Hallo allen,
Sinds een paar maanden begint er steeds meer trilling te ontstaan in mijn S60 D5 uit 2005 (250.000km). Dit is voelbaar in het stuur maar ook in de auto zelf. Zowel bij accelereren als constante snelheid rijden. Daarnaast is af en toe een bijgeluid in/om de motor hoorbaar als de auto stilstaat. Probleem zit hem niet in de banden of velgen. Dit heb ik al uitgesloten.
Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik dacht zelf dat de motorsteunen aan vervanging toe kunnen zijn. Hoe kan ik bepalen of dit de oorzaak is?
Hoor graag van jullie wat de ideeën zijn!
gr. Luuk
Trilling auto en bijgeluid motor
-
- 2nd Gear member
Voorste en achterste motorsteun kun je controleren door aan het vacuumslangetje te zuigen, kan je hier blijven aan zuigen zonder dat je weerstand krijgt, of de weerstand valt weg, zijn deze lek.
Bij mij zelf was de voorste lek, en was de achterste nog niet lek, doch was deze ook defect (bij demontage liep de olie er uit).
Baksteun kan je gewoon demonteren, dit is niet veel werk. En dan beoordelen.
Bovenste motorsteun was bij mij van het nieuwe type (vierkant gat, het oude type heeft een rond gat waar het rubber in zit), zonder te demonteren kon ik niet veel miszien. Na demontage bleek het hele binnenwerk hier los in te liggen.
Steun distributiezijde weet ik deze week te vertellen, wordt deze week vervangen.
Trouwens de mijne heeft 210.000km
Bij mij zelf was de voorste lek, en was de achterste nog niet lek, doch was deze ook defect (bij demontage liep de olie er uit).
Baksteun kan je gewoon demonteren, dit is niet veel werk. En dan beoordelen.
Bovenste motorsteun was bij mij van het nieuwe type (vierkant gat, het oude type heeft een rond gat waar het rubber in zit), zonder te demonteren kon ik niet veel miszien. Na demontage bleek het hele binnenwerk hier los in te liggen.
Steun distributiezijde weet ik deze week te vertellen, wordt deze week vervangen.
Trouwens de mijne heeft 210.000km
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Beste Staaf,
Bedankt voor je reactie.
De vacuumslangetjes, die zijn vanaf de bovenkant bereikbaar? Kan ik deze gewoon loshalen?
Baksteun moet ik neem ik aan vanaf de onderzijde bereiken?
Hoor graag over de steun aan je distributiezijde!
gr. Luuk
Bedankt voor je reactie.
De vacuumslangetjes, die zijn vanaf de bovenkant bereikbaar? Kan ik deze gewoon loshalen?
Baksteun moet ik neem ik aan vanaf de onderzijde bereiken?
Hoor graag over de steun aan je distributiezijde!
gr. Luuk
S60 D5 2005
-
- 2nd Gear member
Vacuumslangetjes zijn vlot bereikbaar. Tussen je luchtfilter en de koplamp zit er een electrisch klepje met hieraan twee darmpjes (in-uit). Als je hier de uit kant van losmaakt, en je zuigt hieraan test je direct de beide steunen (en darmpjes).
Houd echt niets in, 2 minuten werk.
Baksteun moet inderdaad de onderplaat voor af.
Welk type bovensteun heb je zitten, oud of nieuw, rond of vierkant?
Steun aan distributiezijde zit er net onder. Straks eens rijden en zien wat het geeft.
Houd echt niets in, 2 minuten werk.
Baksteun moet inderdaad de onderplaat voor af.
Welk type bovensteun heb je zitten, oud of nieuw, rond of vierkant?
Steun aan distributiezijde zit er net onder. Straks eens rijden en zien wat het geeft.
-
- 2nd Gear member
Ok; zoals beloofd:
Wat ik direct al vaststelde, oude steun tov nieuwe steun: de oude was doorgezakt, de nieuwe is stugger.
Bij stationair had ik al een goede 50.000 km last van een diepere brom, die is grotendeels weg. Nu hoor ik enkel nog het diesel geluid.
Tijdens het rijden op de autosnelweg maakt de motor veeeeeeel minder lawaai, bij 120/u hoor je de motor bijna niet.
Feit is wel dat bij mij nu alle steunen vervangen zijn.
Baksteun heb ik trouwens bij www.v-parts.nl weggehaald. Minder dan de helft van de prijs van een originele bij de dealer
Wat ik direct al vaststelde, oude steun tov nieuwe steun: de oude was doorgezakt, de nieuwe is stugger.
Bij stationair had ik al een goede 50.000 km last van een diepere brom, die is grotendeels weg. Nu hoor ik enkel nog het diesel geluid.
Tijdens het rijden op de autosnelweg maakt de motor veeeeeeel minder lawaai, bij 120/u hoor je de motor bijna niet.
Feit is wel dat bij mij nu alle steunen vervangen zijn.
Baksteun heb ik trouwens bij www.v-parts.nl weggehaald. Minder dan de helft van de prijs van een originele bij de dealer
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk geprobeerd te rijden met motor uit, trilling bleef waardoor ik de motorsteunen heb uitgesloten. Probleem zat hem in combinatie van uitlijning + verkeerd afgesleten banden + ongebalanceerde achterwielen.
Probleem dus opgelost
Dank
Probleem dus opgelost

S60 D5 2005