Sinds 2 weken trotse eigenaar van een 2ehands C30, particulier gekocht voor een zachte prijs, maar uiteraard zonder garantie.
Ik hoorde bij het starten bij een koude motor al wat gepiep rechtsvoor (nabij de dynamo), maar na een aantal km's rijden ging dit gepiep altijd weg.
Ik was eigenlijk al van plan deze week eens bij een garage langs te rijden om te checken wat er verkeerd kon zitten.
Nu hoorde ik vandaag bij het wegrijden ook wat 'suis' bij het rijden, na circa 2km diverse storingslampjes, met als belangrijkste melding: LAADSYSTEEM SERVICE SPOED.
Op dat moment zette ik hem meteen aan de kant van de weg (binnen bebouwde kom, gelukkig in een parkeervak), toen echt ALLES er mee stopte. Zelfs de afstandsbediening werkte niet meer op de auto. Motorkap open, dynamo rook naar doorbranden.
Gelukkig garage om de hoek, daarheen geduwd, gaat morgen kijken.
Ik verwacht dat de dynamo kapot is, google searches geven bij LAADYSTEEM SERVICE SPOED eigenlijk aan dat de mensen die dit hadden altijd een dynamo moesten laten vervangen.
Deze beste man gaf aan dat hij een gereviseerde dynamo erin kon zetten. Nu vroeg ik mij af, is dit wijs? Of is een gloednieuwe altijd beter? Volgens mij is een dynamo niet zo duur, het erin zetten is het duurste werk volgens mij.
Overigens, voordat mensen gelijk gaan zeggen dat het kopen bij een particulier altijd dom is, ik heb een zachtere prijs betaald dan bij de dealer (waar je dan ook nog garantie bij zou moeten kopen), dat als dit grapje mij bv 300 euro kost, ik nog steeds een stuk goedkoper uit ben. Ik hoop alleen dat het echt alleen de dynamo is.
Iemand enig idee wat de normale kosten van zo'n dynamo inbouwen zijn. Het is geen Volvo dealer, ik begreep dat de Volvo dealer er rond de 500 voor vraagt. Verder nog andere tips? Mijn wagen is van 2008, betreft een 1.6D R design en heeft 190.000km gelopen en is tot 120.000km altijd dealer onderhouden geweest.
Laadsysteem service spoed
-
- 3rd Gear member
Ik heb mijn Volvo ook particulier gekocht, en heb er ook in de eerste maand al wat kosten aan, maar inderdaad nog steeds een stuk goedkoper dan bij de dealer.
Ik koop al mijn onderdelen hier:
http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1159288
Een originele nieuwe Bosch alternator voor 266 euro. Ze hebben ook goedkopere varianten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, koop altijd origineel of beter.
Ik koop al mijn onderdelen hier:
http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1159288
Een originele nieuwe Bosch alternator voor 266 euro. Ze hebben ook goedkopere varianten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, koop altijd origineel of beter.
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
- BasRonin
- 2nd Gear member
Ik heb op aanraden van de garage toch maar een originele Volvo dynamo erin laten zetten (gereviseerd) en meteen de multiriem vernieuwd. Was 480 euro kwijt alles bij elkaar. Kan 'ie er hopelijk weer tegenaan.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
-
- 3rd Gear member
Mooi zo, valt uiteindelijk nog mee qua kostprijs! Nu is het weer lekker rondcruizenBasRonin schreef: Ik heb op aanraden van de garage toch maar een originele Volvo dynamo erin laten zetten (gereviseerd) en meteen de multiriem vernieuwd. Was 480 euro kwijt alles bij elkaar. Kan 'ie er hopelijk weer tegenaan.

2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]