ouderwetse automaat
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)