Bij de V50 2.0d van mijn vrouw zijn van de zomerset de achterbanden versleten. Op de voorbanden zit ongeveer 5 tot 6 mm. De achterbanden worden dit weekend vervangen door een twee nieuwe Michelin Primacy 3. Kan ik de nieuwe banden het beste voorop leggen, of kan ik beter de beste banden achter houden?
Omdat de achterbanden (licht) cuppen zit ik er over de denken om de half versleten voorbanden achterop te leggen (zodat ik straks niet met half versleten gecupte banden zit). Is dit verstandig. Graag jullie mening?
Welek banden voor en achter
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
volgens mij is dit net zo'n discussie als 'wat is beter, voor of achterwielaandrijving'. Zelf heb ik graag de beste voor, zeker als ze cuppen en dus meer geluid maken. Maar je wilt toch netje de bocht door komen. Maar ik weet zeker dat er zo iemand met een betoog komt waaruit blijkt dat achter beter is
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Red-Dragon
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
- Locatie: Friesland
Zal ik dan meteen maar inhaken Walter?
Qua druk op de wielen en daaraan gekoppeld effect van druk naar grip, zou het beter zijn de mindere banden voor, en de nieuwe banden achter te doen
Door de grotere hoeveelheid kilos op de voorwielen zal deze minder snel uitbreken dan de achterkant met gelijkwaardige banden.
Qua druk op de wielen en daaraan gekoppeld effect van druk naar grip, zou het beter zijn de mindere banden voor, en de nieuwe banden achter te doen
Door de grotere hoeveelheid kilos op de voorwielen zal deze minder snel uitbreken dan de achterkant met gelijkwaardige banden.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 28.01.2011 - 15:36
Ik vind het wel een prima onderwerp.
Ik ben ooit met dezelfde vraag naar mijn Volvo dealer gegaan.
Ik had 2 nieuwe banden nodig en vroeg mij af of ik deze het best voor of achter onder de V70 kon plaatsen.
Mij leek voor de meest logische plek om de beste banden te hebben, aangezien ik een voorwiel aangedreven auto heb.
De chef werkplaats was echter van mening dat je beter de betere banden achter kan plaatsen ivm wegligging.
Maar dat van hem was ook meer een mening dan een wetenschappelijk feit.
Ik ben dus benieuwd of iemand uitsluitsel vanuit een wetenschappelijk onderzoek kan geven...binnenkort ga ik namelijk ook weer 2 banden vervangen.
Ik ben ooit met dezelfde vraag naar mijn Volvo dealer gegaan.
Ik had 2 nieuwe banden nodig en vroeg mij af of ik deze het best voor of achter onder de V70 kon plaatsen.
Mij leek voor de meest logische plek om de beste banden te hebben, aangezien ik een voorwiel aangedreven auto heb.
De chef werkplaats was echter van mening dat je beter de betere banden achter kan plaatsen ivm wegligging.
Maar dat van hem was ook meer een mening dan een wetenschappelijk feit.
Ik ben dus benieuwd of iemand uitsluitsel vanuit een wetenschappelijk onderzoek kan geven...binnenkort ga ik namelijk ook weer 2 banden vervangen.
V50 Edition2 2.4i GearTronic
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het is inderdaad aan te raden de beste banden achter te monteren maar of er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan weet ik niet.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Persoonlijk heb ik meer moeite met het corrigeren van onderstuur dan overstuur. Overigens is het verhaal van de druk een prima argument.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Mijn laatste setje nieuwe banden waren 2 Vredesteins en die gingen vóór om een paar Pirelli's te vervangen (achter heb ik nog steeds die balle-Pirelli's).
De wegligging verbeterde enorm: op de snelweg kon ik minstens 20 kilometer harder door lange bochten rijden. Goede nieuwe banden veranderen immers op de stuurwielen het stuurgedrag.
De wegligging verbeterde enorm: op de snelweg kon ik minstens 20 kilometer harder door lange bochten rijden. Goede nieuwe banden veranderen immers op de stuurwielen het stuurgedrag.
Laatst gewijzigd door Battlecruiser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Red-Dragon
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
- Locatie: Friesland
@battlecruiser. Maar nu ben je merken aan het vergelijken. Je geeft zelf al aan dat jij de Pirellis geen fijne banden vindt, das niet een objectief vergelijk naar de oorspronkelijke vraag.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2438
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Bij een auto waarvan de achterbanden cuppen is het sowieso verstandig regelmatig (elke 10-15k km's) voor en achterwielen te wisselen, daardoor zou je beginnend met vier nieuwe banden vanzelf uitkomen op de situatie dat de beste banden telkens naar voor verhuizen, al zullen de verschillen in profieldiepte dan normaalgesproken wel mee vallen. (Dat wisselen is m.i. trouwens ook bij niet cuppende achterbanden aan te raden, gelijkmatige slijtage, en dus grip, op alle vier de wielen lijkt mij altijd beter.)
Of dat de meest ideale situatie is kun je dus over twisten. En, aansluitend bij Red-Dragon, zeg ik (bij grotere verschillen in profieldiepte) toch liever de beste banden achter. In bochten en rem-situaties wil je dat de achterwielen de voorwielen blijven volgen, dan is de van nature onderstuurde V50 in principe makelijker te corigeren.
@Walter, ovestuur corrigeren met een voorwielaangedreven auto is 'natuurlijk eenvoudiger' en anders (beetje gas bij) te corrigeren dan bij een achterwielaandrijver.
@Battlecruiser, zonder info over de profieldieptes (en evt bandtype) zegt dat inderdaad niet zo veel. Buiten dat het natuurlijk een ander type band kan zijn, maar als je voorbanden echt op zijn (achter blijkbaar nog niet want daar zitten ze nog) is alles mèt profiel natuurlijk beter.... (Ik had in jouw geval juist wel de nieuwe banden achter gelegd, want ondanks de AWD zullen ook bij jou de voorwielen meer slijten en ben je eerder toe aan een vervanging van die 'balle Pirelli's'....)
Of dat de meest ideale situatie is kun je dus over twisten. En, aansluitend bij Red-Dragon, zeg ik (bij grotere verschillen in profieldiepte) toch liever de beste banden achter. In bochten en rem-situaties wil je dat de achterwielen de voorwielen blijven volgen, dan is de van nature onderstuurde V50 in principe makelijker te corigeren.
@Walter, ovestuur corrigeren met een voorwielaangedreven auto is 'natuurlijk eenvoudiger' en anders (beetje gas bij) te corrigeren dan bij een achterwielaandrijver.
@Battlecruiser, zonder info over de profieldieptes (en evt bandtype) zegt dat inderdaad niet zo veel. Buiten dat het natuurlijk een ander type band kan zijn, maar als je voorbanden echt op zijn (achter blijkbaar nog niet want daar zitten ze nog) is alles mèt profiel natuurlijk beter.... (Ik had in jouw geval juist wel de nieuwe banden achter gelegd, want ondanks de AWD zullen ook bij jou de voorwielen meer slijten en ben je eerder toe aan een vervanging van die 'balle Pirelli's'....)
Laatst gewijzigd door Jers3n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4325
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Auto Motor und Sport heeft dit ooit effectief getest, en ze lieten dezelfde auto op hetzelfde (natte) testcircuit rijden met nu eens de goede banden vooraan en dan weer de goede banden achteraan. Conclusie was ook dat de beste banden achteraan moeten, omdat de auto dan minder snel uitbreekt en dus een betere/veiligere wegligging heeft. Dit ging toen ook in tegen mijn gevoel, maar het is niet anders.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik weet niet wat "wetenschappelijk onderzoek" in dit kader betekent, maar ik heb in de tijd dat ik bij Michelin werkte wel uitgebreid proeven over dit onderwerp meegemaakt, zowel proeven met modellen als op het Michelin testcentrum in Clermont Ferrand;in alle gevallen bleek dat je de beste banden achter dient te monteren; zo bleek bijvoorbeeld ook dat een klapband op de achteras moeilijker te corrigeren is dan een klapband op de vooras; heeft allemaal te maken met afdrijfhoeken, over/onderstuur correcties etc
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Aangezien je stuurt met je voorwielen maar de bocht alleen doorkomt met (goede) achterbanden (trek in een bocht anders gerust de handrem stevig aan, dan begrijp je het gelijk) slechte banden voorop, de goede banden altijd achterop.
Om het cuppen tegen te gaan, geregeld de banden van de zelfde as omwisselen. Links naar rechts en andersom. Zelfs als ze al gecupt zijn, werkt dat perfect! Noot: sommige banden hebben een voorgeschreven afrolrichting, dan kan dat natuurlijk niet!
Om het cuppen tegen te gaan, geregeld de banden van de zelfde as omwisselen. Links naar rechts en andersom. Zelfs als ze al gecupt zijn, werkt dat perfect! Noot: sommige banden hebben een voorgeschreven afrolrichting, dan kan dat natuurlijk niet!
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik ben dan erg nieuwsgierig naar je betoog. Bij onderstuur even het gas eraf, of even zachtjes op de rem en dan kom je altijd weer keurig de bocht uit. Gaat ook altijd heel geleidelijk. Overstuur is echter abrupt aanwezig, dus daardoor vrijwel niet (meer) te corrigeren.Walter schreef: Persoonlijk heb ik meer moeite met het corrigeren van onderstuur dan overstuur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
Walter bedoelt met "overstuur" waarschijnlijk zijn gemoedstoestand en gelukkig kan hij dat goed corrigeren.....Oceanracer schreef:Ik ben dan erg nieuwsgierig naar je betoog. Bij onderstuur even het gas eraf, of even zachtjes op de rem en dan kom je altijd weer keurig de bocht uit. Gaat ook altijd heel geleidelijk. Overstuur is echter abrupt aanwezig, dus daardoor vrijwel niet (meer) te corrigeren.Walter schreef: Persoonlijk heb ik meer moeite met het corrigeren van onderstuur dan overstuur.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Whoehahahaha, ja dat kan natuurlijk ook...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
I K B E N N I E T O V E R S T U U R ! hahahaha
Hoef ik geen betoog aan te wijden. Overstuur vang ik makkelijker op... Zelfs ik heb mijn beperkingen
Hoef ik geen betoog aan te wijden. Overstuur vang ik makkelijker op... Zelfs ik heb mijn beperkingen

Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ja, vergis je niet in Walter, het is een natuurtalent
maar misschien haalt ie over en onderstuur door elkaar
maar misschien haalt ie over en onderstuur door elkaar
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
We zullen het nooit te weten komen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30
Als je banden achter cuppen kun je beter een ander type band proberen. Sommige auto's in combinatie met type band gaan cuppen. BMW 5 serie (E60) en Dunlop banden is een mooi voorbeeld. Leg er een Conti of Michelin op en je hebt geen problemen. De Michelin Premacy zie ik trouwens vaker cuppen. Vind de Pilot Sport wat beter, maar dat is mijn mening..
En de beste banden leg ik ook liever achter. Als de voorkant gaat schuiven heb je dat meestal vroeg gevoeld en is met meer middelen (sturen, gas, koppelin en rem) snel te corrigeren.
En de beste banden leg ik ook liever achter. Als de voorkant gaat schuiven heb je dat meestal vroeg gevoeld en is met meer middelen (sturen, gas, koppelin en rem) snel te corrigeren.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!