1.6 T4 met 4 cyl versus 2.4 140pk met 5 cyl

PGV90
6th Gear member

Inmiddels met de T4 over de 100.000 km heen in net 3 jaar tijd;
heerlijke auto en prima motor voor zo'n grote / zware auto.

De 6e versnelling is echt een overdrive en geeft rust en laag verbruik;
ik zit meestal rond de 7.3 a 7.7 l/100 km voor normaal woon werk verkeer;
vakanties: volgeladen en met ski-box op (duitse) snelwegen ook nog onder de 9.8 l/100km. Een bergpas als de Gotthard geen probleem voor de motor.
Voldoende koppel.

Ik dacht eerst ook dat een 1.6 veel te licht zou zijn, maar tegendeel is waar.
En, absoluut nul olie verbruik.

Dus zeker een aanrader.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
mga1600
6th Gear member

Laten we er nou maar aan wennen dat 5, 6 of 8 cilinder motoren heel snel tot de exoten zullen gaan behoren ....haha...want over een paar jaar vinden we een 4 cilinder al een absolute luxe en rijden we standaard in 3 cilinders...
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Rogier64
5th Gear member

Sinds een aantal maanden in het (gelukkige) bezit van een V70 T4 modeljaar 2012 met powershift automaat. Heerlijke motor met meer dan voldoende power. Je komt met 180pk niets tekort hoor. Voor deze auto had ik een V70 2.0D en daarvoor een V70 T5 uit 2000. Qua vermogen gaat er weinig boven de T5 maar het plezier van rijgedrag is met het oplopen van de modeljaren onovertroffen. Dat maakt in mijn beleving alles meer dan goed. De Auto gekocht met ruim 160k op de teller. Ik maak me geen zorgen buiten het gebruikelijke onderhoud bij deze kilometerstanden. Dat blijft toch altijd een beetje een gok is mijn ervaring.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
PGV90
6th Gear member

160.000 km in 3 jaar tijd, dan heeft ie zeker niet stilgestaan;
voornamelijk snelweg kilometers lijkt me, ook zeker niet slecht voor de automaat.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Rogier64
5th Gear member

Nee, heeft zeker niet stil gestaan. Heb wel even getwijfeld maar uiteindelijk toch maar gekocht en absoluut geen spijt van. Volledige onderhoudshistorie, dealer onderhouden en bij de dealer gekocht. Maar on-topic, had ik al genoemd dat het een erg fijne auto/motor is :D
V70 2.5 Europa, MY1998
HansEindhovenV70
4th Gear member

Hoi,
Ik heb gisteren eens proefgereden in een V70 1.6 T4 uit 2013 met 27dkm op de teller. Eerlijk gezegd vond ik het tegenvallen. Motor loopt lang niet zo mooi als de 170PK 5 cylinder van 2003 die ik nu heb. Mijn indruk is ook dat de algehele kwaliteitsbeleving een stuk minder is dan 10 jaar terug belijkbaar. Proefrit was bij Volvo dealer. Monteur die ik gesproken heb omschreef het zo: De kwaliteit is er de laatste jaren zeker niet beter op geworden helaas. Hij zag met zo'n T4 ook wel meer problemen dan met de oude 5 cylinder. O.a. de waterpomp schijnt een ramp te zijn, een designfout, zijn erbij die al binnen 40 dkm stuk lopen blijkbaar. Al met al denk ik dat ik nog even door blijf rijden aangezien de kans anders grooti is dat ik spijt krijg iets goeds in te ruilen voor iets dat jonger is met vele vraagtekens.
Rogier64
5th Gear member

Over de betrouwbaarheid valt inderdaad wel wat te zeggen is mijn ervaring. De minste kosten had ik met mijn eerste V70. Buiten normaal onderhoud alleen een keer een accu moeten vervangen. Bij de volgende V70's allemaal wel wat extra aan kosten gehad. Maar ja, we willen allemaal meer luxe zonder dat de kosten sterk toenemen. Het zal wel ergens vandaan moeten komen. Overigens zie je dit verschijnsel ook bij veel andere automerken. Heel anders is het met de rijkwaliteit, ik kan me niet voorstellen dat dit je niet is opgevallen. Bij de oude modellen merk je aan alles dat het een zware auto is met wat vage stuureigenschappen. Dat is met de huidige modellen echt veel beter.
V70 2.5 Europa, MY1998
valser
2nd Gear member

Wat betreft de rij-eigenschappen van een auto; ook heel eenvoudige en goedkope auto's kunnen prima rij-eigenschappen hebben, dus dat is niet per sé een 'kwaliteits'-criterium, maar eerder een kwestie van ontwerp en afstemming.
Als je de V70N met de NN vergelijkt, zie ik toch wel dat er flink bespaard is, met name op het interieurontwerp; eenvoudige vormen en materialen. Het leer is ook van een goedkopere kwaliteit. (dan de V70N) (kan ook niet anders gezien de prijs in de optielijst; een goed leren jack is al net zo duur, laat staan een complete bekleding van een auto) Al eerder werd hier op het forum een opmerking gemaakt over het blikkerige geluid van de portieren van de V70NN. Dat is wellicht niet van belang voor de functie en zelfs voor de veiligheid maar het doet wel afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.

Over de technische kwaliteiten van de diverse motoren kan ik niets zeggen. Volvo-motoren staan echter wel bekend als zeer duurzaam, met enkele uitzonderingen. En een oude wijsheid zegt; alles wat erop zit kan ook kapot. Dat geldt dus ook voor turbo's. Een 'gewone' 2.4 heeft die niet, en is naar mijn mening zeker voor NL een afdoende motor. Met zware aanhangers wordt het weer een ander verhaal.
Rogier64
5th Gear member

Ik heb alle modelversies van de V70 gehad, te beginnen met een V70 Classic 2.5 Europa uit 1998, daarna een V70N T5 uit 2001, vervolgens een V70NN 2.0D uit 2008 en nu een V70NN my.2012 met gewijzigd interieur/middenconsole. Ik weet dus waar ik over praat. Kwaliteit kun je op veel manieren uitleggen, het is maar waar je de nadruk op legt. Als ik een goed rijdende goedkope auto wil koop ik waarschijnlijk geen Volvo. Natuurlijk mis ik ook de mooie roffel van de 5-cylinder V70 Classic, zo worden ze nooit meer gemaakt, wen er maar aan. Datzelfde geldt voor de 5-cylinder's. Alle merken zijn/gaan downsizen en worden geblazen motoren. Tot zo ver de nadelen. De hoekige vormen hebben plaatsgemaakt voor mooie vloeiende ronde vormen. Ik vind de rijeigenschappen zeer belangrijk en die is met vele sprongen vooruit gegaan. In de evolutie van de V70 heb ik me telkens verbaast dat het weer fijner, beter, comfortabeler rijdt. Veel gemaakte opmerking is dat de oudere Volvo's erg wollig rijden. Als je in een nieuw model gaat rijden zul je dat zelf ook opmerken. Over de gebruikte materialen in het interieur ga ik niet met je mee. Maar ik kan ook niet zeggen dat het beter is, meer een vorm van hier en daar verbeterd en op sommige punten minder. Alle sentimenten over de oude modellen ten spijt, de nieuwe modellen geven mij een betere beleving van comfortabel autorijden. En ja, dat mag van mij wat extra kosten.
V70 2.5 Europa, MY1998
valser
2nd Gear member

Wat mij opviel in de vergelijking V70 Classic en V70n is dat de Classic een veel strakkere en sportievere wegligging heeft. Bij de 'N' heeft Volvo destijds duidelijk voor een zacht veercomfort gekozen. Bij de 'NN' is dat, geheel conform de tijdgeest, weer wat harder geworden. De Classic is tijdens constante snelheden ook niet minder stil dan de 'N', wat je wel zou verwachten bij een nieuwer model. Dus, wat betreft het met sprongen vooruit gaan per generatie; het is ook de keuze van het moment door Volvo zelf die het verschil maakt.

Een nieuwe auto geeft altijd een 'betere' beleving van het rijden. Is ook een kwestie van ouderdom, slijtage, en van technische vooruitgang.
En wat betreft de motoren; de veelbejubelde vijfcylinders hebben stationair niet zo'n rustige loop als een moderne viercylinder. Ga je al rijdend hogerop in toeren, dan wordt het weer een ander verhaal; dus beide motortypen hebben voor- en nadelen. En van de nogal dominante 'roffel' van de 'Classic' vijfcylinder moet je ook houden; van mij mag het wel wat stiller. Hoewel een zescylinder dan akoestisch weer wat saai is vergeleken met de vijf. Lijkt teveel op een BMW, dat zal het zijn.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”