Piepende achterrem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Aantal weken geleden voren nieuwe schijven en remblokken gemonteerd. Origineel, dus perfect. Vorige week achter de remblokken vervangen. Schijven waren nog goed. Verbazing: bij zacht remmen piept een achterrem ... Uiteraard origineel materiaal gebruikt. Zou het kunnen dat de nieuwe blokken na een week nog niet echt goed zijn ingelopen op de bestaande schijven? De stalen plaatjes heb ik keurig aan de remcilinderkant beetje ingesmeerd met koperpasta op het rakingsvlak, en toch ...
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

heb je ook het bracket etc goed schoongekrabbeld? Het lijkt erop dat er nog iets van vuil tussen zit
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik laat altijd van de blokken even de scherpe kantjes eraf schuren/flexen. Bij nieuwe blokken én schijven is het nooit een probleem, maar met enkel nieuwe blokken altijd dit soort geneuzel. Echt irritant.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Hmmm ... Laatst nieuwe blokken geplaatst in mijn achterremmen maar de schijven ongemoeid gelaten. Geen gepiep. Waarschijnlijk slijt dit piepje eruit?
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
holie2
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 19.02.2009 - 11:53
Locatie: Midwoud

Ik heb er ook al weken last van.
Als ik mijn winterbanden eraf haal ga ik ze nog een keer goed schoonmaken.(volgend weekend ? )
Kopervet achterop de remblokken wil wel eens helpen bij een motorfiets maar had hier niet veel effect.
Ergens heb ik gelezen dat je bij het vernieuwen van de remblokjes de zuigers niet gewoon naar binnen moet duwen maar naar binnen moet draaien.........
Ga ik proberen.
V70 - bj.2000 - 140 pk - 2,4
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

holie2 schreef: Ergens heb ik gelezen dat je bij het vernieuwen van de remblokjes de zuigers niet gewoon naar binnen moet duwen maar naar binnen moet draaien.........
Dat is bij remklauwen waarbij de handrem de zuiger bediend (zelfstellend). Bij deze V70 is de handrem een aparte trommelrem die de remschoenen bedient.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

holie2 schreef: Ik heb er ook al weken last van.
Als ik mijn winterbanden eraf haal ga ik ze nog een keer goed schoonmaken.(volgend weekend ? )
Kopervet achterop de remblokken wil wel eens helpen bij een motorfiets maar had hier niet veel effect.
Ergens heb ik gelezen dat je bij het vernieuwen van de remblokjes de zuigers niet gewoon naar binnen moet duwen maar naar binnen moet draaien.........
Ga ik proberen.
Het is in ieder geval niet raadzaam om kopervet bij remmen te gebruiken. Dit kan soms rare storingen in het ABS veroorzaken. Beter is om keramisch vet te gebruiken. Dit heeft geen geleidende capaciteit die statische electriciteit bij remmen door kan geven. Sensoren e.d. worden daardoor niet negatief beïnvloed.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Red-Dragon schreef: Het is in ieder geval niet raadzaam om kopervet bij remmen te gebruiken. Dit kan soms rare storingen in het ABS veroorzaken. Beter is om keramisch vet te gebruiken. Dit heeft geen geleidende capaciteit die statische electriciteit bij remmen door kan geven. Sensoren e.d. worden daardoor niet negatief beïnvloed.
Waar ontstaat dan statische elektriciteit? Ik neem aan dat je bedoeld op de remblokken? Statische elektriciteit ontstaat juist doordat er geen geleiding kan plaatsvinden. Als dit daar ontstaat dan kan deze weg via de stalen remschijf, lagering naar de achteras. Als daar kans op zou ontstaan dan zouden de autofabrikanten een aarding van de blokken naar de klauw maken en van de achter-as (opgehangen in rubber bussen) naar de carrosserie als het ABS-systeem daar last van zou kunnen krijgen? Als het ABS-systeem zelf daar al geen rekening gehouden heeft.
Laatst gewijzigd door La Bruja op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Correct, normaal gesproken gaat dit via lagering subframe e.d. naar de carrosserie. Bij gebruik van kopervet op blokken en glijdelen kan echter een beter geleidende weg ontstaan langs sensoren van bijv. ABS. Dit zijn kleine waarde verschillen die wel van invloed kunnen zijn. Ik zeg ook niet dat het gebeurt, maar dat het invloed KAN hebben. heb al meerdere keren meegemaakt dat het gebruik van (overmatig) Kopervet rare storingen teweeg bracht die na verwijderen van het vet opgelost waren.
Laatst gewijzigd door Red-Dragon op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Duidelijk. Weer wat geleerd.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Gisteren de rem gerepareerd: het piepend geluid werd veroorzaakt door een anti-piepplaatje dat ik verkeerd om gemonteerd had bij de vervanging van de blokken. Dus de kant die jaren richting zuiger had gezeten, wees nu naar de achterkant van de remblok. Door de jarenlange druk van de remzuiger is het plaatje een beetje ge-, of zo je wilt, vérvormd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29553
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goed dat het probleem is opgelost maar dat het verkeerd om monteren van een anti-piepplaatje de bijgeluiden heeft veroorzaakt is toch apart.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”