lastige trilling, vnl bij 120 km/uur & 2000-2200 rpm

Plaats reactie
Eric_S
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.02.2015 - 16:46

Beste allen,

Sinds kort in het bezit van een (prachtige) C70 uit eind 2008 met 127k op de teller. 2.0 diesel onder de motorkap.

Nu ervaar ik (sinds aankoop al) een trilling bij het rijden. De dealer (mobility center de Jong in Rotterdam, positieve ervaringen tot nu toe!) heeft er al behoorlijk wat aan gedaan en gesleuteld.

Even de kwaal zelf:
- tijdens het "snelweg" rijden tussen 100-130 km/uur is er een lichte/onrustige trilling voelbaar door de hele auto. Beetje in het stuur, beetje in de stoelen etc. Vervelend
- de motor "resoneert" tussen 2000 en 2200 toeren. zowel met als zonder belasting. Is ook zichtbaar op een parkeerplaats met even het gas indrukken
- bij het rijden op 1900 toeren en versnellen naar 2200 toeren komt deze trilling in de motor en gaat er een resonantie door de gehele auto
- bij het gebruiken van de cruisecontrol in dit toerengebied zorgt elke wijziging (naar boven en beneden) voor een "schokkerig" verloop.

Inmiddels is vervangen:
- 1 velg, daar zat een "hoogteslag" in, de rest is gebalanceerd en weer teruggeplaatst. Nieuwe banden overigens
- aandrijfas
- aircopomp, V-snaren, spanrollen
- motorrubbers
- remschijven

Mijn vragen zijn eigenlijk relatief simpel:
- herkenbaar?
- if so: hoe is het opgelost of is het geen "bug" maar een "feature"


zeer benieuwd,

gr,
Eric
Volvo C70, 2008, 2.0 diesel, zwart, off-white leder, RTI navi, High Performance Audio, open dak ;-)
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

rubber van de motorophanging?
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
Eric_S
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.02.2015 - 16:46

Ze hebben "de rubbers" gedaan, zou dat niet de ophanging zijn?

Herken je iets van bovenstaande trilling?
Volvo C70, 2008, 2.0 diesel, zwart, off-white leder, RTI navi, High Performance Audio, open dak ;-)
Gebruikersavatar
Bertram
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 29.05.2012 - 12:30
Locatie: Antwerpen

Ben geen techneut, maar dat was een rubber van de ophanging van de motor.
Bij mijn s80 was dat boven aan de motor, tegen het schutbord. Zit vlakbij de vloeistofbakjes van rem en stuurbekrachtiging. Was niet duur...
Zal straks eens kijken of dat ook in de c70 zo zit.
Misschien kan MarioC70 helpen, die kent er echt wat van.....
mvgr
C70 My08 D5 226PK Flint Gray Full Option Geartronic Bi-Xenon Wood-look RTI Dynaudio Premium sound 17' Sadira
Previous: 740gl, 850sedan, 850estate, S40 , S60 , S80
Fuel_80
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07

Ik ga dit topic ook even volgen, ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem met mijn V50 2.0d. Ook hier die lichte trilling rond de 120km en de sterke resonantie tussen 1900 en 2200 toeren bij doortrekken. Bij mij alleen ook een (hele) lichte trilling tijdens stationair draaien. Alleen is het de ene dag beter merkbaar dan de andere :'( .
Mijn vermoeden gaat uit naar het twee massa vliegwiel dat langzaam de geest aan het geven is, maar alle genoemde onderdelen die jij benoemd zijn door mijn garage ook al eens benoemd. Ik wacht nu tot het probleem erger wordt en het makkelijker wordt om te zoeken.
Eric_S
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.02.2015 - 16:46

Update: gisteren met de hoofd werkplaats even rondgereden, laten voelen etc etc. Conclusie was dat hij het ook niet meer wist. Een aantal trillingen waren gebruikelijk bij de C70 en herkende hij ook van andere auto's. Maar de "siddering" door de auto bij het langzaam stijgen van toeren tussen 1900-2200 toeren vond hij ook wat vreemd.

Ik heb mijn voornaamste zorg "draai ik de motor niet kapot" geuit en daar was het antwoord resoluut nee op. Zijn voorstel was om hem nog de gelegenheid te geven om wat benchmarks uit te voeren met andere C70's die in het voorjaar traditioneel voor hun beurt binnenkwamen en op basis daarvan het onderscheid te kunnen maken wat normaal is en wat niet.

Fair enough wat mij betreft.

I'll keep you posted!
Volvo C70, 2008, 2.0 diesel, zwart, off-white leder, RTI navi, High Performance Audio, open dak ;-)
Eric_S
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.02.2015 - 16:46

vandaag 140k beurt gedaan, buiten de gebruikelijke "beurt-dingen" heb ik ook nog een veerpootbrug laten plaatsen voor wat meer stevigheid.

En (garantie) zijn de voornaven vervangen om wat vervolg te geven aan de trillingsissues
Volvo C70, 2008, 2.0 diesel, zwart, off-white leder, RTI navi, High Performance Audio, open dak ;-)
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Is die vervelende siddering nu weg?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
Musicfreak
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 27.12.2007 - 16:53
Contacteer:

En wat is de stand van zaken heden? 28-10-2015
Eric_S
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.02.2015 - 16:46

Is met de tijd veel minder geworden interessant genoeg. Wellicht moesten een aantal nieuwe onderdelen op elkaar inslijten of iets dergelijks
Volvo C70, 2008, 2.0 diesel, zwart, off-white leder, RTI navi, High Performance Audio, open dak ;-)
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Mooi!
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2006”