Hulp nodig! Volvo V40 D Classsic

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
AvWees
Starter

Hulp nodig!

Wij hebben een V40 D 1.9 uit 2001 met 256.000 op de teller, we zijn al jaren erg blij met de auto maar de afgelopen 1,5 jaar zijn er problemen.

Het probleem:
Soms na een stuk rijden rijden bijna altijd op de snelweg, krijgt de auto elektrische problemen. 

Deze elektrische problemen zijn wisselend van aard en komen zeer onregelmatig voor ( soms maanden niet soms twee keer per week)

Het begint meestal bij het knipperlicht gebruik bij het inhalen. Daarop valt de Radio even uit (ca. 1 sec)
Daarmee gaat meestal ook het waarschuwingslampje van de airbag aan.
En ook de dashboard verlichting gaat wat flikkeren.

Meestal blijft het bij de bovenstaande symtomen maar het kan ook doorzetten met de volgende
De voorverlichting gaat flikkeren.
Er gaan meer en meer waarschuwingslampjes aan (bijna allemaal)
Het lampje met het motorblok gaat ook aan,
waarop de motor even uitvalt en/of gaat haperen.

Meestal als we de auto even stil zetten (contact uit) zijn alle systemen weer verdwenen en rijd hij weer normaal. ( soms dus met maanden geen problemen )

Onze garage heeft al 3x naar het probleem gezocht maar kunnen niet echt iets vinden.

Ze hebben wel verschillende onderdelen vervangen of gecontroleerd (o.a accu, dynamo, hoofdaarde (massa) draad en schoonmaken van contactpunten)

Graag zouden wij nog langer willen doorrijden in deze auto maar met deze stroringen is het niet echt een fijn gevoel.

Ik hoop dat iemand van jullie deze problemen kent en een mogelijke oplossing en of tips kan geven om de oorzaak te vinden.

Al vast bedankt

Arne (Utrecht)
volvo-s40
4th Gear member

Massakabel preventief vervangen bande accu naar chassis/bak.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
AvWees
Starter

Beste Volvo -S40

Dank voor je reactie.
De massakabel heeft de garage al vervangen. Maar ik zal ze vragen dat nogmaals te checken
En wat bedoel je met bande accu naar chassis? Bedoel je daar het zelfde mee als de massakabel ? Of begrijpt mijn garage wat ze moeten doen als vraag naar de bande accu naar chassis te controleren/vervangen?

PS. Ik weet zelf erg weinig tot niets van auto dus soms kan ik wat domme vragen stellen :)

Gr Arne
Musicus
4th Gear member

Daar hoort denk ik te staan: van de accu naar chassis.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
AvWees
Starter

Dank Musicus, net gebeld met de garage ze hebben die al vernieuwd.

Zijn er andere oorzaken waar ze naar zouden moeten zoeken?

Op een forum las ik over de CEM, dat mogelijk daar relais vervangen zou kunnen helpen

Ook las ik iets over de kabelboom bij de zekeringkastjes

zijn dit twee dingen die mogelijk een veroorzaker zijn?
AvWees
Starter

Vanmiddag ging ik naar de accu en de massadraad in mijn auto kijken, zie ik dat er een groene dunne kabel los zit met geel blokje er tussen (zekering). (zie foto's)

Nu is mijn vraag wat is de functie van deze draad en kan deze bij een los contact de storingen veroorzaken welke ik heb in mijn auto heb?

Weet iemand hier iets over? Voel me wel dom dat ik nooit eerder zelf eens heb gekeken !

En mocht dit het probleem zijn dan ga ik ook maar op zoek naar andere garage ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door AvWees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
snorremans
5th Gear member

De rode en groene draad zijn later ingebouwd, en veroorzaken je probleem waarschijnlijk niet.

Als je de zekeringen eruit haalt en de auto start, loopt de motor dan? je kunt dus kijken of je probleem dan weg blijft.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
volvo-s40
4th Gear member

Contactslot ?
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
AvWees
Starter

De groene draad was waarschijnlijk al weken los en we hebben niet echt een functie gemist.

De rode draad zal ik dit weekend ook eens los halen om te kijken wat de auto dan nog doet.

Het meest lastige met de storingen die wij hebben is dat ze zo zeer wisselvallig voorkomen (soms maanden niet) waardoor je eigenlijk slecht kan controleren of de problemen verholpen zijn na een actie. :(

Heeft iemand nog andere aanwijzingen waar te zoeken en/of hoe de storing te kunnen lokaliseren ?
AvWees
Starter

Afgelopen weekend de beide draden los gehaald en gekeken of de auto het nog deed.
Zonder de draden deed de auto het gewoon ook kon ik geen functies vinden die niet meer werkte.
Daarna beide draden maar weer aangesloten.

Ondertussen hebben we al weer ca. 400 km gereden zonder storingen (Pfff)
Heel misschien was de losse draad toch de oorzaak?
Maar goed we hebben ook wel eens meer dan duizend km gereden zonder enkel storing.

Daarnaast las ik op een Engels forum dat er bij de V40 vaak problemen zijn met een electra kabelboom onder de radiator , hier rotten of smelten draden door met bizarre storingen als gevolg. Dus mochten onze storingen weer terug komen dan laat ik dit als eerste controleren .

Meer mensen ervaring met deze kabel boom?
AvWees
Starter

Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”