Abs doet raar

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Bennie98
Starter

Ik heb mij net een volvo s40 van 1999, 1.8 benzine gekocht. Hierbij was de abs blok lek en moest volgens de garage van de verkoper van de wagen vervangen worden en dat zou iets rond een 800euro moeten kosten.
We hebben de wagen gekocht en de abs blok hersteld. Dit wil zeggen: we hebben de o-ring vervangen die versleten was en dit leek goed hersteld.
Een ritje mee gedaan en de abs werkt nog steeds. Maar je moet het pedaal vrij diep induwen.
Of eerst even pompen.
Dus we dachten dat we de leidingen niet goed ontlucht hadden. En we hadden ergens online gelezen dat dit best gedaan wordt met een systeem op druk (met trilling). Dus we hebben hem binnengestoken in een garage die ook volvo doet (geen volvo dealership, we willen geen honderden euros verliezen).
Maar die zeggen ons nu dat de abs blok vervangen moet worden (dat ze hem ontlucht hebben en dat er geen lucht is uitgekomen).

Nu vraag ik mij wel af of dit nu waar is of ze mij gewoon willen laten betalen. (er was namelijk alleen een lek duidelijk te zien aan één van de onderste openingen die we hebben hersteld, nu drupt hij dus niet meer).
lint
Geartronic member

Welkom.
Als ik het zo lees ben ik bang dat de ABS unit defect is. Je kan proberen een gebruikt exemplaar te vinden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Bennie98
Starter

Maar wat is er dan precies defect? De elektronica? Of de hydraulica? Want we snappen niet goed wat er nog kan aanzijn. De hydraulica hebben we net hersteld. En als het de elektronica is dan vraag ik mij af of het nuttig is om alleen die blok te kopen. Meerdere mechaniekers hebben gezegd dat het alleen maar lucht kan zijn.
Maar dan vraag ik mij af of ze in die garage wel de goede manier hebben gebruikt om hem te ontluchten.

En als ik een vervanging koop dan zal ik gaan voor een nieuw exemplaar, aangezien een gebruikt exemplaar weer dezelfde problemen kan opleveren. :/
lint
Geartronic member

Je kan het oordeel van een Volvodealer vragen over het probleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MN-NL
5th Gear member

De ABS unit bevat ook regelkleppen, het is meer dan alleen een blok met leidingen eraan. Dikke kans dat je O-ringetje wel een lekkage heeft verholpen, maar niet het probleem. Maar inderdaad eerst zekerheid over de diagnose voordat je €€€€ op tafel legt!
Bennie98
Starter

Toen ik hem ging ophalen heb ik gevraagd wat er juist aan de abs pomp was. En hij zei dat hij het niet wist maar dat ze dat normaal gezien gewoon vervingen.
Da's natuurlijk gemakkelijk als je er zelf niet voor hoeft te betalen. Maar in mijn geval is dat nogal een dure kost.
Hij zei ook dat het misschien aan de rempomp zelf zou kunnen liggen.

Heeft iemand hier al ervaring mee gehad? Ik zou namelijk niet de verkeerde stukken willen kopen.
johnnyS
2nd Gear member

bedrijven als AC-tronics kunnen vaak de elektronica voor je testen a € 25,- dan weet je zeker of de regeleenheid defect is of niet. en als hij defect blijkt te zijn kunnen ze hem vaak voor je reviseren. De kosten daar van liggen meestal rond de € 150,-

Dit kun je terug vinden op hun website.
volvo-s40
4th Gear member

En een werkende haal je voor 2 a 3 tientjes van de sloop.
Heb ze zelf niet meer liggen, heb alles de deur uit gedaan omdat er amper vraag naar is en ik de schuur leeg wou hebben.

Ik snap je gedachtegang maart zou het ding compleet vervangen, ben je in 1x van alles af.

Let wel even op dat je een ABS unit neemt van een vergelijkende type wagens als wat jij hebt.
ABS unit van een 96er met analoog km unit werkt niet in de modellen met display modemodellen.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Bennie98
Starter

De abs doet nog steeds wat hij moet doen als het nat weer is.
Dus de kans dat deze dan beschadigd is lijkt mij minimaal. Denk eerder aan de rempomp.
Heb ergens op een forum gelezen dat indien je bij het ontluchten de rempedaal tot het eind induwt, dat je de rempomp wel eens kapot kan maken.
En laten we dit nu net gedaan hebben toen we het circuit aan het ontluchten waren...

Beetje te laat dat ik dit gelezen heb. Maar geeft mij de goede moed dat het eerder de rempomp zal zijn dan de abs pomp.
Iemand een idee in verband met dit gegeven?
snorremans
5th Gear member

Bij een auto van die leeftijd heb je grote kans dat bij de actie ( ontluchten via het rempedaal ) de hoofdremcilinder kapot trapt.

In de normale situatie trap je het rempedaal niet zover in, en zal dus de cilinder slijten over het stuk wat de cilinder heen en weer gaat, en zal dus een opstaand randje creëren aan het eind van de normale rempedaalslag.

Nu door het ontluchten trap je de cilinder verder in en dus over/ door deze opstaande rand heen, waardoor de rubber cup die in je cilinder zit, kapot trapt .
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Bennie98
Starter

Dus het is waarschijnlijker dat het de rempomp zal zijn in plaats van de abs pomp, aangezien de abs zijn werk nog steeds normaal uitvoert?
Het leek ook alsof de rempomp nat stond, maar dat kon natuurlijk zijn omdat de vorige eigenaar er remolie bij heeft gegoten vanwege het lek in de abspomp.
Ofwel is hij effectief ook stuk.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”