Verbruik display

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Hallo allemaal,

Eerder heb ik een soortgelijke topic in het C30 forum gezet, echter weinig response, wellicht in zijn algemeenheid meer ervaringen hiermee.

Ik rijd een C30 1.6d uit 2008.

Ik heb de dynamo van mijn C30 vorige week vervangen, alsmede de multiriem, de dynamo was doorgebrand.
Nadat ik mijn C30 bij de garage heb opgehaald merkte ik wat op.. ik heb vaak mijn huidig verbruik display opstaan om te checken hoeveel mijn wagen op dat moment verbruikt, bij simpel optrekken binnen de bebouwde kom schrok ik van cijfers als 80l/100km (is natuurlijk supertijdelijk omdat het huidig verbruik betreft dat elke 2 seconden wijzigt, echter ik had nooit meer dan 20l/100km gezien op huidig verbruik bij optrekken).

Dit was tot daaraantoe, maar op de snelweg, op vlakke stukken, weet ik dat mijn huidig verbruik bij 120km/h rond de 4,4l/100km was, nu is dat ook het geval, maar hij kan soms in een keer letterlijk tien minuten lang omhoog gaan naar een huidig verbruik van 9 tot 10l/100km/h, en dat bij 120km/h, na deze tien minuten gaat hij dan weer terug naar de normale 4,4l/100km/h, en dan na tien minuten kan hij weer omhoog gaan naar 9-10......!

Dit moet echt niet kunnen, ik begrijp niet wat er aan de hand is, ik ga deze week eens kijken of mijn wagen ook daadwerkelijk meer verbruikt maar het lijkt een fout van de boordcomputer te zijn. Hierdoor komt mijn gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer opeens uit op 6,5 tot 7l/100km/h bij zeer rustig rijden, waar dit voor mijn garagebezoek naar mijn weten rond de 5,2l/100km/h was, dit scheelt nogal.

Iemand ervaringen met deze situatie? Kan de kachel of airco echt zorgen voor zo'n boost in eens?
Laatst gewijzigd door BasRonin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

lijkt me eerder de moment van regeneratie te zijn waarbij er ruwe brandstof in de roetfilter gespoten wordt om die schoon te branden..
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Maar dat is toch niet goed dan? Want voorheen had ik een heel laag gemiddelde.. en nu opeens zeker 1 liter hoger gemiddeld per 100km/h..

En deze regeneratie van de roetfilter vind toch maar eens in de 1000km plaats?
Laatst gewijzigd door BasRonin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”