Boordcomputer error

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Hey allemaal,

Na mijn reparatie vd week (nieuwe dynamo en multiriem) viel me iets op dat me nog niet eerder opgevallen was..
Iedereen weet dat de boordcomputers vaak wat gunstiger afwijken dat het echte weggedrag, echter in dit geval:

Gisteravond reed ik 120, en schrok ik toen ik zag dat mijn huidige verbruik (dat zich dus iedere 4-5 seconden aanpast) aangaf: 8,2l/100.
Normaliteir geeft hij bij 120km/h rond de 5,2l/100 aan..

Hierop heb ik de auto aan de kant gezet bij een tankstation, even een minuutje gewacht en weer gestart en weggereden. Eerst 120km/h gereden, toen gaf hij netjes rond de 5/100 aan bij huidig verbruik, echter na even het gas erop tot 140, waarbij hij al snel 12l/100 aan gaf (echt bizar) weer terug laten zakken na 120km/h, en daar gaf hij weer rond de 8,2l/100 aan.. hoe kan dit in hemelsnaam.. ik reed op een rechte weg zonder heuvel af of op..

Nu vind ik wat de boordcomputer aangeeft nog tot daar aan toe, maar dan hoop ik maar dat hij dit niet echt verbruikt op die momenten. Het lijkt echt een error, omdat hij eerst wel 5/100 bij 120km/h aangeeft en dan na wat harder te hebben gereden en terug te gaan naar die snelheid opeens door te lopen naar 8/9l/100 bij 120km/h..

Iemand ervaringen hiermee? Kan het te maken hebben met de nieuwe dynamo en multiriem?
Laatst gewijzigd door BasRonin op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Misschien eens laten uitlezen op fouten?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

de mijne heeft een effectief verbruik van 18L momenteel, is ook iets mis mee haha, duidelijk. Ik ga de TCV vervangen, en kijken of het daarmee opgelost is. Mijn auto geeft trouwens geen fouten aan.
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Ik heb ook geen foutmeldingen, maar mijn gemiddelde gebruik doet nu ook mee met de vreemdheid, opeens 6,4/100l na reset na een ritje rotterdam-gorinchem (45km) waarbij ik continue 100 gereden heb, dit was 4,9-5,2l/100!

Voor de duidelijkheid betreft een 1.6d!

@Xanthine wat is een TCV?? Turbo Control Valves? Zou dat uitmaken? Wat kost het om zoiets te vervangen?
Laatst gewijzigd door BasRonin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Ik heb vandaag nog eens goed gekeken. Mijn huidig verbruik kan op cruise control bij 120km/h 4,6l/100km aangeven voor bv 5 minuten lang op vlak gebied, dan op datzelfde vlakke gebied kan hij opeens out of the blue verhogen naar 9l/100km/h voor bv 5 minuten, en dan kan hij weer out of the blue verlagen terug naar het normale 4,6l/100km. Niemand met die ervaring hier?
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Fabje
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 19.03.2008 - 22:34
Locatie: Amersfoort

BasRonin schreef: Ik heb vandaag nog eens goed gekeken. Mijn huidig verbruik kan op cruise control bij 120km/h 4,6l/100km aangeven voor bv 5 minuten lang op vlak gebied, dan op datzelfde vlakke gebied kan hij opeens out of the blue verhogen naar 9l/100km/h voor bv 5 minuten, en dan kan hij weer out of the blue verlagen terug naar het normale 4,6l/100km. Niemand met die ervaring hier?
Misschien je airco/verwarming, die aanspringt?
Volvo C30 2011 2.0 R-Design | Eibach Pro-kit | Milltek Non Resonated Exhaust | EuroSport Tuning Front Strut Bar | 60mm Throttle Body
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Kan een airco/verwarming het huidige verbruik opkrikken naar 9l/100km ipv 4,2l/100km voor wel 5 mins lang???????
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

BasRonin schreef: @Xanthine wat is een TCV?? Turbo Control Valves? Zou dat uitmaken? Wat kost het om zoiets te vervangen?
Idd, en zal ik je binnen een week of 2 weten te vertellen. Ik heb deze besteld: http://elevatecars.com/node/2471
Maar heb ook vermogensverlies, dat daar ook aan gelinkt is (of aan de wastegate), maar dat zie ik bij het vervangen wel :p
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Was er niet een regeneratie proces aan de gang?
Dan is het normaal dat het verbruik zo stijgt. Komt ook overeen met het gedrag dat je aangeeft mbt stoppen bij het tankstation.
Als je het regeneratie proces onderbreekt, zal deze bij de volgende rit weer gestart worden, dit gebeurt niet direct maar meestal na een paar minuten.
Ook de tijdsduur van 5 minuten wijst op regeneratie. Hoort er bij, is normaal voor een diesel met roetfilter.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Ja maar @Marcnij, dat hoort toch maar eens in de 1000km te gebeuren. Ik heb het nu al drie dagen op rij bij lange ritten van 45km/h.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

BasRonin schreef: Ja maar @Marcnij, dat hoort toch maar eens in de 1000km te gebeuren. Ik heb het nu al drie dagen op rij bij lange ritten van 45km/h.
Als het echt elke dag is, dan zou ik naar de dealer gaan om uit te laten lezen.
Als de motor blijft regenereren dan loop je het risico dat er diesel in de olie komt waardoor het oliepeil stijgt, wat weer een op hol slaande motor tot gevolg kan hebben.
Regenereren gebeurt wel iets vaker dan eens per 1000km:
intructieboekje schreef: Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt het filter om de 300–900 kilometer geregene-reerd. De regeneratie duurt normaal 10–20 minuten. Bij een lage gemiddelde snelheid kan dit iets langer duren. Gedurende de regeneratie kan het brandstofverbruik iets stijgen.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Hmm.. het is idd elke dag en dan om de 5 minuten 2 minuten lang ofzo, gemiddeld verbruik blijft nu hangen op 6,4/l gemiddeld bij heeeeeeel netjes rijden, dus dat valt mee (ongeveer 1l/100km teveel in vergelijking met eerst), maar toch lijkt het me niet goed.
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Gebruikersavatar
BasRonin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 01.02.2015 - 00:26

Ok.. Hier komt het..

Vida gaf een uitgebreid verslag met wat foutmeldingen bij de roetfilter.
De "plug" van de roetfilter was eruit!!! Waarschijnlijk door de garage die de dynamo vervangen heeft vergeten terug te zetten. Hierdoor ook brandstof in de olie gekomen omdat de auto constant probeerde te regenereren. Olie ververst, nieuw oliefilter, bij elkaar 222 euro.

Kreeg ook nog het advies de 180.000km beurt te doen, die 680 euro incl bedraagt, daar denk ik nog even over na maar denk dat ik die wel ga doen.

Auto rijdt na testritje weer netjes 4,5!!/100km gemiddeld (veel binnen bebouwde kom gereden)

SOLVED!!
'12 Volvo V50 | '08 Volvo C30 1.6d v2
Plaats reactie

Terug naar “C30”