Biodiesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
scanno
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.03.2005 - 12:00
Locatie: Arnhem

Zijn er mensen aanwezig die ervaring hebben met biodiesel en volvo ???
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Zijn er mensen die ervaring hebben met ppo (zuiver plantaardige olie)
in hun volvo?
zonnebloemolie van de lidl? voor 59 ct de liter?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19558
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee, ik heb er geen ervaring mee en zal deze voorlopig ook niet opdoen. Biodiesel is in Nederland nog onvoldoende verkrijgbaar.

PPO zal ik ook niet gaan gebruiken.

De reden.
Als techneut heb ik van meerdere techneuten gehoord dat dit zeker met de moderne diesels (common-rail en directe inspuiting) niet zonder meer kan. De motoren moeten aangepast worden.

Bij oudere diesels kan in principe wel PPO gebruikt worden maar wel met bijmenging van een kwart normale diesel.

Bedenk wel dat het formeel nog steeds verboden is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

PPO en biodiesel zijn totaal verschillend.

Je hoeft geen diesel bij te mengen bij oude diesels.

Een aantal TD's kunnen op PPO rijden, een aantal TD(I)'s kunnen op PPO rijden met een warmtewisselaar om de PPO voor te verwarmen, dat betekent op diesel starten en op diesel uitrijden, vanaf bedrijfstemperatuur op PPO rijden, zoiezo een 2-tank systeem (vaag te vergelijken met benzine en LPG. En voor een aantal TD(I)'s is nog geen aanpassing gemaakt.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Overigens, rij je op PPO in Duistland krijg je een vette subsidie, doe je het in Nederland, dan krijg je een vette naheffing, wegens accijns ontduiking........

Echt ongelovelijk.....wij denken ZOOOO GROEN in Nederland, maar niet heus.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

nauticbluepearl schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met ppo (zuiver plantaardige olie)
in hun volvo?
zonnebloemolie van de lidl? voor 59 ct de liter?
Met die ongeblazen 6 cilinder (van VW) zou ik het wel durven gokken, met een moderne diesel absoluut niet.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19558
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Marinus schreef:PPO en biodiesel zijn totaal verschillend. 1)

Je hoeft geen diesel bij te mengen bij oude diesels. 2)
1) Was dat dan niet duidelijk uit mijn verhaal?

2) Je hebt gelijk als je in de zomer rijdt.
In de winter krijg je de motor echt niet aan de gang met dat stroperige goedje. De ontbranding wil niet op gang komen. Vandaar wordt aanbevolen minimaal 20% diesel bij te tanken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Caddy-Daddy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 09.12.2005 - 09:31
Locatie: Ede
Contacteer:

Mits de PPO verwarmd is naar 70C is het bij veel diesels mogelijk om 100% plantaardig te rijden voorkeur gaat uit naar IDI diesels met lijn of roterende pompen.

De moderne DI motoren zijn minder geschikt daar deze motoren met hele hoge inspuitdrukken werken. Desondanks zijn er velen met succes omgebouwd met goede resultaten.
cane corso
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 02.08.2005 - 09:42
Locatie: poortvliet (zeeland)
Contacteer:

Met mijn vorige Volvo ,een 940 td, tankte ik de olie uit de aanbieding ( geen olijfolie!) bij de supermarkt. Had veel minder roet uitstoot bij de apk!!!!! Moet wel zeggen er achter rijden minder is vanwege de frituur lucht ; vooral bij het starten. Geeft ook wel het nodige afval al die lege flessen ; staan gelukkig genoeg prullebakken langs de wegen :roll: .
Ciao Eric
mensen met honden hebben een hemel op aarde maar komen ze te sterven is er niets te erven
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

ja en dan dienen we de natuur voortreffelijk!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Caddy-Daddy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 09.12.2005 - 09:31
Locatie: Ede
Contacteer:

ja en dan dienen we de natuur voortreffelijk!
Ik rijd op 100% afgewerkte olie van de Notenboer of frituurtent.. dus ja ik dien de natuur voortreffelijk. Zo mogen mij wel geld bijbetalen als afvalverwerker.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Er is flinke discussie over de vermeende milieuvriendelijkheid van biobrandstof en PPO brandstof. Bij biobrandstof is het de vraag of het produceren van de brandstof niet net zoveel (of meer) energie kost dan dat het oplevert, zie bijvoorbeeld http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/26454419/ (nu dan blijkbaar toch in het voordeel van biobrandstof).
Over PPO, zuiver plantaardige olie, is eenzelfde soort discussie gaande. Ook daar zitten een aantal nadelige kanten aan die meestal niet meegenomen worden in de argumentie.
Caddy-Daddy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 09.12.2005 - 09:31
Locatie: Ede
Contacteer:

Nogmaals ik rijd op APO en geen PPO. Afgewerkte Plantaardige Olie. Olie die normaal bijv. aan de varkens gevoerd word om ze vet te mesten.

Ik ben benieuwd naar de argumenten.. je brengt een standpunt naar voren, dan moet je dit wel onderbouwen. Anders kan je niet aan een open discussie komen. Dus kom maar op...
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Het is niet zozeer dat ik persoonlijk een uitgesproken voor- of tegenstander ben van bio brandstoffen, ik vind het wel belangrijk om dit soort zaken genuanceerd te volgen en af en toe een tegengeluid te laten horen. Je kunt niet eenvoudig stellen dat het beter is voor het milieu, er zitten vele aspecten aan die voor de gemiddelde leek moeilijk/niet te beoordelen en te wegen zijn.

Het probleem van ethanol gewonnen uit bio massa is dus dat het proces om de ethanol te winnen behoorlijk veel energie kost, wat o.a. gepaard gaat met CO2 uitstoot. Het idee dat biobrandstof CO2-neutraal is klopt niet helemaal Nu lijkt dus (zie link in vorige post) dat het per saldo toch wat gunstiger is. Daarnaast zijn een aantal bezwaren van PPO's ook van toepassing op de productie van ethanol.

De problemen van brandstoffen zoals koolzaadolie, palmolie, etc, de PPO's, liggen op het vlak van bio-verarming (biodiversiteit, verschillende soorten gewassen, moet plaats maken voor 1 soort gewas), ontbossing om ruimte te maken voor plantages (wat momenteel in landen als Indonesie al gebeurt), meer gebruik van kunstmest en pesticiden, uitputting van vruchtbare grond door eenzijdige gewassen, mogelijkheid dat productie van voedsel in gevaar.
De genoemde problemen met PPO's onstaan natuurlijk pas echt als er grootschalige vraag naar komt, zover is het nog niet. Dus als pionier kun je wellicht nog redelijk argumenteren dat je milieuvriendelijk bezig bent.

De APO waar jij op rijdt is weer een iets ander verhaal. Als het puur gaat om het rijden op restproducten die toch al op de een of andere manier verwerkt moet worden dan lijkt de milieubelasting inderdaad minimaal. (Nu vraag ik me natuurlijk wel af wat die varkens dan te eten krijgen in plaats van die APO die jij in je TDI verstookt, en wat daar voor extra milieu belasting bij komt kijken)

Het enige voordeel wat volgens mij echt onmiskenbaar is is dat bio brandstoffen hier momenteel goedkoper zijn dan fossiele brandstoffen. Maar dat is dan natuurlijk weer te danken aan het ontbreken van accijns, je moet willens en wetens de wet ontduiken om hier van te profiteren.
Caddy-Daddy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 09.12.2005 - 09:31
Locatie: Ede
Contacteer:

Ike.. Het is niet terecht om alles over 1 kam te scheren. Dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

Bioethanol kan je daarom niet vergelijken met Biodiesel en al helemaal niet met PPO of APO.

Elk heeft zo zijn eigen productieproces en traject.

Niet alle biobrandstoffen zijn daarom ook helemaal CO2 neutraal daar heb je gelijk in, maar als je dit vergelijkt met de winning en productie van Dino-Olie dan is zowieso elk beetje richting het neutrale milieuwinst.

Ik geef je ook gelijk wat betreft de biodiversiteit.

Maar weet je hoeveel bier we jaarlijks met zijn allen opzuipen? Maar je ziet toch ook niet overal gerst en hopvelden ?

PPO zou juist kunnen bijdragen aan de onafhankelijkheid van ontwikkelingslanden, PPO kan namelijk uit veel planten soorten verkregen worden, denk aan Avocados, Jathopra,kokosnoten, palmzaadjes en zelfs uit Algen.

Van bijvoorbeeld de avocado schillen en pulp kunnen weer schimmels gekweekt worden middels fermentatie die zo ook weer als (biologisch bestrijdingsmiddel) insecticiden gebruikt kunnen worden.

Van andere restproducten van de ppo kan er ook weer VeeVoeder gemaakt worden.

Wat mijn Apo betreft, de gemiddelde Patatboer vergooit 200-300 liter per week aan frituurolie de afvalverwerking in. Wat ik dus afneem is maar een klein druppeltje uit het grote olievat. De varkens komen dus niks tekort.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Hoeveel bier zuipen we jaarlijks eigenlijk op met z'n allen?

Ik wil de verschillende brandstoffen ook niet zomaar over 1 kam scheren, afgezien van het feit dat van elke soort zowel voor- als nadelen te noemen zijn, en dat die zorgvuldig gewogen moeten worden.

Ik kan me herinneren dat toen enige jaren geleden de Elsbeth motor in het nieuws kwam, die motor die op koolzaadolie (e.d.) draait, er berekeningen werden gemaakt waaruit bleek dat wanneer heel Nederland op koolzaadolie zou gaan rijden alle Nederlandse landbouwgrond gebruikt zou moeten worden om de voldoende koolzaad te kweken. Daaruit werd duidelijk dat koolzaadolie, of andere PPO, nooit een realistisch alternatief zou kunnen zijn.
In ontwikkelingslanden zullen ze waarschijnlijk nog wel wat ruimte over hebben, of maken, maar ik denk toch zeker dat tegen de economische voordelen voor de bevolking op korte termijn een aantal zwaarwegende nadelen op langere termijn te plaatsen zijn (genoemde biodiversiteit, ontbossing, ...) Ik ga er zeker niet gemakkelijk van uit dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Maar goed, een tegenstander ben ik zeker niet, ik ben slechts kritisch.
(en tegen APO heb ik nog steeds geen goede argumenten kunnen verzinnen, daar ben ik nog op aan het broeden)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Albert
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.09.2005 - 15:07
Locatie: Quilly, Frankrijk
Contacteer:

Hoe wordt die frituurolie dan verwerkt zodat je geen kroketresten in je motor krijgt? Ruikt je auto ook niet als een frietkot?
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Hier FF wat leesvoer met Grafieken, kijk ook even naar de Kw afname tav diesel.

http://www.eri.ucr.edu/ISAFXVCD/ISAFXVPP/PABERME.pdf

Met Ethanol verdunde diesels verzuren erg, test hebben al uitgewezen dat de corrosie in je motor sterk toeneemt.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”