Beste mensen,
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Mijn vrouw is nog steeds blij met haar V70R "pickup truck", maar we komen er met de dealers niet uit. Standaard onderhoud doen ze prima, maar ik ben nog geen Volvo dealer tegengekomen die 1. de techniek echt snapt en 2. zin heeft om de techniek te snappen. Maar goed, de auto startte tot 160.000km uitstekend zowel warm als koud (nu 186.000 km).
Het warm starten werd als eerste steeds moeilijker: wel ronddraaien, maar het duurde steeds langer tot hij aansloeg. Dat euvel sloeg later pas over naar koud starten dat nu steeds langer duurt en het lijkt alsof de auto soms eerst op 3 of 4 cilinders start en daarna de rest meetrekt. Het lastige is dat het probleem zich niet altijd voordoet, maar wel vaak.
De auto geeft (natuurlijk) geen foutcode, dus is er volgens de dealer niets aan de hand. De auto is verder helemaal tiptop, altijd dealer onderhouden, NL auto uit 2004, rijdt perfect, schakelt goed. Niks mee aan de hand.
Alles is doorgemeten (zeggen ze). Een vervuilde nokkenas sensor is vervangen. Er zit een nieuwe accu in. Door beide zaken leek het gevoelsmatig beter te gaan, maar het wordt eigenlijk alleen maar slechter op de langere termijn.
Van dit forum heb ik het volgende lijstje achterhaald (dat ook aan de dealer is voorgelegd):
- spanningsval tijdens het starten. Een slechte massa-verbinding is ook nog een mogelijkheid.
- een diode in de dynamo kan stuk zijn
- gasklephuis vervuild
- brandstofpomp / brandstof druk
- krukas sensor
- ETM
De dealer zegt: als een van deze zaken stuk is moet er ECHT een foutmelding in het systeem uitleesbaar zijn.
Iemand tips? Of een goed adres?
Bij voorbaat dank!
Startproblemen V70R aut
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Laad de accu eens volledig op, en start daarna de auto. Als hij in een keer aanslaat is of de accu slecht of de dynamo (of beiden).
Moderne auto's hebben heel veel sensoren. Die moeten allemaal een positief signaal geven wil de brandstof ingespoten worden. Als de accuspanning te laag is duurt het wat langer voordat een sensor een signaal afgeeft met dit als gevolg.
Heb je de accuspanning al eens gemeten tijdens het starten? Als een dynamo niet goed laad hoeft daar niet altijd een melding in het systeem van te komen. Ik zou daar beginnen, en daarna verder zoeken. Het beste is een voltmeter met geheugen, dan heb je ook echt de laagste spanning te pakken. Zeker met een digitale multimeter kan het lastig zijn om de startspanning af te lezen.
Moderne auto's hebben heel veel sensoren. Die moeten allemaal een positief signaal geven wil de brandstof ingespoten worden. Als de accuspanning te laag is duurt het wat langer voordat een sensor een signaal afgeeft met dit als gevolg.
Heb je de accuspanning al eens gemeten tijdens het starten? Als een dynamo niet goed laad hoeft daar niet altijd een melding in het systeem van te komen. Ik zou daar beginnen, en daarna verder zoeken. Het beste is een voltmeter met geheugen, dan heb je ook echt de laagste spanning te pakken. Zeker met een digitale multimeter kan het lastig zijn om de startspanning af te lezen.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
hij heeft een nieuwe accu
volgens mij zit het ergens in het brandstof systeem
ws is het filter al vervangen, dan de injectoren eens nalopen stuk voor stuk
ETM vervuild geeft andere klachten, maar die kun je voor de zekerheid even schoonmaken met een spuitbusje speciale reiniger
lukt de dealer niet ?, kijk, eens rond naar een specialist, btw waar woon je ergens dat helpt met het tips geven
en stel je even voor op het daarvoor geldende gedeelte van het forum, dan krijg je meer reacties
volgens mij zit het ergens in het brandstof systeem
ws is het filter al vervangen, dan de injectoren eens nalopen stuk voor stuk
ETM vervuild geeft andere klachten, maar die kun je voor de zekerheid even schoonmaken met een spuitbusje speciale reiniger
lukt de dealer niet ?, kijk, eens rond naar een specialist, btw waar woon je ergens dat helpt met het tips geven
en stel je even voor op het daarvoor geldende gedeelte van het forum, dan krijg je meer reacties
keep calm!, your randomizer is running
- Kwartel
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
- Locatie: Bemmel
Injectoren is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik de startpost las. En zoals Evert65 ook al aangeeft kan een ranzig brandstoffilter ook voor problemen zorgen (goedkoop probeersel en makkelijk zelf te doen)evert65 schreef: hij heeft een nieuwe accu
volgens mij zit het ergens in het brandstof systeem
ws is het filter al vervangen, dan de injectoren eens nalopen stuk voor stuk
ETM vervuild geeft andere klachten, maar die kun je voor de zekerheid even schoonmaken met een spuitbusje speciale reiniger
lukt de dealer niet ?, kijk, eens rond naar een specialist, btw waar woon je ergens dat helpt met het tips geven
en stel je even voor op het daarvoor geldende gedeelte van het forum, dan krijg je meer reacties
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02.01.2015 - 19:45
Dank jullie wel! Ik denk ook aan de injectoren (toevallig net bij een youngtimer van Engelse makelij laten spoelen met goed resultaat). En het brandstoffilter een goede tweede. Morgen gaat hij nogmaals naar de lokale dealer met jullie tips.
Anders sta ik open voor een goede specialist in regio 't Gooi (maar wat verder weg mag ook).
PS. Ik wil me wel voorstellen, maar ben niet echt een Volvo-hobby-ist. De hobby auto is meestal Italiaans (en tegen alle vooroordelen in, mankeren die van mij nooit wat
). De V70R is wel een heerlijke snelweg auto. Het wolf in schaapskleren concept spreekt me erg aan. Nou goed, ik post wel iets binnenkort
.
Nogmaals dank voor jullie input.
Anders sta ik open voor een goede specialist in regio 't Gooi (maar wat verder weg mag ook).
PS. Ik wil me wel voorstellen, maar ben niet echt een Volvo-hobby-ist. De hobby auto is meestal Italiaans (en tegen alle vooroordelen in, mankeren die van mij nooit wat


Nogmaals dank voor jullie input.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nieuwe accu kan zeker stuk zijn. Meten is weten. Er vanuit gaan dat de accu ok is kan je flink op het verkeerde been zetten. En als de dynamo niet 100% laadt kan de accu ook maar half vol zijn met startproblemen als gevolg.evert65 schreef: hij heeft een nieuwe accu
volgens mij zit het ergens in het brandstof systeem
ws is het filter al vervangen, dan de injectoren eens nalopen stuk voor stuk
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
In Hilversum, naast het station, zit dit bedrijf www.wiggertsautoservice.nl
Ik kom al jaren hier. Rogier was de chef werkplaats van Buitenweg Hilversum. Sinds hij voor zichzelf begonnen is breng ik mijn auto naar hem.
Ik kom al jaren hier. Rogier was de chef werkplaats van Buitenweg Hilversum. Sinds hij voor zichzelf begonnen is breng ik mijn auto naar hem.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Die website is alleen benaderbaar na ingeven van gebruikersnaam en wachtwoord??Wolfs XC schreef: In Hilversum, naast het station, zit dit bedrijf www.wiggertsautoservice.nl
Ik kom al jaren hier. Rogier was de chef werkplaats van Buitenweg Hilversum. Sinds hij voor zichzelf begonnen is breng ik mijn auto naar hem.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Vreemd ja, heb ik nu ook. Had de link van Google gehaald.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
Ik heb hetzelfde alleen bij koude start. Warm starten doet hij prima. Ga eerst de goedkope zaken checken zoals benzinefilter en accu. Heb al gezien dat de vorige eigenaar de verkeerde benzine filter geplaats heeft 

Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000