Roetfilter V50 1.6D DRIVe

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
erre102
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.07.2014 - 18:52

Hallo,

Ik rij sinds 2013 met een volvo V50 met nu 140000 km op de teller. Tijd voor een onderhoud dus!

Op 120 000 km heeft mijn garagist een groot onderhoud gedaan (zonder roetfilter te vervangen). Ik kon nog tot volgend onderhoud 140 000 km wachten om de roetfilter te vervagen. Nu heb ik een andere geragist gehoord dat de roetfilter eigenlijk weinig wordt vervangen, alleen maar in gevallen dat deze problemen geeft...

Zijn er mensen die problemen hebben met de roetfilter die niet vervangen is?

Mvg,
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Met een D2 en/of DrivE hoeft het roetfilter IN PRINCIPE nooit vervangen te worden. Het is een compleet andere constructie als bij de 1.6 en 2.0 D motoren van PSA .
Alleen bij calamiteiten wordt deze vervangen. Er is ook geen apart regeneratie vloeistof container meer, dus da's een meevaller.

Je kan er rustig mee doorrijden tot ruim 200.000 km. Hij wordt pas vervangen (of schoongemaakt) als er meldingen van komen dat hij te vol raakt.
Zelf staat bij mij de teller van de V50 al op 165000, maar nog helemaal geen last.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
erre102
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.07.2014 - 18:52

Is de v50 van 2010, 1.6D DRIVe dan geen PSA motor?
Mike_V50
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.08.2007 - 10:46
Locatie: Nijmegen

Ik weet van een kennis van mij die een DRIVe heeft gehad, dat hij ook problemen met het roetfilter heeft gehad. Ook bij de V50 2.0d (MY09) waar mijn vrouw in rijdt hoeft het filter in principe niet vervangen te worden, maar op een gegeven moment begon het oliepijl wel te stijgen. Gelukkig houdt ik dit altijd goed in de gaten (mede met de roetfilterproblemen in mijn achterhoofd). Gelijk het roetfilter door Obbe van Volvotune laten verwijderen (en gelijk de auto laten tunen). Nu definitief van het gedoe en risico van roetfilterproblemen af, en de auto loopt nog een stuk lekkerder en zuiniger.

Mijn advies, verwijderen dat roetfilter, het heeft alleen maar voordelen.
MY 15 V60 D4 Geartronic Summum 181 pk, black sapphire
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

wim de jong schreef: Met een D2 en/of DrivE hoeft het roetfilter IN PRINCIPE nooit vervangen te worden. Het is een compleet andere constructie als bij de 1.6 en 2.0 D motoren van PSA .
Alleen bij calamiteiten wordt deze vervangen. Er is ook geen apart regeneratie vloeistof container meer, dus da's een meevaller.

Je kan er rustig mee doorrijden tot ruim 200.000 km. Hij wordt pas vervangen (of schoongemaakt) als er meldingen van komen dat hij te vol raakt.
Zelf staat bij mij de teller van de V50 al op 165000, maar nog helemaal geen last.
Bij de 1.6D drive moet het roetfilter wel worden vervangen bij 120.000km
Bij de D2 drive niet. (Check obv je kenteken de onderhoudsprijzen maar eens op de Volvo website. Als de 120.000 beurt rond de €1200 kost, zit daar een roetfilter + additief bij)
Het zijn trouwens beide 1.6 liter PSA diesels. De D2 is 2e generatie van deze motor met een 8 kleps kop ipv een 16 kleps kop.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

wim de jong schreef: Met een D2 en/of DrivE hoeft het roetfilter IN PRINCIPE nooit vervangen te worden. Het is een compleet andere constructie als bij de 1.6 en 2.0 D motoren van PSA .
Alleen bij calamiteiten wordt deze vervangen. Er is ook geen apart regeneratie vloeistof container meer, dus da's een meevaller.

Je kan er rustig mee doorrijden tot ruim 200.000 km. Hij wordt pas vervangen (of schoongemaakt) als er meldingen van komen dat hij te vol raakt.
Zelf staat bij mij de teller van de V50 al op 165000, maar nog helemaal geen last.
Kleine nuance het is niet helemaal motorafhankelijk. Ik rijd bijvoorbeeld zelf een V70 2.0d waarbij het roetfilter in principe ook niet vervangen hoeft te worden, er is ook geen container voor regeneratie. Het is in principe dezelfde 2.0d motor die in de V50 ligt en die jij ook gereden hebt maar waarbij het roetfilter systeem in de V70 en S80 een andere is met dezelfde motor.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”