V70 D2 PowerShift automaat: motor slaat af bij wegrijden

nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Ik heb sinds januari een Volvo V70 D2 PowerShift automaat. Bevalt erg goed, op één ding na: bij koude start en vervolgens wegrijden uit stilstand slaat regelmatig de motor af. Wist de eerste keer dat het gebeurde niet eens dat het kon, een motor met automaat die afslaat. Het voelt ook net als bij een handbak waar de koppeling te snel wordt losgelaten.
Bij de eerste tussencheck werd een software update uitgevoerd en was het weg. Bij de volgende servicebeurt opnieuw software update en $%#%@: probleem weer terug :'(
Dus terug naar de garage: "injectors opnieuw gecalibreerd" zou de oplossing zijn. Dus niet. Vervolgens de software opnieuw geladen, deze keer "compleet opnieuw geladen". Probleem nog niet opgelost. Lijkt me dus toch een foutje in de nieuwste firmware.
Is het mogelijk om te 'downgraden' naar de vorige software versie?

Die tussencheck om de 10.000 km is eigenlijk een 2e minpunt, tussencheck danwel beurt elke 10.000km. Bij mijn vorige auto, Passat 1.4TSI DSG slechts om de 30.000km. Nu sta ik dus elke 10 weken bij de garage...eerlijk gezegd ook geen idee wat het nut is van een tussencheck of wat er dan gedaan/gecheckt wordt?
Laatst gewijzigd door nielsvo op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

nielsvo schreef: Die tussencheck om de 10.000 km is eigenlijk een 2e minpunt, tussencheck danwel beurt elke 10.000km. Bij mijn vorige auto, Passat 1.4TSI DSG slechts om de 30.000km. Nu sta ik dus elke 10 weken bij de garage...eerlijk gezegd ook geen idee wat het nut is van een tussencheck of wat er dan gedaan/gecheckt wordt?
Vreemd! Op de Volvo website is voor dit type alleen sprake van de reguliere 30.000 km beurten. Blijkbaar heeft Volvo dus niet het volledige vertrouwen in deze combinatie. Wordt die check kostenloos uitgevoerd of hangt er een prijskaartje aan?

Tom
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28466
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens mij is de tussenbeurt bij 10.000 km alleen in het begin van de loopbaan van je nieuwe Volvo, daarna gewoon volgens het onderhoudsschema van je auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Turbotom schreef:
Vreemd! Op de Volvo website is voor dit type alleen sprake van de reguliere 30.000 km beurten. Blijkbaar heeft Volvo dus niet het volledige vertrouwen in deze combinatie. Wordt die check kostenloos uitgevoerd of hangt er een prijskaartje aan?
Geen idee of er een prijskaartje aanhangt (lease auto). Vast wel, de auto wordt ook weer gewassen :D
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

@nielsvo: ik denk dat je geen nieuwe software voor je motor nodig hebt, maar dat je een calibratieprobleem in je koppelingen hebt. de 2 koppelingen in de Powershift bak worden geregeld met behulp van 2 positiesensoren. Ik denk dat je dealer wel moet kunnen uitlezen of deze (en de systeemdruk en aansturing van de koppelingen) foutmeldingen geven. Het is absoluut onacceptabel dat een auto met een double clutch transmissie afslaat tijdens wegrijden.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Tussenchecks waren gratis en niet alle dealers deden dit. Ben heel blij dat mijn dealer hier ook mee gestopt is, want ik stond met mijn vorige auto ook elke 6 weken bij de garage. (ik overdrijf, kan ook 10 weken zijn geweest).
Nu 1 keer in het jaar met de V60 en geloof dat de C30 ook moet :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

Ik Heb deze combinatie - D2 met Powershift - ook gehad in een V60 en daarmee exact hetzelfde probleem met afslaan bij koude motor ervaren.
Na meerdere bezoeken aan de dealer, updates, calibraties, etc. heeft uiteindelijk RICA tuning bij mij de oplossing geboden. Dealer heeft het ondanks alle pogingen nooit voor elkaar gekregen om dit op te lossen.
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Lijkt me dan toch een software probleem? Ik heb 2x een software update gehad, bij 10000km en bij 20000 km. De eerste keer was het probleem weg, sinds de laatste update is het probleem weer terug. Bij 30000km heeft de dealer de software wel opnieuw geladen, maar dus de nieuwere (slechtere) versie.
Na de eerste update leek de motor gewoon iets meer toeren te maken bij wegrijden. Nu valt het toerental soms net te ver terug zodra de koppeling aangrijpt waardoor de motor soms stilvalt. En als ie wel blijft lopen bij wegrijden dan is het echt maar net bij koude motor.
Laatst gewijzigd door nielsvo op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Wolfhound
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.09.2014 - 21:22

V70 van begin 2014 met hetzelfde probleem
Dealer al 2x opnieuw software ingelezen en kalibratie rit gedaan.
KOUDE START? 2-weken terug bij 22Gr en gewoon 2x achter elkaar.
Wie leest dit topic nog en heeft ideeen?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wij hebben ook ooit een nieuwe C70 met powershift gekocht en na 18maand van miserie ingeruild voor een D3 geartronic, en nooit meer problemen gehad.

Powershift is FORD, dus voor mij niet meer....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28466
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De powershiftbak heeft wel meer van dit soort storingen en die zijn vaak niet allemaal op te lossen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
René D
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 30.03.2014 - 21:38

Het lijkt of het antwoord op het probleem al is gegeven.
De motor zou iets meer toeren moeten maken als hij koud is zo als de oude update ook regelde.
Misschien kan dit handmatig geprogrammeerd worden?
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V


DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

René D schreef: Het lijkt of het antwoord op het probleem al is gegeven.
De motor zou iets meer toeren moeten maken als hij koud is zo als de oude update ook regelde.
Misschien kan dit handmatig geprogrammeerd worden?
Handmatig programmeren? Snap niet helemaal wat je bedoelt eerlijk gezegd. Volvo heeft het ooit al eens juist geprogrammeerd, want na de eerste software update had ik het probleem niet meer. Dat ze daarna dezelfde fout opnieuw introduceren in de volgende firmware update is gewoon dom (slechte testprocedure?).
Om nu die powershift bak de schuld te geven is m.i. onterecht, ik ben er verder eigenlijk erg tevreden over (okay, met een benzine motor zou ie beter tot zijn recht komen en een 7e versnelling was wenselijk geweest ivm te groot gat tussen 5 en 6).
Probleem met af en toe uitvallen bij koude start vind ik ook niet zo ernstig dat ik er tussentijds voor terug ga. Over 2 weken is ie weer toe aan de 40.000km beurt, dus zal dan wel weer mijn beklag doen. Hopelijk doen ze er wat mee bij Volvo.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
René D
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 30.03.2014 - 21:38

Citaat
Na meerdere bezoeken aan de dealer, updates, calibraties, etc. heeft uiteindelijk RICA tuning bij mij de oplossing geboden.

Het is blijkbaar mogelijk om software dusdanig te herschrijven dat het euvel verholpen is.
Zo ver ik weet heeft een motor een zogenaamde koude loop.
Als het toerental iets verhoogt word in deze koude loop zal het probleem mogelijk verholpen zijn.

Misschien dus even contact leggen met Rica?
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V


DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Nu enkele weken na de laatste servicebeurt (bij 40.000km) lijkt het probleem opgelost.
Er is wederom een software update geïnstalleerd en nog iets met de brandstofinspuiting gedaan (weet niet meer precies wat). Sindsdien is ie geen enkele keer meer afgeslagen bij wegrijden uit stilstand met koude motor.
Lijkt soms nog wel maar net goed te gaan en dus is het nog niet helemaal 100% op het niveau van de allereerste software update, maar zolang ie niet afslaat ben ik gewoon tevreden.
Laatst gewijzigd door nielsvo op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Afgelopen weken toch weer 2x uitgevallen bij wegrijden uit stilstand (na koude start).
Ik begin er eigenlijk aan te twijfelen of het wel alleen aan de motormanagement software ligt of dat er soms ook een lichte vertraging optreedt in het automatisch releasen van de elektronische handrem bij wegrijden. Symptoom is namelijk vrijwel hetzelfde als bij wegrijden met handrem er nog op bij een handbak. Lampje van de handrem bleef ook nog even branden na wegrijden.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
marnixc70
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.10.2012 - 18:07
Locatie: Fryslan

Rijd je toevallig weg terwijl je volledig stuurt? De D2 heeft nog geen elektrisch stuurbekrachtiging. Bij het wegrijden icm met veel sturen wordt door het vermogen dat de stuurbekrachtiging kost het toerental wellicht te laag en slaat de motor af. Wanneer de motor warm is, is de interne wrijving veel lager waardoor de motor onder gelijke omstandigheden niet afslaat.

Mijn S60 D2 powershift sloeg afgelopen winter 2 keer bijna af, na de koude start en met volledige stuuruitslag wegrijden.
2016-heden MY '85 245 GLT automaat
2015-2016 MY '61 1800S projectauto
2015-2016 MY '95 965 voor onderdelen
2015-2016 MY '95 855 T5 voor onderdelen

2014-heden MY '14 S60 D2 powershift, Summum,
2012-2014 MY '03 XC70D5
2013-2016MY '97 945 sports edition
2012 MY '97 V70 T5
2009-2013 MY '78 242GT
2009-2011 MY '80 244GL
2008-2009 MY '89 780
2007-2008 MY '86 245
2005-2009 MY '88 760 Turbo

2005-heden MY '63 P1800
2003-2003 MY '89 480
2003-2005 MY '97 S70
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

nielsvo schreef: Afgelopen weken toch weer 2x uitgevallen bij wegrijden uit stilstand (na koude start).
Ik begin er eigenlijk aan te twijfelen of het wel alleen aan de motormanagement software ligt of dat er soms ook een lichte vertraging optreedt in het automatisch releasen van de elektronische handrem bij wegrijden. Symptoom is namelijk vrijwel hetzelfde als bij wegrijden met handrem er nog op bij een handbak. Lampje van de handrem bleef ook nog even branden na wegrijden.
Probeer dan eens om de handrem manueel af te zetten voor vertrek?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Frederik Welvaert schreef:
nielsvo schreef: Afgelopen weken toch weer 2x uitgevallen bij wegrijden uit stilstand (na koude start).
Ik begin er eigenlijk aan te twijfelen of het wel alleen aan de motormanagement software ligt of dat er soms ook een lichte vertraging optreedt in het automatisch releasen van de elektronische handrem bij wegrijden. Symptoom is namelijk vrijwel hetzelfde als bij wegrijden met handrem er nog op bij een handbak. Lampje van de handrem bleef ook nog even branden na wegrijden.
Probeer dan eens om de handrem manueel af te zetten voor vertrek?
Ook wel zo bevorderlijk voor de levensduur van je blokken en schijven achter!
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Bij 60000km beurt weer een software update gehad. Probleem lijkt nu echt weg te zijn, alsmede is er ook een fout weggenomen die ervoor zorgde dat het toerental soms omhoog liep zonder harder te gaan rijden (net alsof de bak de koppeling liet slippen tijdens het rijden).
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”