Gebroken achterveer

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
elhorto
1st Gear member

Hallo forum leden.

Ik heb een gebroken achterveer rechtsachter bij de C70. BJ2002
Is deze te vervangen zonder veerspanners?
Lijkt mij te weinig plek voor veerspanners uitwending!
Heb al eens rondgeneusd hier op het forum maar kan niets vinden hierover.

Gr. Wim
Volvo V40 T4 Summum Powershift, Flamenco Red Metallic, Black leder interieur, 17“ Mannam velgen. 2014
+
Volvo C70 Cabrio 2.5t Tourer Aut. Black Sapphire Metallic / Beige softtop, Comet 17" 2002
cees klumper
4th Gear member

Ik heb in december nog de rechter achterveer vervangen, en jaren geleden al de linker. Heb daarvoor wel veerspanners aangeschaft want dat is geloof ik wel een 'must'. Die zijn inmiddels ook al van pas gekomen bij het vervangen bij de voorste achokbrekers. Ik geloof wel dat mijn verhaal en dat van een paar anderen ergens in het forum terug te vinden is. Check in elk geval ook de andere kant. Mijn rechterveer was namelijk zo te zien aan het breukvlak al een behoorlijke tijd stuk maar ik heb er niets van gemerkt, ik kwam erachter toen ik de schokbrekers achter ging vervangen. De linkerveer maakte wel herrie toen die stuk ging.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
sbv
6th Gear member

Veren bij zo een C70 kan je zo vervangen zonder spanners. Wel even de schokbreker loshalen dan kan de achteras wat verder naar beneden en kan je de veer er zo uit halen(wel de bevestiging aan de onderzijde loshalen)

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
elhorto
1st Gear member

Hallo Cees en SBV

Had jou verhaal al gelezen Cees, maar kon er niet uit opmaken of ik nu wel of geen veerspanners nodig had.
Had na nog wat verder neuzen al gevonden op een Engelstalig forum dat het zonder spanners moet lukken zoals SBV beschrijft. (http://www.matthewsvolvosite.com/)
Heb inmiddels op ebay.de een goed gebruikt set veren en koni schokbrekers gekocht. Vervang de schokbrekers ook maar. Auto heeft bijna 200.000km en dan zullen ze niet meer in een topconditie zijn.
Heb al gevonden dat ik er bij mijn cabrio via de achterbank naartoe moet. http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =9&t=37413
Hoop dat ze zaterdag binnen zijn zodat ik er aan kan beginnen. Moet het wel droog zijn want het zal op de oprit moeten gebeuren en wacht als het regent nog wel even. Aan de breuk te zien is de veer al langere tijd gebroken. Heb er niets van gemerkt. Werd opgemerkt bij de APK, dus afkeur. Heb nog tot 19 April de tijd!
Laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Gr. Wim
Laatst gewijzigd door elhorto op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 Summum Powershift, Flamenco Red Metallic, Black leder interieur, 17“ Mannam velgen. 2014
+
Volvo C70 Cabrio 2.5t Tourer Aut. Black Sapphire Metallic / Beige softtop, Comet 17" 2002
cees klumper
4th Gear member

Ok, voor een cabrio moet je de hoofdsteunen verwijderen middels 'blind' indrukken van plastic klipjes in de achterbank. Maar daar ben je waarschijnlijk al achter gekomen via MVS. Het lastigste aan het vervangen van de achterste schokbrekers vond ik het los- en weer vastdraaien van de bovenste moer op de schokbreker. Je moet de schokbreker tegenhouden met ik meen een maatje 6 mm sleutel, die er telkens af wil schieten. Kostte heel veel tijd, voor zoiets onbenulligs, omdat je er nauwelijks bij kunt. Bij mij viel dat 6 mm sleuteltje vervolgens onderin het gat, waardoor ik hem er met een magneet weer uit moest vissen. Affijn, je komt er wel uit maar vraag gerust.
In Frankrijk:
elhorto
1st Gear member

Gister de achterveren en schokbrekers gedaan, vanmorgen de voorste.
Voorste was een fluitje van een cent. Alles ging goed los dus was zo gebeurd.
Achterste veren stelt ook niets voor. Auto op bokjes, schokdemper los, onderste bevestiging veer los, laten zakken en de veer kan er zo uit. Wel even opletten dat je de veer bij monteren goed hebt zitten onder.
Schokdempers achter is een ander verhaal!
Zoals Cees al beschreef moet het bij de cabrio via de achterbank en gaten van de subwoofers gebeuren.
Het leed begon al met het verwijderen van de hoofdsteunen. Dit lukte niet! Foto's van MVS goed bekeken en de klipjes opgezocht maar indrukken lukte niet. Toen rugleuning onder los gedraaid en voorzichtig iets naar voren getrokken.
Hierlangs klipjes iets naar voren getrokken en dan springen de hoofdsteunen uit de vergrendeling. Dus snap dat indrukken nog steeds niet! Dan begint het gepruts door het subwoofergat met steeksleuteltje 6 en een ringsleutel 15 om de bovenste moer los te krijgen. Hier toch wel ff zoet mee geweest, pfff. Gelukkig hadden de Koni's een imbus van boven om de demperstag vast te houden, dus monteren ging een stuk beter.

Het is dus allemaal gelukt. Gr. Wim
+
cees klumper
4th Gear member

Gefeliciteerd Wim, daar kun je met voldoening op terugkijken! Weer goed voor 150-200K kilometers.
In Frankrijk:
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”