Turbodruk is maar soms aanwezig

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Xanthine
3rd Gear member

Hallo,
Ik heb volgend raar probleem met mijn T5:
Sinds ik mijn nieuwe intercooler geplaatst heb, heb ik 'soms' dat de turbo zn werk goed doet, en boost opwekt. Voor de plaatsing van de intercooler heb ik dit nog nooit gehad (toen wist ik niet beter). Toen enkele dagen later (ik rij er zelden mee), had ik de eerste paar keren dat ik stevig op de gas duwde weer boost, maar na een minuut of 2 verdween die weer, en voelt het aan alsof ik met lage turbodruk rondrij. De dag erna heb ik 3 uur rondgereden met goede turbodruk, de dag erna weer niet meer, ... Het schommelt echt constant. Ook de auto uitzetten, en weer starten helpt niet. Heb de luchtmassameter er eens uitgehaalt om zuiver te maken, maar dit heeft ook geen effect gehad (heb ook al een nieuwe besteld uit veiligheid). Gisteren heb ik ook weer een 100tal km met turbodruk kunnen rijden, tot plots tijdens het rijden de kracht weg was, om dan ongeveer een uur later, toen ik wou vertrekken aan de verkeerslichten het weer terug kwam. Toen stotterde de 1ste versnelling echt enorm, dus ben ik naar de 2de geschakeld, om zo nog met stotteren te vertrekken. Eenmaal vertrokken was de turbodruk er weer, niets aan de hand.

Op internet lees ik dat dit zowat alles kan zijn, luchtmassameter, wastegaste, turboklep, ECU, ... De LMM ga ik sowieso uit voorzorg vervangen, en heb ook een turbodruk meter besteld, maar ik heb zo'n voorgevoel dat dit mijn probleem niet gaat oplossen. Ook het verbruik lijkt mij hoger dan normaal (17L/100km gemiddeld), al heb ik wel een enorm vlotte rijstijl.

Iemand tips, of een idee wat dit kan zijn voor ik lukraak onderdelen ga vervangen?
Alvast bedankt!
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Heb je hem al eens laten uitlezen? Dan kun je wat gerichter zoeken. Het zal me niet verbazen dat de turbodruk soms te hoog wordt en dat de motor in een tijdelijke noodloop komt. Te hoge turbodruk kan ontstaan doordat de vacuumslangen tussen TCV en wastegate poreus zijn, aansluitingen lekken of TCV zelf stuk. Of mogelijk is de wastegate verkeerd afgesteld.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Xanthine
3rd Gear member

Gerald de Groot schreef: Heb je hem al eens laten uitlezen? Dan kun je wat gerichter zoeken. Het zal me niet verbazen dat de turbodruk soms te hoog wordt en dat de motor in een tijdelijke noodloop komt. Te hoge turbodruk kan ontstaan doordat de vacuumslangen tussen TCV en wastegate poreus zijn, aansluitingen lekken of TCV zelf stuk. Of mogelijk is de wastegate verkeerd afgesteld.
Ja vergeten te vermelden, laten uitlezen, gaf geen fouten aan (zelfs niet dat ik gereden heb met luchtmassameter afgekoppelt). Andere dingen gaf ie wel aan, zoals een lamp die ik er uitgehaald heb, en ABS sensoren van op de dyno, .. Zeer vreemd.
Xanthine
3rd Gear member

Na het vervangen van de luchtmassameter lijkt alles opgelost, maar dit kan ik pas binnen een week met zekerheid zeggen.
Wel is er weer een nieuw probleem opgedoken, sinds de LMM vervangen is, lijkt het alsof er iets van de turbo is losgekomen, zal ik dit weekend eens naar moeten kijken.
Zo blijven we bezig he :D
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

In ieder geval weer een stap in de goede richting :-)
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Xanthine
3rd Gear member

Hier weer even een update,
Heb afgelopen weekend mijn turbodrukmeter eindelijk kunnen aansluiten, nu blijkt dat ik maximaal op 0,3 bar zit, terwijl dit rond de 1 bar moet zijn. Heb een nieuwe TCV besteld, afwachten wat dit doet.
Ondertussen ook nog nieuwe remschijven en remblokken besteld, want de huidige zagen er niet echt meer mooi uit, beetje roest aan de randen.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”